GSM-moduuli

Näin näyttäisi olevan. Mulla ei ole ollut mitään ongelmia 3.3V regun kanssa,
ja kytkentä muutoin diodeineen ja ylösvetovastuksineen. 3.3V puoli ei vie
paljon virtaa, joten olen käyttänyt siinä Farnellin luettelosta löytyvää pientä
regua+100uF konkkaa.

Olen tilannut ja ehkä joskus saankin tämmöisen härpäkkeen:

ebay.com/itm/350499583299?ss … 1439.l2649

Tyhmää tietenkin munklata signaalia edes takaisin, mutta jos saan sovittimen
toimimaan, niin 1) USB-liitäntä, ei tarvitse repiä modeemia auki ja tinailla
suurennuslasin kanssa (itse olen onnistunut pilaamaan pari), 2) pelkkä +5V riittää
jännitteeksi, mokkula hoitaa 3.3V ihan itse.

Kysymys kuuluu, että mitä hittoa sä tolla teet?
Et sä saa mitenkään kahta USB laitetta yhistettyä mitenkään.
Tarviit tohon USB-host piirin. Olemassa on SPI-väylän omaavia piirejä mitkä on “helppo” kytkeä mikrokontrolleriin. Tälläinen piiri löytyy esim. Arduinon USB Host Shieldistä.
circuitsathome.com/products- … no-shields

Sen verran sain tutkittua tuota omaa ongelmaani ja syyksi taitaa paljastua ton Atmega lutikan sisäinen ylösvetovastus.

En mä yritäkään yhdistää kahta USB-laitetta, vaan saada USB-laitteen
MCU:hun… Ilman tinailuja. Kuten sanoin, ans kattoo :slight_smile:

Usko jo nyt! Tuo tikku minkä oot tilanu tuolta ebaysta on USB-laite (USB-Device) eikä USB-isäntä (USB-Host).
Esim tietokoneista löyttyy noita USB-Host portteja ja laitteet, mukaanlukien noi sun molemmat tikkus,liitetään USB-Host porttiin jotta ne toimisi.
Kaksi laitetta ei voi keskustella keskenään ilman välissä olevaa host porttia.
Vaikea selittää (tai paremminkin löytää oikeita sanoja), mutta kait siä tajusit jotain?!

En tajunnut, mutta uskon kyllä. Jos ei toimi niin olen sitten 7e köyhempi - ja ehkä keksin noille jotain muuta käyttöä, jos joskus liitän tietokoneen USBiin jotain, siihen kaiketi tikut sopivat?

Toihan on lähinnä kiinni mitä prossaa käyttää. Joku hostillinen armi (STM32 vaikka) käy tai sitten joku Vinculum II.

ftdichip.com/Products/Module … .htm#Vinco

Edit:
Jos tuota modeemia pitäisi saada irroitettua ja pukattua takasi laitteeseen, niin vois miettiä käyttäskö usb liitintä pelkkänä liittimenä ja veis rx/tx datalinjoissa :slight_smile:

Tällöin tuota voisi käyttää tuolle tehdyllä “hubi” kortilla tai tehdä usb jatkokaapeleista rs232-ttl3v kaapelin. Tällöin tuon voisi paketoida samaan koteloon missä ollut ja merkata vaikka teipillä ettei tunge normi USB paikkaan enää.

ankast: Jos haluat käyttää DX:n modeemia avaamatta sitä, niin tarvitset tosiaankin USB-isäntälaitteen. jkaart mainitsikin jo Arduinolle tehdyn USB Host Shieldin, jolla homma hoituu. Et tarvitse muuta kuin tuon Host Shieldin (ja tietysti Arduinon) ja kaikki loppu on koodausta.

Ok, ok…

Ongelmana on, että olen rakennellut modeemin ohjaukseen tarvittavan elektroniikan
piirilevylle (328 ja pari vastusta ja regulaattorit, ISP-pinnit ohjelmointiin). Kustannus jotain
10e yhteensä. En viitsisi hankkia 25e shieldiä USB-komentamista varten. Halvin vaihtoehto
on tietty avata modeemi ja tehdä tinaukset, mutta se on myös työläin tapa (ja olen
onnistunut pilaamaan pari modeemia juottamalla padit irti).

[quote=“ankast”
(ja olen onnistunut pilaamaan pari modeemia juottamalla padit irti).[/quote]
vihje!, jos sitä irtijuotettavaa ei tarvitse ehyenä irroittaa niin varovasti mattopuukolla jalat poikki, (siis chipiltä ei itseltä) kun se kotelo ei ole sitten haitoilla ne jalat lähtee kolvilla pyyhkäisemällä irti ja pädit säästyy.

Kiitos vinkistä,

Kokeiltu on tuokin… mattopuukolla olen askarrellutkin ja saanut alustan
kolvilla pyyhkäisemällä puhtaaksi. Pariin otteeseen olen vain sen jälkeen
antanut liikaa kolvia seurauksella, että pädit irti. Ei ole sattunut ihan viime
aikoina, mutta aika tihrustamista kolvaus on. Tosin se helpottui, kun hankin
päähän pantavan pannan, jossa on suurentavat “näkimet” :slight_smile: Niiden avulla
tinailin juuri kolme SOT23-5 -piiriä paikalleen, ja hienosti meni.

Sammaa vikkaa sammaa vikkaa, ennen vanhaan, sillon kun kaikki muukin oli paremmin, juopotel eiku juoteltiin tsoppi koteloisia paljaalla silmällä, enään ei viitsi edes yrittää. Kummasti alkaa arvostamaan, ennen niin vihattuja reikiä levyllä.

ja se pakollinen vihje 2nen. kun piuhat on juoteltu pädeihin niin sinetöi kuumaliimalla, superepoxilla tms. piuhat kiinni levyyn niin pysyy pädit kiinni vaikka hieman piuhanpäästä nykäisee.

Vihjeen 2 keksin ihan itse. Bilteman superepoxy tai millä nimellä sitä myydäänkiin, on hyvä aine moneenkin paikkaan.

Ei tää toimi vaan millään! :frowning:
Alkaa kohta vituttamaan tää ihan tosissaan.

Jännite putoaa kyllä sinne 3v hujakoille mutta ei mene 0v missään vaiheessa.

Ihme juttu. Mulla toimii kytkennällä, jonka itse joskus postasit:

Tuossa on kuitenkin kytkentä jolla toimii: imageshack.us/photo/my-images/10/kuvalx.png/

Mutta olen kokeillut vain reguloimalla molemmat jännitteet (5 ja 3.3). Toimiiko sulla reguilla, oletko kokeillut?

Oletko testannu GPIO ohjauksella, että oikea nasta on kytketty.

Toimii: viewtopic.php?f=11&t=293&start=18#p3489

Ei tosta modeemista saa mitään GPIO ohjauksia ulos… :neutral_face:

Käsitin että Arduino → GSM ei toiminut eikä GSM → Arduino