CNC jyrsintä

Terve,

Olen kovasti kiinnostunut CNC jyrsinnästä 2D ja 3D, lähinnä kylttien ja puuosien tekemiseen. Mutta vaikka kiinnostus on kova niin osaamiseni asian osalta on aika alkutekijöissä. :question: :question: :question:

A. Onko mitään toivoa lähteä edes yrittämään ns 0:sta (CAD/CAM osaamista ei ole, lähinnä tullut leikittyä SketcUpilla)
B Jos on toivoa, niin mitä softia tuollaisen pyörittämiseen / ajamiseen tarvitaan. Vectricin softia olen katsellut esim CUT 2D. Onkohan noi miten helposti opittavissa :question:
C jyrsin mitä olen katsellut on stepcrapht 600

Tuo B kohta itseäni ahdistaa. Jos tilailen laitteet ja softat jotka kuitenkin omalle budjetille aika kalliit ja sitten en saakkaan tuubista mitään järjellistä pihalle :blush:

Mitä vaan oppii halutessaan.
Itse oppisin veristen säärien kautta parissa viikossa ajamaan väärinpäin ohjattavalla polkupyörällä :wink:

Yleistä liirumlaarumia:

Varmaan kannattaa harrastuksen alkuvaiheessa pitää rahallinen investointi minimissään, sitten vasta kun tiedät mitä oikeasti haluat ja mitkä ominaisuudet ovat itsellesi tärkeitä rupeat hankkimaan laitteistoa/sovelluksia pala kerrallaan.

Kannattaa myös tehdä laskelmat investoinnin kannattavuudesta:

  • Paljonko maksaa laite?
  • Paljonko maksaa materiaali?
  • Paljonko maksaa ohjelmistot?
  • Paljonko maksaa huolto/ylläpito?
  • Paljonko on tilan vuokra (omassa kämpässä muodostat kertoimen käytettävissä olevan tilan mukaan)
  • Paljonko lasket rahalliseksi arvoksi (myyntitulo, itselle tehtäessä muualta hankkimiskulu - oma kustannus)

Jos tulos on negatiivinen kyseessä on harrastus. Harrastuksen hintayläraja on velkavankeus ja maksuvaikeudet :wink:

Harrastamisen voit alottaa myös ihan muualta tilaamalla. Silloin opettelisit ensin piirtämisen/suunnittelun. Aloituskustannukset jäävät tällöin pienemmiksi ja maksaisit yksittäistä kappaletta kohden todennäköisesti vähemmän.

Ohjelmistojen nappulatekniikan oppii helposti, youtube ja google on siihen hyvä resurssi. Suunnittelun taidon oppii parhaiten tekemällä, mahdollisista virheistä välittämättä. Virheitä korjatessa tulee yleensä sitä kokemusta miten alunperinkin olisi pitänyt tehdä :slight_smile:

Mä oon jonkinverran puuhastellut cnc tekniikan parissa. Nurkista löytyy tulosti, sorvi ja jyrsin.

Suosittelen tutustumaan Autodeskin Fusion 360 ohjelmistoon. Siinä on cad ja cam yhdistettynä. Käytän sitä itsekkin. Ja mikä parasta, se on ilmainen.

Unohda stepcraftin tuotteet. Runko näyttää todella haperolta. Alumiiniin on ihan turha edes yrittää. Kovaan puuhun ajaessa vaatii myös vääntöä, ja jos runko ei ole tukeva, tulee leikkuujälkeen “värinää” eli huono ja epötarkka pinta.

Pientä korvausta vastaan saatan konsultoida asiaa ja ottaa tutustumaan laitteistoon.