GSM-moduuli

Jollakulla tiedossa gsm-moduulia (hyvä, halpa, yksinkertainen) :slight_smile: ?
Tarkoituksena siirtää kohteessa tapahtunut tilanmuutos matkapuhelimeen SMS-viestinä.
Mitään hienouksia ei tarvitse olla.

Partcolta löytyy Benq:n valmistama M23R hintaan 16e + postikulut. Tottelee AT-komentoja ja juttelee UART:illa - ei varmaan näppärämmäksi voi moduuli mennä :slight_smile:

partco.biz/verkkokauppa/prod … ts_id=1138

Olen noteerannut tämän Partcon myymän - sikahalvan - moduulin, ja tavannut manuaaliakin jonkin verran. Epäilen vain hieman, osaisinko moista käyttää? Tarvitsisin tosiaan vain toiminnon, jossa tekstiviesti lähtee liipaisusta tiettyyn numeroon (numeroihin). Onko sinulla kokemusta ko. kortin käytöstä? Ilmeisesti laitetta käskytetään AT-komennoilla (voikohan ne lähettää kortille tekstiviesteinä, vai vaatiiko piuhoilla ohjaamisen)? Partcon kiinanihme olisi tosi passeli, jos uskoisin saavani sen toimimaan haluamallani yksinkertaisella tavalla.

Yleensä kaikki GSM moduulit toimii AT komennoilla ja liitin on yleensä 40 - 60 pinninen. Eri asia on sitte valmiit GSM hälyyttimet, mitkä on jo valmiita laitteita.

Eli tuollaista GSM hälyytintä ettiskelet?

Pikasella googletuksella löyty tälläisiä, mitkä vois paremmin osua kohtiille, jos et halua esim AVR:llä antaa AT komentosarjaa, mikä lähettää tekstiviestin.
gsmalarmsystem.com/enProductShow.asp?ID=118

Moi,

Halvin Euroopasta löytämäni valmis maksaa 85 puntaa + posti 30 puntaa. Kiinan sivuilta löytyy vaikka mitä, mutta sieltä ei oikein saa hintatietoja eikä muutakaan infoa: pitäisi kai olla kiinnostunut vähintään tuhannesta kappaleesta.

Ebayssa on valmiita gsm-hälytinlaitteita (kiinalaisia tietty nekin) alkaen noin 60 USD sisältäen postituksen: tuo on euroissa vissiin noin 40-50, mikä alkaisi jo olla sopiva hinta.

Toisaalta kiinnostaisi kyllä kovasti tehdä moinen itse, en ole vaan varma, osaisinko. Gsm-modulin ohjaamiseen voisin kyllä mieluusti käyttää AVR:aa. Pelkään vaan, että alusta asti rakentaminen vaatisi sellaista osaamista, mitä minulla ei ole.

Valmiin antiikkisen gsm-puhelimen modifiointi voisi olla helpoin ja halvin ratkaisu, mutta se ei ole oikein elegantti ratkaisu.

Tai ostaa valmiin GPRS modeemin jota vähän modaa: finch.am/projects/arduinogsm/

Moi,

Tämmöinen kyllä kiinnostasi, katsoin antamasi linkin ja vähän lisätietoja. Tämähän on tehty USB-liittimeen (tietokoneen kylkeen), ja linkin ohjeessa kerrottiin ohje TTL-USB, jonka ohjeen avulla laitteen saisi kiinni esim. Arduinoon.

Nyt tulee tyhmiä kysymyksiä, toivoisin fiksumpia vastauksia.

  1. Ostan mokkulan ja teen HW-modaukset. Mitäs sen jälkeen? Käsittääkseni minulla on sitten käsissäni mokkula, joka tottelee TTL-tason signaalia, ja siinä on USB-liitin.
  2. Miten ohjaan modattua mokkulaa Arduinolla? Sarjaliikenteellä varmaan, miten pinnit kytketään? Laitetaanko “vanhaan malliin” kuten ennen tietokoneiden RS-portit, eli tx ja rx ristiin, yhteinen jännite ja maa?
  3. Joku softanpätkädemo oli linkissä, eihän Arduinosta tarvitsisi saada kulkemaan kuin AT-komennot mokkulalle sekä vastaanottaa kuittausviestit. Tuurilla voisin osatakin.
  4. Lieneekö joku lukijoista tehnyt tällä mokkulalla jotain? Eli onko käytännön kokemusta?

Jos nyt tarkoitat mokkulalla tuota jkaartin mainitseman linkin USB-modeemia niin tässäpä vastauksia:

  1. HW-modauksen jälkeen sulla on TTL-tasoista RS232:sta ymmärtävä modeemi jossa ei ole USB-toiminnallisuutta. Eli USB:n kautta voit syöttää vaikkapa virrat värkkiin.

  2. Sarjaliikenteelläpä hyvinkin. Modeemin RX menee Arduinon TX:n ja toisin päin, niinkuin ounastelitkin.

  3. Ei ole hirveän monimutkaista, sanotaan nyt vaikka että jos ei onnistu niin unohda koko projekti. :wink:

  4. Itse omistan pari tuollaista DealExtremen kapistusta ja olen onnistuneesti tehnyt siitä pienen GSM-etävalvontalaitteen (tosin en mitään sellaista että kehtaisin julkaista, joten älä kysy. :stuck_out_tongue: ) Tässä vähän lisää omasta blogistani: http://entropia.kapsi.fi/blog/2010/10/idea-cellphone-for-small-money/

Osaisikohan entropia ratkaista minun ja ankastin ongelman tuolta toisesta ketjusta?
Eli kerro salaisuutesi mahdollisimman tarkkaan mitä olet tehnyt noille modeemeille että olet saanut ne juttelemaan Arduinon kanssa! :slight_smile:

Nostetaas vanha ketju ylös kysymyksellä:
Mikä olisi paras ja kustannustehokkain keino muuntaa 5v ttl taso tohon 3.3v tasoon ko. modeemille?
Ei kehtais tätä varten laittaa 3.3v regulaattoria kytkentään ja tehdä alkuperäisen ohjeen http://finch.am/projects/arduinogsm/ mukaan, jos sen voisi jotenkin helpommin hoitaa.

Jännitteenjako vastusten avulla lienee kustannustehokkain. Siihen “kytkis” löytyy mm. täältä. Löytynee samalla muutakin jännää tuohon M23 GSM-moduulia varten :slight_smile:

Toisena vaihtoehtona on tietysti ttl-cmos tasomuunnin. Siihen löytyy sopivia piirejä googlella kun koettaa hakusanaa “ttl to cmos level converter”.

Edit: En tuosta M32:sta tiedä, mutta ainakin Partcon kauppaama M23 imee minulla sisuksiinsa jatkuvasti viittä volttia eikä ole ollut siitä moksiskaan :unamused:

Saako tuota

e-gizmo.com/KIT/images/gsm/G … %201r0.pdf

-moduulia jostain? Jos saa, niin mihin hintaan?

http://www.alibaba.com/showroom/benq-m23.html

Tosin joudut tilaamaan 10 kpl kerralla, mutta hinta ei ole paha. Myy loput pois jos et tarvitse kaikkia.

Moi,

Ihan vaan varmistukseksi: onko moduuli tyyppi M23A vai pelkkä M23? Onhan noi erotkin jossain selitetty… en tarvitse Internet-mahdollisuutta. Kokemuksia jommasta kummasta tyypistä?

Jos päätät Ali Baban kautta tilata niin varmista ensin myyjältä. Kiinalaiset on kovia koijareita jos ei muista varmistaa yksityiskohtia.

Mitähän varten mä en saa tolla vastus jaolla tuota pelaamaan?

Onko kyse BenQ:n moduulista? Sen kanssa olen temppuillut.

Syötän sille 3.3 V regulaattorin kautta, samoin 5V regun kautta.
Turha temppuilla jännitejaon kanssa, kun regut maksavat 50 senttiä
kipale (Farnell, 200mA, TO-92 -kotelo). Sadan 100uF konkka regujen
perään. Hienosti pelittää ainakin mulla. Ja on simppeli.

Kyse siis tuosta DE:n modeemista.
Voisko tuo 2.2k vastus pidentää johtimen matkaa liikaa ja sen takia se ei ole synkassa jolloin data korruptoituisi?

Luultavasti puhumme samasta modeemista (USB-tikun näköinen, josta pitää irrottaa yksi piiri ja tinata Tx ja Rx piuhat nastoihin 1 ja 5).

Mulla on Tx ja Rx -piuhat (parissakin laitteessa) noin 20 cm pitkiä, ei ole ollut ongelmia. Yksi ongelma saattaa olla modeemin vaihteleva virranotto silloin, kun sitä käynnistetään ja se hakee verkkoa. 10 ensimmäisen sekunnin aikana (vähän ennenkuin vihreä ledi alkaa vilkkua) laite taitaa hetkittäin tehdä melkoisia virtapiikkejä. Yleismittarini ei varmaan pysy perässä, mutta virrat vaihtelevat 100-250 mA välillä, ja kun verkko on löytynyt, niin virransyönti stabiloituu noin 100 milliampeeriin. Tämä “starttivirtavaihtelu” on yksi syy siihen, miksi itse käytän omaa regulaattoria 3.3V syöttöön. Jos otat 3.3 jännitejaolla, niin epäilen (en tiedä) että jännitteet heiluvat ja saattavat sotkea kommunikointia? Oletko kokeillut erillisillä 5V ja 3.3 syötöillä, ne saa suoraan Arduinosta jos reguja ei ole nurkissa testiä varten?

Odottelen tässä Ameriikasta (tai Kiinasta) tilaamiani USB-RS323 adaptereja. Yritän saada modeemin adapterilla toimivaksi, jolloin sieltä ei tarvitsisi repiä piiriä irti eikä tinata piuhoja kiinni. Teknisessä mielessä adapterin käytössä ei ole mitään järkeä, koska tehdään turhia muunnoksia. Mutta käytännön mielessä adapterissa olisi järkeä: yksi jännitesyöttö 5V, ei modeemin avaamista, lisäksi mokkulan saisi aina siististi kiinni/irti esim. SIM-kortin vaihtoa varten. Adapteri maksoi jotain 2 euron hujakoilla, joten ei haittaa vaikka menisi suteen.

Sama modeemi kyseessä!
Siis tuo alkuperänen vastus-diodi-3.3v regullaattori viritelmä siis toimii ilman mitään ongelmia, mutta tämä vastus jako ei.