DesignSpark PCB

moi kaikkile
DesignSparkPCB on elektroniika suunitelu ohjelma. designspark.com/page/designs … -home-page ohjelmasta löytyy runsaasti erin laisia merkejä elektroniikan suuniteluun aina 3D saakka.
miinuksena varmasti monelle on se etä tätä ei saa linuksile.
ohjema on siis ilmainen, ainakin toistaiseksi
malintamaan pystyy siis 2D ja 3D
ja designspark.com/page/designs … -home-page vatii ehkä totulelua jonkin aikaa, muta tulee tutuksi aika nopeasti. myös aihe alueela käsitelään arduinoa ja paljon muutakin esim rapberryä:kin käsitelään siis noi kaksi nyt mitä mainitsin niin on foorumin aihea alueita sielä
joitakin kirjastoja on asenetavisakin lisää.

youtube link olisi nyt tarjola:
siis linkit on ainakin toistaseksi voimasa
youtube.com/watch?feature=pl … pN7yEUR6VM

täsä on niitten sivuilta otetuja kuvia

samaten täsä

samaten täsä

kuvia saa lisää tarvitaesa lisään jos joku on kiinostunut
asentaminen hyväsytte siis normaalisti ehdot, kysyy yritystä siihen voi vaikka nyt vaika pistää oman nimen.
aktivointi kannataa suoritaa tietenkin sekin on ilmasta


jatkoa
mintenkä alotaa…

klikataan file ja siten new

suositelen otamaan projekti osion kuvan osoitamala tavala
seuraavaksi pitäisi tula tälläinen kuva en jaksanut otaa koko ruudusta kuvaa

siten vaihe neljä joko pcb tai shematic
kuvan osoitamala tavala

vaiheeseen viisi sen jälkeen kun olete tehnyt joman kuman pohjan niin tulee täläinen

osien etsiminen
vaihe 6

nonii siten klikataan ylimäistä kohtaa mikä näkyy kuvasa siis se josa on se transistorin kuva

noniin suositelen otamaan kaiki kirjastot koska huomataa helpomin etsinöistä

ps jos jotain jäi epä selväksi niin kysäiskää ihmeessä

ps sori kirjoitus virheistä on pieni kirjoitus ongelma :blush:

Osa 2

ensimmäisessä osa kerroin miten aloittaa tämän ohjelman käyttö
nyt tutustumme pcb:hen ja miten sitä käytetään esim miten tehdääpiirilevy ja miten johtimet suunittelaan
eli pcb haetaan osat ekana nii kuin edelisessä mainitsikin niin missä on se osan kuva siis se transitorin kuva
sit kun saate halumat osata niin painetaan ad pad (F4)
sit kun ne on saatu paikoile sopivaan etäisyyteen niin
seuraavaksi painetaan
(ad)(via) valitaan se ja pistetään se ad pad (F4) reikiin
senb jälkeen voite yhdistää johdot
napulasta ad trak
ja vedä reijästä osiin hyvin yksin kertaista
luonosta voi tarkastela
aina 3D muodosa vain silloin kun on PCB



des3.JPG
des5.JPG
des6.JPG

lisäys:http://www.tracepartsonline.net/(S(xra5x455yzkdeh45oacm4t55))/content.aspx?ClsID=/F_RS_COMPONENTS/&tp=1&st=0&Lang=fi&Class=RS_COMPONENTS&fwsid=DESIGNSPARK&ttl=RS+Components

siis tuolta voi laajenta kirjastoansa osisa

tämä on uusi eri ohjelma muta eritäin kätevä 3d malinuksen suniteluun
designspark.com/eng/page/mechanical

Jotta tämä edes etäisesti muistuttaisi artikkelia, niin tee selkeät ohjeet miten kyseisellä ohjelmalla tehdään piirikaavio, lisätään komponentteja sekä muodostetaan piirilevy. Jos olet käyttänyt muita suunnitteluohjelmia niin voisit verrata käyttökokemusta niihin. Mikäli kokemusta ei muista löydy voisit silti yleisesti kertoa mitä etua juuri tämän sovelluksen käyttämisellä on (esim. piirilevyjen tilausmahdollisuus jne.).
Tälläisenään tästä ei kenellekkään ole juuri iloa muutenkuin linkkinä.

joo tuli kiire kävin nopeasti poisa joten en ehtinyt kirjoitaa lopuun joten tarvitat lisäykset tulivat

hmmm…
en ole mikään ylläpitäjä, mutta voisit hieman vilkaista:
http://www.ruuvipenkki.fi/foorumi/viewtopic.php?f=15&t=68 <- artikkelimalli
ja mikäli suomenkielen taito on kovin heikko, niin artikkelin voi oikolukea esim:
http://joukahainen.puimula.org/webvoikko/spell
eli jos on kirivihre niin se näytetään punaisena

Artikkeli on periaatteessa hyvä, mutta voisitko korjata kielioppi- ja huolimattomuusvirheet? Laita myös kuvat ohjeiden mukaisesti näkyviin foorumin liitetiedosto-ominaisuutta käyttäen. Tällöin kuvat jäävät talteen omalle palvelimellemme, eivätkä häviä koskaan bittiavaruuteen. Ilmoita minulle vaikka yksityisviestitse, kun korjaukset on tehty, uutisoin sitten artikkelista Ruuvipenkin etusivulla.

Hyvä artikkeli-idea! Itsellänikin on lukihäiriö ja kirjoittaminen ei todellakaan ole helppoa. Olen kuitenkin huomannut että mitä enemmän olen kirjoittanut sitä paremmin olen saanut niskalenkkiä lukihäiriöstäni. Kirjoittamalla oppii kirjoittamaan samalla tavalla kuin laskemalla oppii laskemaan ja niin edespäin.

Hyvä Lauri kun julkaisit!

Kannustetaanpa nyt porukalla artikkelin kirjoittajaa, sillä kaveri selvästi on yrittänyt parhaansa ja kyllähän itse artikkeli jollain logiikalla etenee ihan sujuvasti! Tämä palsta lienee kuitenkin elektroniikka- eikä kielioppifoorumi.

Jos itselläni olisi kirjoittamisen, lukemisen tai lauseiden hahmottamisen kanssa ongelmia, niin tuskin uskaltaisin yrittää mitään vastaavaa, joten kirjoittaja saa ainakin minun arvostukseni.

Rohkeutta häneltä ei puutu, ja hyvä niin!

voi kiistos kanustuksesta

ja kiitos laurile kun julkasi

ja kiitos myös kaikile tähän menesä komentoijista

Kiitos artikkelista, oikein mielenkiintoselta ohjelmalta vaikuttaa!

Vähän jo ehdin itsekkin ohjelmaa tutkia, mutta tietty olisi mukava saada vähän pidempikin juttu kytkennän tekemisestä sekä miten sille päästään tekemään piirilevyä.

tuota pikaa voisi lisätä asiaa sit kun jaksan

Itse tykästyin samantien kyseiseen ohjelmaan ja erityisesti sen helppokäyttöisyyteen. Elämäni ensimmäisen piirilevyn suunnittelin ja tein sillä, joka sisälsi noin 100 komponenttia. Kyseiseen ohjelmaan saa ladattua erilaisia plugineita ja kun itse käytän Picaxea, niin kaikki peruskomponentit löytyy helposti kun on asentanut Picaxe pluginin. Veikkaisin että Arduino piireissä käytetään aika pitkälti samoja palikoita, joten plugini sopinee heillekin. Lisää infoa: picaxe.com/Software/Third-Pa … Spark-PCB/ Ja tietysti niitä plugineita kannattaa käydä kahlaamassa ohjelman kotisivulla.

Käytän tuota ohjelmaa Linuxissa Winen avulla ja useiden kymmenien käyttötuntien aikana ohjelmaa ei ole jumittanut kertaakaan. Ainoa ero windows käyttöön verrattaessa on 3d viewin hitaampi toiminta. Tulostukset olen tehnyt windows koneella enkä edes ole kokeillut toimiiko tulostus Winen kautta. Asianhan voi kiertää siten, että tulostaa piirilevykalvon toisella ohjelmalla joka tukee pcb tiedostomuotoa. Jos ohjelma toimii winen avulla, niin sen saanee toimimaan myös Macissa Parallersin tai vastaavan avulla.

Iso ääni tälle ohjelmalle ja iso kiitos ohjelmaesittelyn kirjoittajalle. Mikäli ohjelman esittelyyn ja kirjoitusvirheisiin tulee jotain kommentoitavaa niin suosittelisin lähettämään vastaisuudessa vinkit ja korjausehdotuykset yv:llä tekstin kirjoittajalle. Ohjelman esittelyn kannalta ei ole oleellista, että ketjussa käydään keskustelua kielioppivirheistä.

Onko muilla ollut ongelmia tuon ohjelman aktivoinnin/rekisteröinnin kans? Koitin rekisteröityä sivulle joskus viime viikolla eikä vieläkään ole mitään vahvistusmailia tullut. Jos koittaa rekisteröityä uudestaan, niin kuitenkin ilmoittaa, että kyseinen maili on jo käytössä.

ei mula olut ainakaan
eli kopiot alotusxnaytöstä tekstin ja pistit aktivointi kohtaan

ps kirjoitus virheet johtuu ositain känystä nyten

Helposti on mennyt jo useammalle koneelle. En osaa muuta neuvoa sanoa kuin että koittaa jotenkin kikkailla ja tekee vaikka toiset tunnukset. Onnea matkaan ja kolvi käryämään!

Sieltä tulikin jo pari päivää sitten vastausta tuohon ongelmaan. Kuulemma hotmailin kanssa on ongelmia ollut ennenkin, ettei mailit tule perille. Mutta nyt on ohjelma aktivoitu ja pitäisi vain alkaa opettelemaan. :slight_smile:

Olen nyt ensimmäistä piirilevyä suunnittelemasa tällä ohjelmalla niin mitenkähän jokin komponentti saadaan siirrettyä toiselle layerille? En nyt yhtäkkiä löytänyt siihen mitään nappia.

vedä neliö ja kopio contr ja c