Idea: Sälekaihdinrobotti

Yritän fotoilla tuon Clasun säätimen. Epäilen et tämäkin projekti joko a) kestää tai b) jää unholaan joten tulen varmaan laittamaan nuo clasun säätimet vaikka joka toiseen ikkunaan jotta olohuoneeseen saisi päivällä valoa edes jonkin verran.

Onko vastavuoroisesti heittää jotain sopivaa askelmoottoria/servoa ja pystyykö niitä ohjaa suoraan arduinolla vai kuormittuuko se liikaa? Entä jos kytkee askelmoottoreita rinnan niin tuleeko muuta kuin sanomista?

Tuollaista olen itsekin miettinyt, mutta ajanpuutteen takia ideat usein jäävät johonkin otsalohkon kätköihin tomuttumaan :confused:.

Jonkinlainen kodin ohjauskeskus olisi hieno. Yhteys noihin sälekaihtimen ohjainbokseihin voisi mennä millä vain low-power radiolla, mutta mielestäni itse keskusyksikön olisi hyvä jollain tavalla olla (W)LAN:ssa kiinni. Jokaisessa kännykässähän on nykyään WLAN ja ultimate goalin pitäisi mielestäni olla, että kaikkea voi ohjata luurilla. Mutta tuohan on helppo (?) lisätä jos ohjausyksikkö pyörittää linuxia.

Hieno projekti :sunglasses:

Olisiko kellään tietoa kuinka paljon vääntöä tarvitaan peruskaihtimen avaamiseen? Riittäkö jo 0.5Nm?
Itsellä on tämä projekti ollut jonkun aikaa työn alla, itseasiassa löysin koko foorumin kun etsin piirilevyn teko-ohjeita kyseiseen projektiin.
Itse käytän 555-timerilla ohjattua vaihteistettua DC moottoria, jossa on 2Nm vääntöä, mutta huomasin sen olevan vähän turhan tuju kun testausvirheen vuoksi väänsi kaihtimen yli rajan ja rikkoi muovisen seinäkiinnikkeen :laughing:
Halvemmalla saisi vähemmän vääntäviä moottoreita, mutta ei tiedä paljonko vääntöä voi vähintään olla. Tämä nykyinen 2Nm vääntävä 12v(vaatima jännitekin tässä liikaa, 6volttinen olisi parempi) moottori itsessään pulitti jo 10€.

Noniin, nyt purin yhden ohjaimen. Liitteenä kuvat. Näyttäis olevan vaihteistolla varustettu moottori jossa säätöpotikka kertoo tilan. Tuo valkoinen putkenpätkä on jotain pehmeää silikoniletkua jossa toinen pää tulee servoon ja toinen kaihtimen säätövarteen. Pehmeä letku sallii joustaesaan pienen kulman ohjausyksikön ja säätövarren välillä. Manuaalissa on osoite wix.se mutta ilmeisesti kaihtimen säätöyksiköt ei oo ollu kovin hyvä bisnes koska sivut on nurin :wink:

Tuo ohjelmoidaan määrittelemällä kaihdinten asento haluttuna kellonaikana. Käytännössä nuolipainikkeilla säädetään kaihdin kiinni, laitetaan kellonaika jolloin halutaan kaihdinten tilan menevän tähän asentoon, avataan kaihtimet siten kuin halutaan ja määritellään mihin aikaan tuo asento halutaan saavuttaa. Manuaalisesti tuota voi ohjata noilla painikkeilla ja kun kello taas lyö ohjaa säädin kaihtimet säädettyyn asentoon.

Sikäli simppeliä eli potikasta luetaan arvo joka pitää olla tietyllä kellonlyömällä. Ei tarvi rajakytkimiä tai jotain vastuksen tunnistavaa toimintoa vaan käyttäjä itse määrittelee rajat.


Kiitoksia kuvista. Mielenkiintoinen laite. Tuo letkukiinnitys on kätevä.

Se, mitä ihmiset varmaankin tuollaiseen kaipailisivat, olisi kaukosäätö. Ei ainakaan itseäni kiinnostaisi kellonajan mukaan aukeavat kaihtimet, vaan ne haluaa auki aamulla kun on pukeutunut ja kiinni illalla, kun alkaa olla kirkkaampaa sisällä kuin ulkona.

Mikäli noita valmiita saisi vielä kaupasta, olisi helppo homma modata tuohon oma mikrokontrolleri ja radiovastaanotin. Vaan ei taida enää saada mistään… :frowning:

Miten mahtaa olla tuossa laitteessa toteutettu/viisainta toteuttaa moottorin suunnan vaihto? DPDT kytkin/rele? H-silta? Joku muu?
Näyttää ainakin tuossa WIX2000 vehkeessä olevan 6 transistoria moottorin johtojen päässä, mutta ei taida H-silta olla?

Itse kokeilen juuri DPDT kytkimellä jonka moottori sitten pyöriessään kääntää, mutta turhan monimutkainen ratkaisu. Olen ajatellut jotain harjallisista DC-moottoreista tuttua suunnan vaihtoa…

Onko sitten mitään tietoa millainen moottori vähintään pyörittää nuita kaihtimia? Ilmeisesti jo tuollainen 4-5v jännitteellä toimiva moottori riittää ainakin tuossa kaupallisessa pyörittäjässä… Paljon mahtaa olla vääntöä?

Tuli vastaan yksi räpellys:

hackaweek.com/hacks/?p=610

vanha säie,mutta laitetaan idea kuitenkin talteen tänne.
voisko noita esim muksujen lelu ruuvinväätimiä käyttää teidän projekteissa.
vääntöä niissä piisaa kaihtimien eestaas ruuvaamiseen ihan hyvin.

että tälläistä.)

Mulla olis pari (2) noita klasun sälevääntimiä ylimääräisenä jos joku haluu ostaa pois niin en laittais pahakseni :slight_smile:

Aikoinaan kun laitatutin puoltutulla säleverhot niin se siinä asennusvaiheessa sano jotai, että kaukosäädin verhoihi olis ollu luokkaa 70 euroa. Jos olisin tienny ja osannu ennen asentamista kysellä niin olisin kyllä ottanu kaukosäädettävänä.

Minä olisin kiinnostunut tuommoisista. Olisi hauska testailla ja lisätä tuohon toiminnallisuutta vähävirtaisella MSP430-prossulla ehkä langaton säätö jne… :wink: