Juotos asemaa hankkimassa

Olen tässä itse tekemässä paluuta elektroniikka rakentelun pariin ja rupesin tuossa miettimään juotos aseman hankkimista. Viimeksi tullut rakenneltua asioita puolivakavissaan aikana jolloin lyijytöntä juottamista vasta sorvattiin EUssa. :frowning:

Kenelläkään suositella kohtuullisen toimivaa, säädettävällä lämpötilalla ja mahdollisuudella saada uusia kärkiä kohtuu vaivalla. Jos saatavuus kotimaasta niin aina parempi. Ei sillä että ulkomaiset kaupat olisivat ongelma, raha kyllä kulkee.

Olen tässä onistunut hukkaamaan juottamis vermeeni ilmeisesti viime muutossa vuosi sitten. :imp: joten en omista edes tavallista käsijuotinta tällähetkellä, tästä syystä nyt sitten uuden laitteen hankinta ajankohtainen.

Itselläni on tällainen ja olen todella tyytyväinen siihen:

verkkokauppa.com/fi/product/ … ostaatilla

Lämpenee hieman hitaasti (ehkä 30 sekunnissa), mutta mikäli ei ole kiire niin ajaa hyvin asiansa. Juotoskärkeä ei ole tarvinnut vaihtaa vielä kertaakaan, joten kestää kyllä hyvin. Itse tykkään juottaa kaikki pienimmätkin pintaliitoskomponentit talttapäisellä suht isolla kärjellä :smiley:

Vaikuttaisi ihan kohtuulliselta. Riittävä lämpötila alue, säätö löytyy. Hintakaan ei paha joten eiköhän tuo tule kesäloma rahoista tilattua. Hankkii sitten myöhemmin ammattilaisvehkeen jos toteaa että tuosta loppuu tehot/muut ominaisuudet. Ja erikokoisia kärkiä saa näköjään sarjana lisäksi. :stuck_out_tongue:

Ei varmaan ollenkaan huono noin ensialkuun, katsoo nyt miten vanha harrastus ottaa tuulta alleen pitkän tauon jälkeen.

Sitte ku nälkä kasvaa syödessä.

Itellä on tollanen, mitä voin myös suositella. 70W kolvi ja 500W kuumailma
pcb-soldering.co.uk/aoyue-27 … rrency=eur

Hyvä tossa kun kovi on käyttövalmis about 5-7s jälkeen. Kuuluu piippaus, kun siirtyy lämmön ylläpitoon.

Itse voin kehua Wellerin WHS40 juotinta. 70 euroa maksaa esimerkiksi Kouluelektroniikassa ja kolvi on kevyt, johto notkea ja kärkien saatavuus hyvä. Ainoat miinukset ovat muuntajan/triakin surina ja suojaeristys. Olisivat suojaerottaneet kolvin puolen (kuten tekivätkin) ja suojamaadoittaneet verkkopuolen (eivät tehneet vaan tarjoavat suojaeristettyä euromuovijohtoa) ja tappaneet kapasitiivisen kytkeytymisen maihin. Nyt jokin kumma sähkökenttä värisee maan suhteen muuntajan päällä ja käteni menee siitä yli usein niin karvat on aina pystyssä.

Tuo voi olla jokin ESD juttu jollekin sikaherkälle, mutta jokunen FPGA, mikrokoira ja dsp tullut juotettua kiinni ja ainoa tuhottu piiri lähti väärällä lämpötilalla käristäessä ja ihmetellessä miksi tää tina ei sula…

Verrokkeina ollut Metcal ja Hakko. Molemmat ovat tuntuneet kömpelöiltä ja käteensopimattomilta ja hintalappukin on ollut nolla lisää. Itsehän juotan kuin kirjoitan, paitsi en osaa kirjoittaa vasurilla, ja Wellerin kynä sopii omaan käteen. Tosin huono ihminenhän olisin jos kotoa löytyviä tavaroita haukkuisin :slight_smile:

Olis varmaan hyvä, mutta miten on nuo halvemmat?
pcb-soldering.co.uk/atten-at … ation.html
Vaikuttaa asialliselta näin tietämättömälle ja tuntuu, että tuotteita saisi riittäviin nyt ja tulevaisuudessa.

Onko posteista tietoa? Vai tilaanko suoraan tuota “verkkokaupan nonamea” ja toivon, että saatavuus on taattu vielä tulevaisuudessa. Budjetti max max 100€ tälläseen “harrastamiseen”. Eikä tosiaan ainakaan vielä mitään merkitystä kauan menee, että on lämmin. Toivois vaan, että kärkiä sais nyt ja tulevaisuudessa.

Wellerit joita on toki koulussa karvalakkina on “köhöm” melko kalliita varusteluun nähden. Jotenkin tuntuu, että yliarvostettujakin?

Itellä Wellerin WHS-40 ja en kyllä muuta halpaa työkalua käyttäisi. Kouluelektroniikalla näyttää satasen alapuolella olevan vielä D versio tuosta.

Onko se tasapaino vai muu ergonomia, mutta joku juttu se on, kun tuolla olen onnistunut oikeasti pientäkin juottamaan. Ammattikoulussa haivitsinet, että kestävät kovaakin väärinkäyttöä.

Heips,

Itelläni on tämmöinen http://www.kouluelektroniikka.fi/cgi-bin/shop.cgi?action=prodshow&usr=cdubcdnnunf9gcnr5mio55fht6&prodid=7260%20485 ja olen ollut tyytyväinen. Nopsasti lämpeää, kärki on ihan laadukas (ei taivu kuumuudessa, eikä pinta mene huonoksi vähän kovemmallakaan käytöllä), säädettävä lämpötila lähemmäs tonne 500 asteeseen on varsin riittävä juotoksiin. Taustavalollinen LCD-näyttö. Kahva on miellyttävä pitää kädessä eikä kuumene vaikka unohtusi pidemmäksi aikaa päälle (käynyt nimittäin näin) :smiley: