Korjaus- ja juotosasema suoraan valmistajalta Kiinasta

Artikkelilla esitellään kuinka allekirjoittanut osti korjaus- ja juotosaseman suoraan valmistajalta Kiinasta. Artikkeli pyrkii osoittamaan että tilaaminen ei ole vaikeaa ja niin voi säästää rahaa.

[size=150]Pohjustus[/size]

Aikaisemmin olen työskennellyt 5euron ja 30euron kolveilla, joissa ei ole ollut lämpötilan säätöä tai säätö on ollut analoginen ykkösestä vitoseen. Jälki on välillä ollut sen mukaista, kun piirilevyt ja komponenttien toimintasavut karkaavat juotostöissä tai juotokset näyttävät hirveiltä.

Netin videopalveluissa vilahtelee aina välillä hienoja korjaus- ja juotosasemia joissa on digitaaliset lämpötilan säädöt ja muut herkut. Kateuttahan se herättää ja tilanteeseen piti saada muutos.

Jos suomesta ostaisi joltain firmalta korjaus- ja juotosaseman, rahaa saisi pulittaa lähemmäs tuhat euroa. Tämmöinen hinta ei käy päinsä, kun koko elektroniikka harrastukseen menee vuodessa murto-osa tuosta summasta.

E-baysta tilaaminen on varmasti monelle tuttua puuhaa, mutta postikuluissa on aika paljon ilmaa sieltä tilattaessa.

[size=150]Tuotteen ja toimittajan löytäminen Alibabasta[/size]

Alibaba.com on kiinalaisille yrityksille suunnattu markkinointipaikka, missä yritykset voivat mainostaa tuotteitaan ja palveluitaan. Sivu on varmasti monelle tuttu jotain kautta. Uskoisin että moni ei ole uskaltautunut tuotteita sitä kautta tilaamaan, koska mitään helppoa keinoa myyjien luotettavuuden arviointiin ei ole.

”Noh joskus se eka kerta pitää saada alta pois” sanoi Tytti kun Joonaksen saatille päästi.

Kun Alibaban hakukenttää kirjoittaa ”rework station” rävähtää ruudulle mitä hienoimpia kokonaisuuksia. Nyt oltiin kuitenkin hakemassa ns. karvalakkimallia, joten valitsin listasta muutaman simppelimmän mallin numerot ja kirjoitin ne ylös. Tämän jälkeen Googlettelin hieman mallinumeroita ja katsoin mitä mieltä ihmiset niistä olivat.

alibaba.png
Valitsin mallikseni halvimmasta päästä olevan YIHUA 898D aseman, jossa on digitaalisilla lämpötilansäädöillä varustetut kuumailmapuhallin ja juotin. Pistin tarjouspyynnön 7 toimittajalle jotka etsin Alibabasta ja palanneet tarjoukset pyörivät noin 100dollarissa UPS toimituksen kanssa Suomeen. Muuta toimitustapaa ei tarjottukaan kuin UPS, tämä lisäsi huomattavasti tilauksen hintaa.

Tarjouspyyntöni jonka lähetin usemmalle myyjälle.:

Kahdessa päivässä olin saanut kaikilta yrityksiltä tarjoukset sähköpostiin tarjoukset, joissa oli itse aseman ja postituksen hinta eriteltyinä. Halvimmaksi toimittajaksi nousi asemia valmistava (tai ainakin brändäävä) yritys Yihua.

[size=150]Tehtaalta tilaaminen ja maksaminen[/size]

Yihualta sähköpostitse saamani tarjous

Seuraavaksi oli edessä tarjouksen hyväksyminen ja maksutietojen kalastelu.

Koska hinnat esitettiin dollareita niin pankkisiirrolla maksaminenkaa ei tuskin olisi ollut kovin vaikeaa. Kiinan Juan (valuutta) tilinsiirtojen tekeminen ei ole helppoa koska se ei ole vapaasti vaihdettavavaluutta ainakaan Osuuspankissa.

Eikun sähköpostia Tinalle että voin tuolla 83,8dollarin hinnalla tilata tuotteen.


Takaisin tuli lyhyen saatetekstin kanssa laskun, jossa oli laskutuspäivämäärä väärin mutta muutoin lasku oli ihan sovitunlainen. Maksua pyydettiin Paypalilla outoon JZeRong@yahoo.com osoitteeseen. En ruvennut sen enempiä empimään laskun kanssa, vaan pistin laskussa vaaditun summan menemään paypalilla ilmoitettuun yahoo osoitteeseen. Lähetin Tinalle tämän jälkeen postia jossa pyysin uutta laskua johon olisi päivämäärä korjattu ja ilmoitin maksaneeni jo tuotteen. Tina pistikin minulle uuden laskun oikealla päivämäärällä.

Sain Tinalta myöhemmin sähköpostia että minun pitäisi maksaa vielä 3.57 dollaria jotka olivat heidän paypal kulunsa. Laskua lukiessa en ollut huomannut että tämmöiset pitäisi lisätä maksettavaan summaan. Noh tässä vaiheessa väittely jostain kolmesta eurosta ei minua kiinnostanut, joten laitoin vaaditun summan menemään aikaisempaan osoitteeseen. Sain tämän jälkeen Tinalta vastauksen että maksupuoli oli nyt hoidettu ja hän pistäisi tuotteen tulemaan ensitilassa. Viikonlopun yliodoteltuani sain DHL:län lähetyksen seuranta koodin.

[size=150]Tarina joka loppui hyvin[/size]

DHL.png
Maksoin tuotteen 15.11. ja DHL:llän seurantakoodin mukaan tuote oli lähtenyt matkaan Hong Kongista 21.11. Suomeen paketti saapui 22.11 jolloin se jumiutui hetkeksi tulliin mutta soitto DHL:lle ja he lähettivät minulle tullausmaksun sähköpostiin jonka maksamisen jälkeen paketti lähti samana päivänä taas liikenteeseen. Tulleja tuli noin 10euroa ja tuote oli tullattu pienoismalliksi. Perjantaina 23.11. paketti olikin kätösissäni ja jännitys paketinavaamisesta oli tapissaan.

IMG_3633.jpg
Tuote oli pakattu hyvin tehtaan paketteihin ja mukana oli lähes kaikki mitä odotinkin. Ainoa mitä jäin kaipailemaan oli kolvinvaihtopäät joita ei paketissa ollut mukana. Virtapistoke oli EU mallia, kuten olin pyytänytkin.

IMG_3636.jpg
Alibabasta on useasti tullut katseltua kaikenlaista, mutta kantti ei ole enne tätä riittänyt rahan lähettämiseen. Nyt kuitenkin kun ensimmäinen ostos on tehty, tuntuu prosessi melkein samalta kuin jos ostaisi suoraan Suomesta tavaraa. Olempa joskus Suomesta tilatessa joutunut tuotteitani odottamaan paljon pidempään ja paketin sisältö ei ole aina edes vastannut odotettua.

Tullin tuontirajat muuttuvat 2013

Mielenkiintoinen juttu. Alibaba.com hoitaa asiakkaat eri tavalla kuin Dealextreme.com, joka lähettää tavarat itse asiakkaalle. Joillain Alibaban ilmoittajilla on aika suuria minimitilausmääriä. Maksutapana alle 1000 dollarin tilauksissa kannattaa käyttää PayPalia, koska se ei anna luottokorttitietoja eteenpäin. Tällä välttää luottokortin väärinkäytön. Myyjä voi kuitenkin veloittaa PayPal-tunnusta omin päin. Minulla yksi kertatilaus muuttui kuukausittaiseksi veloitukseksi, joka kyllä loppui kun ilmoitin asiasta PayPalille. Yleensä sanotaan, että PayPal on kiistatilanteissa ostajan puolella.

Tekniikasta kannattaa tarkistaa kiinalaiset laitteet siltä varalta, että niiden pistoke olisi polarisoitu. Kiinalaisen pistokkeen saa koskettimeen vain yksin päin, joten jotkut laitevalmistajat säästävät ja tekevät laitteen ilman muuntajia yleisvirkojeena. Tästä seuraa, että laitteet runkoon tai muihin koskettaviisin osiin tulee koko verkkojännite, jos saksalais-suomalaisen pistokkeen laittaa rasiaan väärin päin. Kiinassa näyttää olevan 230 V 50 Hz sähkö, joten siitä ei muuten tule ongelmia.

Voitaisiinko kerätä tänne yhteen paikkaan näitä firmojen osoitteita ja kokemuksia, myös palveluista kuten piirilevyjen teosta ?

Hyviä pointteja nörtiltä.

Alibaba on vähän kuin keltaisetsivut. Itse alibaba ei välitä mitään tavaraa ja rahaa ei kulje alibaban kautta penniäkään. Alibaba saa tuottonsa valmistajilta kerättävistä maksuista.

Miten myyjä voisi paypallia veloittaa mielensä mukaan? Käsittääkseni homma menee siten, että myyjä ilmoittaa paypal-osoitteensa ja summan. Sinä kirjaudut paypalliin ja teet rahasiirron annettuun osoitteesen. Eihän tällä tavalla mitään kuukausisopimusta synny?
Vai oletko kenties antanut oman paypal-tunnksesi myyjälle salasanoineen? Tai sitten käsitin väärin :blush:

Minäkin luulin, että PayPal toimii puhtaasti lähettämisperiaatteella, mutta pari vuotta sitten tilasin Scribd:ltä maksullisen artikkelin ja tämä tilaus synnytti kuukausittaisen veloituksen PayPal-tililtäni. Siis sähköpostiin liitetyltä tavalliselta, mutta kaksisuuntaiselta tililtä. Tili PayPalin ja minun välillä perustuu tavalliseen luottokorttiin. Scrbd:llä näytti oleva jonkinlainen tilaajatili, jolle ilmestyi jopa seuraajia, eli kavereita, jotka seurasivat mitä artikkeleja ostin sieltä. Käytin Scrbd:tä muutaman kuukauden ja ilmoitin lopettamisesta sitten PayPalille, joka kyllä selvästi ilmoitti veloituksesta joka kuukausi.

En siis antanut PayPal-salasanaa minnekään. Olen ollut netissä sen verran aikaa, että olen nähnyt useimmat huijausyritykset. Sivumennen sanoen, aikoinaan osin ilmainen, osin pieniä maksuja perinyt Scribd on tullut suhteettoman kalliiksi nykyään. Samat tekstit saa yleensä muualta halvemmalla, usein ilmaiseksi.

(edit) Unohdin sanoa, että sellaistakin on tullut vastaan, että myyjä pyytää PayPalilta lisää rahaa esim. postikuluihin ja PayPal pyytää minulta lupaa maksaa tämä summa lisää. Toimii tämänkin. Voi olla, että nämä omituisuudet johtuvat tilin kaksuuntaisuudesta. Kokeiltuani PayPal-tiliä ja verifioituani tilin minulle tarjottiin rahan vastaanoton palvelua ja liityin siihen. Olen jopa saanut joitain pikkusummia takaisinkin.

(edit) Huijauksista puheenollen, toisinaan tulee PayPalin nimissä kaikenlaisia huijaussanoamia. En koskaan käytä tiliä klikkaamalla, vaan kirjoitan aina osoitteen (URL:n) käsin. On olemassa selainten virhe, joka näyttää vain osoitteen loppuosan, mutta systeemi toimii näkymättömän alkuosan mukaan.

Termos!

Kiitoksia tästä vinkistä! Piti rekisteröityä foorumille ja tulla sanomaan, että olen jo tilannut eBaysta 60 taalalla 858D mallin, jossa ei ole juotinta. Sen oli tarkoitus ostaa erikseen, mutta paljon näppärämpihän olisi tuo vehje jossa on kumpikin samassa, ja suhteessa huomattavasti edullisempikin.

Löysin vastaavan toosan
aliexpress.com/store/product … 86686.html

Tuo olisi postimaksuineen siis $99 Suomeen. Sinä maksoit $84, mutta et saanut lisäosia? Osoittamastani linkistä näkee, että tuossa tulisi puhaltimen lisäksi juottimelle lisäosia vai tulkitsenko oikein?

Mitkä on eripaha kokemuksesi tähän asti laitteesta? Arvatenkin työskentelysi on helpottunut huomattavasti. Itsellä myös toistaiseksi ainut kolvi Lidlin 10 euron.

Ennen kuin tuli tuo Aliexpress vastaan, niin mietin että oliskohan täällä ollut halukkaita kimppaostokseen suoraan valmistajalta kuten eripaha. Pelkkä laitehan on naurettavan halpa $46. Jos noita tilaisi 10 kpl, niin rahti tuskin olisi kuin tuplasti. Tällöin ilman veroja hinta saattaisi jäädä alle $55 (ja veroineen ~70e?). Lisätarvikkeet kaiketi pitäisi ostella muualta. Kommentteja tähän?

Jouttimeen ei tullut vaihtopäitä, tilasin ne erikseen ebaystä.

Laite on toiminut todella hyvin ja kaverin kuka sitä lainaili on kehunut myös laitetta maasta taivaisiin. Testailin laitteen maadoituksia jotka amatöörin testeissä vaikuttivat päteviltä. Lämpötilanäyttö ei aivan pidä paikkaansa vaan kun näyttö näyttää että vaadittu lämpötila on saavutettu menee siihen vielä todellisuudessa hetki (10~20sec). Kun lämpötila saavutetaan pysyy se hyvin vakaastipaikoillaan. Vastaavaa ongelmaa ei ole kuumailmapuhaltimella.

Olen todennut laitteen hyvin laadukkaaksi ja suosittelen konetta ehdottomasti. Tämä asena oli ehdottomasti hankinnan väärtti. Olisi varmasti elektroniikkaharrastaminen jäänyt vähemmälle jos juottaminen ja muu työskentely ei olisi näin helppoa.