Aloittelen ihan untuvikkona täällä harrastelijoiden parissa ja nyt kaipaisinkin päteviä vinkkejä ja apua sunnitteluun. Sekä toteutukseen.
Tarve: Pienikokoinen nopeusnäyttö joka tulee kiinnitettäväksi moottoripyörän etumaskin taakse.
Tulee siis toiseksi nopeusnäytöksi.
Käsi gps:t yms. laitteet eivät hintansa vuoksi kiinnosta ja tosiaan tarvitsisin ainoastaan reaaliaikaisen nopeusmittarin ilman turhia näppäimiä yms navigointia.
Näytöksi olen ajatellut segmenttiledinäyttöä.
Seuraavaksi kaikki muu onkin vielä täysin hakusessa. Ohjelmointitaidot 0. Kolvi pysyy kyllä kädessä mutta piirilevynsuunnittelut yms tuottanevat hieman tuskaa.
Suosituksia gps anturiksi? Helppo ja edullinen.
Itse piirilevy : Mitä tulisi sisältämään? Mistä olisi helpoin toteuttaa.
Jännitteenä pyörästä tuleva 12v dc.
Täynnä tyhmiä kysymyksiä kun googlaamallakaan en tuntunut löytävän tarpeeksi yksinkertaisia diy ratkaisuja.
Helpommin gps nopeus mittari onnistuu rakentaa yhdistelemällä valmiita moduuleja.
Esim. Sparkfunin 7-segmentti näyttö http://www.sparkfun.com/products/9765 jossa on atmega328 valmiina siihen vain tarvitsee tehdä joku yksin kertainen ohjelma joka kuuntelee sarjaporttia ja parsii gps datan ja tulostaa sen näytölle. GPS- moduuliksi sopisi esim. http://www.oh5x.com/gpsinfo/pgm648.htm tuosta näyttää saavan datan ulos ttl- tasoisena joten erillistä tasonmuunnos kytkentää ei tarvita.
Lisäksi tarvitaan käyttöjännitteen regulointi 12v->5v joka onnistuu vaikka ihan perus 7805 regulaattorilla.
Minulla on valmis nopeusmittari autossa joka on kasattu tällä tavalla.
Olen kuullut, että autoissa (varmaan pätee siis moottoripyöriinkin) voi tulla suuriakin jännitepiikkejä, joten pitäisikö niitä suodattaa jotenkin ennen regulaattoria? En ole (vielä) tehnyt yhtään omaa elektroniikkaa autoon.
*joo, siis tuossa lainauksessa ei ole mitään joka viittaisi siihen, että olisi itse kasannut, vaan että kasattaisiin valmispalikoista, mutta noin se kuulostaa hauskemmalta.
Regulaattorin tuloon voi laittaa suurta kondensaattoria (vaikka 220uF tai enemmänkin) ja valitsee lineaariregulaattorin niin, että se kestää suht suuriakin jännitteitä. Ei ole kokemusta, että millaisia piikkejä voisi ilmetä, mutta ainakin 15 volttiin kannattaa varautua. Ja toki regun ulostuloonkin sitten jonkinlainen suodatinkonkka (esim. 47uF).
Ja toki kannattaa muistaa, että lineaariregulaattorit hukkaavat pudotetun jännitteen lämmöksi, jonka määrä riippuu tietty suoraan sen läpi kulkevasta virrasta. Mikrokontrolleri, ledinäyttö ja GPS-moduuli voisivat ottaa yhteensä 100-200mA viidellä voltilla (tai 3V3:lla), joten regulaattorikin kyllä lämpenee jo hieman (13V → 3V3)… Ei kuitenkaan niin paljoa, ettei sitä voisi hanskata suurikoteloisella regulaattorilla tai pienellä jäähdytyssiilillä.
Melkein voisi rakentaa itsekin samanmoisen vehkeen, myöskin motskariin. Näkisi paljonko oma mittari heittää. (tämän hetken kokemuksilla n. 5 km/h @ 90km/h ja n. 10km/h @ 195km/h @ lentokenttä)
Voisi tilailla vaikka levyt sieltä iTead Studios:lta niin näyttää kivemmalta.
Eli jos ei ole hirmuinen kiire niin voisi olla valmisratkaisua tarjolla “lähitulevaisuudessa” eli käytännössä aikavälillä 1-24kk
Tosiaan “paras” GPS-anturi tällaiseen käyttöön olisi hakusessa. Itselläni on tuo partcon myymä Fastrac tjsp, josta kerroinkin artikkelissa alkuvuodesta. Lähinnä se, että onkohan noissa eri malleissa paljon eroja virrankulutuksessa? Vinkkejä ja kokemuksia pienivirtaisista malleista vastaanotetaan.
Edit: No tuo Polstar:han näyttääkin aika kivalta, valmiiksi koteloitukin. Ehkäpä sillä mentäisiin.
Edit2: Nojaa, näyttääkin varsin tyyriiltä.
Jännitteen suodatukseen olen käyttänyt sarjadiodi + zenerdiodi + konkka yhdistelmää joka on toiminut hyvin. Zener on noin 15v ja konkka vähintään 220uF.
GPS:ssänä on hyvin toiminut Globalsat BR-355, joka toimii 5V:lla ja kuluttaa virtaa n.60-80mA. Lisäksi se maksaa vain n. 45€.
Itse rakentelin GPS/mittari-systeemi veneeseen tässä kesällä. Jännitteen reguloin MAX667:lla, 12V puolella taitaa olla 220 µF konkka. Tämä on toiminut varsin hyvin, vaikka startin yhteydessä saattaa olla jopa 17 voltin piikkejä.
//E:
Ai niin, virrankulutus viidellä voltilla on jotain 300 mA:n luokkaa, tosin piiri ei ole missään määrin optimoitu. Piirin komponentit kutakuinkin seuraavasti:
ATmega32
MAX232
MAX667 Bluetooth-sarjaporttipiiri lähettämässä datat PC:lle
GPS:nä vanha sarjaportti-vehjettä, jota en jaksanut ruveta purkamaan. Tämä taas johtaa siihen, että piirissä pitää olla ylimääräinen MAX232.