Kierroslukumittariin pulssi

Tässä on tullu nyt kehiteltyä jonkinlaista kierroslukumittaria mopoon avr mikrokontrollerilla toteutettuna. Ongelma kuuluukin, mikä olisi paras tapa saada moottorilta ulos jonkinlainen pulssi sytytyshetkestä?

Vaihtoehtoja on kyllä monia, esim IR heijastusanturilla vauhtipyörän kyljestä jossa tosin on ongelmana likaantuminen ja oikeastaan sijoittaminenkin, sitten olisi hall-anturi johonkin vauhtipyörän viereen joka vaikuttaa toimivan jotenkin mutta mieluiten tekisin sen niin että pulssi tulisi jostain sytytysjärjestelmän johdosta(esim impulssikäämi), mutta ongelma on se että miten saan impulssikäämiltä tulevan kamalan jännitteen vakioitua mikrokontrollerille sopivaksi signaaliksi? Huhujen mukaan niistä tyypillisesti voi tulla jonkun 70v pulssi.

Mietin jonkinlaista optoerotinta johon kunnon etuvastus emitterille ettei kärvähdä, toimisiko se? Isä ehdotti että laittaisi impulssikäämiltä johdon fetin gatelle joka antaisi sitten turvallisesta jännitteestä signaalia mutta miten on noiden fettien gaten jännitekesto?

Jos mopossa ei ole akkua (mun PV:ssä ei ollu) niin ihan lampunjohdoista voi koittaa nuuskia. MUlle tuli muistaakseni kokoaaltotasasuunnattua sähköä. Sisääntuloon suojavastus, zener, opto ja sitten vasta mikrokontrolleri. Jos töötin ääni riippuu kierroksista niin sieltäkin voi koittaa etsiä.

Ai niin ja etti mopon serviisimanuaali. Sieltä voi löytyy suoraan jokin nasta, josta löytyy tuo tieto.

Ihan vain arvauksena tuumaisilsin.

No mulla tulis mieleen että otat signaalin ihan vain siitä, mistä puola/CDI purkki sen saa. Sehän tulee joko hall-anturilta tai sitten suurempana pulssina kärjilta. (Sitä ilmeisesti tarkoitat tuolla impulssikäämillä) No jännitteenhän saat kuriin kun laitat reilun kokoisen virranrajoitusvastuksen jonka perään jännitteenjakokytkentä. Näiden perään sitten vaikka vielä uusi virranrajoitusvastus ja jännitteenjako. Sitten oskilloskoopilla katselemaan miltä sähkö näyttää. Jos sähkö käy negatiivisella puolella, nii diodia väliin jotta saat vain positiivisen puolen talteen ja loppuun viela vaikka zener vastuksen kanssa leikkaamaan huippu vaikka 4,7 volttiin. Nyt alkaa varmaan näyttämään jo melko kanttiaallolta. Vuokko ehtikin jo toiseen topicciin tätä mainostamaan, mutta vilikki.blogspot.com/2011/02/mop … oitin.html
tuolla on vähän mallia, miten ainakin minä onnistuin hall-anturia lukemaan skootterissa. (siinä tosin taisin huippijännitteen mitata johonkin reiluun 12V:n)