Ilmanlaatu näyttää 0/100

Hei! Laite on on ollut minulla vajaan viikon. Tähän asti toiminut hyvin mutta nyt ilmanlaatu alko kertalaakista näyttämään 0/100 vaikka huoneilma on muuten pysynyt normaalina. Tuuletin huoneen vielä hyvin mutta ei muutosta. Laiteessa punanen valo, olen käynnistänyt sen uudelleen mutta ei vaikutusta. Mitähän tässä on nyt tapahtunut?

Minulla teki saman juuri tänään eikä millään ole palautunut. Näyttää minusta vikaantumiselta. Mistähän saa yhteyden valmistajaan, kun en heti löytänyt muuta kun tämän foorumin?

Hei!

Laitoin asiakaspalveluun sähköpostia, kannattaa laittaa jos tämä on laajempikin ongelma.

asiakaspalvelu@ruuvi.com

asiakaspalvelu@ruuvi.com

1 Like

Hei,

Pahoittelut ongelmista. Tuo asiakaspalvelu-sähköposti löytää hyvin perille.

Ruuvi Air on ohjelmoitu havaitsemaan anturin rikkoontuminen ja vikatilanteessa laitteen LED sammuu kokonaan. Jos anturissa on kuitenkin jokin sellainen vika että se mittaa jatkuvasti väärin tätä ei välttämättä havaittaisi.

Ilmanlaatuindeksi lasketaan hiilidioksista (CO2) ja pienhiukkasista (PM2.5), jos nämä ovat koholla niin ilmanlaatu voi jäädä “jumiin” nollaan.

Ensimmäinen asia mikä kannattaa tarkastaa on ovatko mittausarvot jumissa tai puuttuvatko ne kokonaan. Jos mittausarvot liikkuvat, seuraava asia on tarkistaa onko koholla CO2, PM vai molemmat.

Esimerkiksi ultraäänellä toimivat ilmankostuttimet tuottavat jatkuvasti ilmaan hienojakoista sumua jossa on veteen liuenneita mineraaleja, tämä voi olla jatkuvasti korkean pienhiukkaspitoisuuden takana.

Jos hiilidioksidi on korkealla, anturin laittaminen avoimen ikkunan viereen pitäisi tuoda hiilidioksidit lähelle ulkoilman tasoa, noin 400 - 500 pm.

Hienoa jos voitte jakaa antureiden historianäkymän jossa on ilmanlaatuindeksi, pienhiukkaset ja hiilidioksidi. Tämän kuvan pitäisi auttaa selvittämään mistä on kyse.

Ultaraääni ilmankostutin tekee Ruuvi Airista lähes turhan. Ilmanlaatu menee nollaan ja pysyy siellä niin kauan ku on kostutin päällä. Olis hyvä jos vois "disbloida” ton pienhiukkastunnistimen ilman laadusta ku ei se oikeen toimi kunnolla :frowning:

Hei,

Ultraäänikostuttimista on tullut jonkin verran palautetta. SInänsä mittaus saattaa olla täysin oikein, esimerkiksi tämän tutkimuksen mukaan hanaveden käyttö ultraäänikostuttimessa vapauttaa epäterveellisissä määrin pienhiukkasia ilmaan: Using tap water in an ultrasonic humidifier may be polluting your air, study shows | Faculty of Science

Olemme kuitenkin miettineet että laitteen LED voisi näyttää muita arvoja kuin Ruuvin Ilmanlaatuindeksiä, esimerkiksi tässä tapauksessa Air olisi varmaankin paljon parempi jos LED näyttäisi vain hiilidioksidia ilmassa.

Keräämme asiakaskokemuksia ja kun tiedämme mitä ominaisuuksia laitteelta toivotaan jatkossa kehitämme ohjelmistoa palautteen mukaan.

Olen lukenut samasta asiasta ennenkin, ja tuo on yksi iso syy siihen, miksi olen välttänyt ultraääni-ilmankostuttmia ja pysynyt perinteisissä. Minulla on Ruuvi Airin kanssa samassa huoneessa Ufoxin ilmankostutin ja sen käyttö ei Airin ilmanlaatulukemaa heilauta mihinkään.