KiCAD vai Eagle

Hei,
haluaisin kuulla mielipiteitänne otsikossa mainitsemistani ohjelmista. Tapaninpäivä meni rattoisasti molempia räplätessä mutta en aivan kunnon eroa niiden välille saanut. Olisikin nyt mukava kuulla käyttäjien havaitsemia, omasta mielestään, hyviä ja huonoja puolia. Tulen piirtämään joitain hyvin pieniä kaksikerroslevyjä tai vain kytkiksiä jotka sitten toteutan verolevyllä. Saatanpa ehkä kokeilla koelevyn tilaamista Kiinasta. Varsinaista suunnittelua en pysty tekemään kun en osaa mitoittaa komponentteja tms. Lähinnä siis valmiiden kuvien muokkausta omiin tarpeisiin. Joku varmaankin vastaa että sovelluksen valinta riippuu omista tarpeista, mutta kuten ehkä rivien välistä olette lukenutkin, en taida aivan itsekään niitä tunnistaa.
t. Markku

Itse olen päätynyt KiCadiin, joten suosittelen sitä. Se on täysin ilmainen ja sillä voi tehdä ilman kokorajoituksia vaikka 16-kerroslevyjä jos tarvitsee. Mielestäni KiCadin komponenttikirjastot ovat ainoa sekava asia ohjelmistossa, mutta siihenkin on tietääkseni tulossa korjaus ensi vuonna.

Itse aloitin eaglella, ja kunhan sen oppi, niin tuntui vain todella helppokäyttöiseltä.
Jokin aika sitten aloin opetella Kicadia, kun tuli Eaglen ilmaisversion kokorajoitukset vastaan. Alussa ja nimenomaan Eagleen tottuneena tuntui aika kankealta ja sekavalta ja monien toimintojen löytäminen oli vaikeaa. Mutta taaskin, kunhan siihen tottui, niin en vaihtaisi takaisin. Eli omasta mielestäni Kicadissa aloitus on ehkä hankalampaa, mutta toisaalta itselläni juuri tuo aiempi kokemus Eaglesta sotki tuota mielikuvaa. Jos aloittaa “tyhjiltä”, niin suosittelen ehdottomasti Kicadia.

Eli tosiaan juurikin Laurinkin mainitsemat ilmaisuus/open source sekä ei mitään rajoituksia on todella suuri plussa, ja tietysti kasapäin muitakin ominaisuuksia ja parannuksia Eagleen verrattuna, jotka helpottavat elämää, kuten: piirilevyä piirtäessä vedoissa lukee NET name, piirtäessä näkee eristevälit johtimissa, padeissa, vioissa jne, ei anna edes asettaa johtimia siten että eri signaalit menisivät jostain liian lähelle tai päälekkäin/oikosulkuun yms.

Eli vaikka et lähitulevaisuudessa tekisikään kuin pieniä ja yksinkertaisia juttuja, niin mielestäni Kicad varautuu aika hyvin myös tulevaisuuteen, kun piirteletkin joskus 16-kerroksisia emolevyjä johonkin :wink:
Ja siis edelleen, nekin onnistuvat täysin ilmaisella ohjelmistolla. Ja jos jokin asia ei miellytä, niin open source ohjelmiston ollessa kyseessä ne voikin sitten korjata itse :wink:

Itselläni on hyvin samantapaisia kokemuksia, koska itsekin aloitin Eaglella, jolla piirisin kokeeksi vain pari levyä (joita en edes koskaan toteuttanut). Sitten käytin kicadiä ja se tuntui hankalalta, mutta hyvinhän tuolla voi noita tehdä.

Niin jos osaa ohjelmoida ja jaksaa perehtyä projektin lähdekoodiin. :wink:
Todellisuudessa tämä on kyllä osin tottakin. Itse olen pienessä mittakaavassa joihinkin projekteihin tehnyt bugiraportteja tai kommentteja niihin ja ne ovat sitten johtaneet joskus korjauksiinkin.
Kicadin kehitys tehdäään Launchpadissä: bugs.launchpad.net/kicad

Ovatko KiCADin perusasetukset hyvät piirilevyn tekoon? Tarkoitan noita eristevälejä yms. Olisiko tiedossanne jossain suomenkielellä aivan rautalangasta väännettyjä ohjeita ko. aiheesta jotta alkeellisimmat virheet jäisivät pois. Jo pelkkä erilaisia termejä valottava verkkosivu olisi mukava löytää.

t. Markku

Olethan lukenut nämä ohjeet läpi?

ruuvipenkki.fi/2011/08/31/pi … la—osa-1
ruuvipenkki.fi/2011/09/09/pi … la—osa-2

Hyvä kun muistutit! Olinhan nuo nähnyt silloin kun ne julkaisit mutta eivät tulleet enää mieleen koska sivuutin ne tuolloin nopeasti kun eivät olleet ajankohtaisia.

Kiitos.

Tiedoksi vielä toisille sormi suussa samoilijoille.

Kun aloin kaivella vanhoja, löysin vielä tämän nimimerkki sormiruuvin hyvän ohjeen piirilevyn suunnittelun alkeista:

http://www.ruuvipenkki.fi/foorumi/viewtopic.php?f=15&t=212

Siinä on paljon käytännön tietoa ja käsitteitä avattuna (mm. soldermask, sikscreen etc.) ja kirjoitettuna juuri toivomaani rautalankatyyliin.