Huippuimurin käynnin valvonta

Meidän taloyhtiösssä on kunkin seitsemän rapun “katolla” hissikonehuone ja poistopuhallinkammio. Puhaltimissa on kierroslukuohjaus lämpötilan mukaan ja säätimessä myös ulkoitilan paineen tunnistin.
Ajoittain puhaltimia pysähtelee syystä tai toisesta tai asukkaat valittavat liiasta vedosta.

On hiukka työlästä vetää portaat ja kiivetä porrashuoneessa tuonne ylimpään tilaan. Voisiko näillä värkeillä saada kiipeämättä kelvollisen tiedon tarvittavaan päättelyyn?
Vaatisi kai kuitenkin hissillä ajon sinne ylimpään asuinkerrokseen? Pihalle on matkaa noin 25 metriä
terv antti t

Moi,

Asunnoissa on alipainetta kun huippuimuri toimii oikein ja alipainetta on RuuviTageilla mittailtukin, Asunnon alipaineen mittaus.

Tagien painemittauksen tarkkuus on kuitenkin vain noin 100 Pa, kun taas omassa asunnossani oli tagilla mitattuna 8 Pa ylipainetta huippuimurin huollon aikana. Nyt kun huippuimuri toimii taas minulla on 10 Pa alipainetta.

Yksinkertaisimmillaan näitä voi mittailla pitämällä tagia samalla korkeudella sisällä ja ulkona sekä katsoa mitä Ruuvi Station sanoo, ja jos asunnossa ei ole alipainetta niin ilmanvaihdossa on jotain pulmaa. Anturin suhteellinenkin tarkkuus on kuitenkin vain 12 Pa ja paineen voi liukua 1.5 Pa / C lämpötilan mukaan.

Tiivistäen RuuviTagin anturi ei ole niin tarkka että sillä voisi tehdä luotettavia päätelmiä ilmanvaihdosta, mutta käytännössä omassa käytössäni se kuitenkin huomasi pulman ilmanvaihdossa.

Itse olen tutkinut samaa asiaa. Parhaan indikaation saa, kun laittaa ruuvitagin ilmanvaihtokanavaan poistoilmaventtilin taakse. Jos ajastaa huippuimurin käymään esim. kerran viikossa hetken täysteholla ja tutkii tämän aikana muutosta paineessa, niin siinä kyllä näkyy selkeä notkahdus. Pitäisi vain tehdä algoritmi, joka tämän notkahduksen tunnistaa. Notkandus näkyy myös asunnon paineessa, mutta siihen vaikuttaa myös ovien ja ikkunoiden avaukset, joten indikaatio ei ole kovin selvä.