Avr-mikrokontrolleilla aloitus

Kiinnostaisi alkaa käyttää avr mikrokontrolleja. Olen miettinyt ensinmäiseksi kontrolliksi tätä: http://www.partco.biz/verkkokauppa/product_info.php?cPath=2075_11_1008_1786&products_id=2016
Ohjelmointi laitteen/kaapelin kiinnostaisi tehdä itse. Tietokoneesta löyttyy ainakin usb ja sarjaportti ja yhdestä isosta en tiiä varmaksi onko se kirjointinportti siinä ainakin on 25 pinniä. Ohjelmat tekisin varmaan avr studio 4 ohjelmalla. Eroaako paljon nämä mikrokontrollin ohjelmat verrattuna arduinon ohjelmiin?

No jos sieltä koneesta löytyy tällaisen oloinen liitin: http://slotcars.carlsoncomputers.com/Articles/lpttest/lpt02.jpg, niin sitten siinä on se perinteinen lpt eli tutummin kirjoitin portti.

USB kaapelin tekeminen vaatiikon jo vähän enemmän elektroniikkaa väliin sillä ne usb signaalit pitää tulkita sille ohjelmoitavalle suorittimelle sopiviksi. Puhumattakaan siittä että se usb ohjelmointilaite pitää näkyä tietokoneelle päin jotenkin järkevästi.

Melkein jos tuolla lpt-kaapelilla ei pärjää ensialkuun, niin kannattaa hankkia jokin valmis ohjelmoitilaite.

Toimisiko tuommonen ohjelmointi kaapeli: http://electronics-diy.com/avr_programmer.php

Omiin kokemuksiini pohjautuen, saattaa toimia tai ei. Tahtoo nuo sarjaportiin tungettavat kytkennät olla vähän kenkkuja siittä että tosiaan toimivat yhdellä koneella ja toisella ei. Sarjaportit kun koneissa on erillaisia. Tosin tuo kaapeli saattaisi hyvinkin toimia kun se ei vedä kytkentänsä perusteella mitään ihmeempiä tehoja sarjaportista.

Metaboardissa ei käytetä sarjaporttisovitinta vaan ohjelmoidaan suoraan usbilla.

metalab.at/wiki/Metaboard

tuo on varmaan sovellettavissa muillekin atmegoille?

Itse tekemällä selviää kyllä USB:n tapauksessakin. Itselläni on käytössä täältä tilatut ohjelmointilaitteet. Eli tuon artikkelin perusteella sen tekee kyllä helposti itsekin.

Itselläkin olisi tarkoitus jossain vaiheessa tehdä ainakin yksi kappale lisää noita, hiukan paranneltuna versiona. Eli ainakin siihen uuteen tulee erillisenä add-on-levynä optoerotus ja varmaan samalla härvelillä voisi hoitaa JTAG-adapterin virkaakin kunhan reitittää sopivasti i/o:ta levylle.

Itse ajattelin laittaa tilaukseen tuon LadyAdan kehittämän USBtinyISP:n. Valmiit osaluettelot, scematics ja eaglen piirilevykuva on saatavilla mutta paradoksaalisesti tarvitsisi ohjelmointilaitteen jotta voisi ohjelmoida ohjelmointilaitteen :sunglasses: Pitänee uhrata pari kymppiä hyvään tarkoitukseen…

http://www.ladyada.net/make/usbtinyisp/

Minulla on valmiina tuollainen ohjelmointilaite, mutta en ole kerennyt sitä testaamaan yhtään. Piirikortti on kooltaan n. 40x40 mm joten se on hyvin pikkuruinen. Komponentit maksoivat noin 8 € ja piirilevyn tekeminen ei mitään kun itse tein. Voisinpa sitä tänään töiden jälkeen testata ja ilmoitella vaikka tänne toimiiko se hyvin. :slight_smile:

EDIT: Niin siis ohjelmointilaite on ohjelmoitu LPT-portin ja Dontronics-600 (jos oikein muistan) kaapelin avulla. Kaapeli on helppo tehdä itse. Ohjelmointisoftana on käytetty CodeVision AVR (tietyn rajoituksin ilmainen softa).

Nyt tuli semmonen tilanne, että on hankittava muutamaa projektia varten avr mikrokontrolleita. Mietin jos kokoais laitteiston tämän artikkelin avulla näin aluksi ainakin: metku avr-artikkeli. Ohjeet ohjelmointikaapeliin löyttyy artikkelin toisen sivun alusta. Kun siellä on kaksi vaihtoehtoa: yksinkertainen rinnakkaisporttikaapeli ja puskuroitu rinnakkaisporttikaapeli.

Olisiko siitä jotain hyötyä jos tekisin tuon puskuroidun version kaapelista? Vielä ainakin on vaikea sanoa rinnakaiportin jännitetasosta.

LPT on 5V eli jos prossa on samalla, niin ei välttämättä tartte piirejä väliin.

Kuinkas iso piiriä meinasit käyttää ja et varmaan tarvitse debuggausta?

Siitä kytkennästä tulisi turvallisempi jos laittaa piirin väliin?

Ajettelin joitain pieniä ATtiny sarjan kontrolleja. Jotan aluksi ainakin en usko tarvitsevani debuggausta. Sitten kun olen oppinut perusasiat niin hankin paremman ohjelmointi laitteet.

Muistaakseni noissa LPT porttiin tulevissa kaapeleissa on ollut 100-330 ohmin vastuksen linjoissa.

Itsellä on AvrUsb500 ja se toimii pienen kikkailun jälkeen myös AVR Studio 5:ssa. Itselläni on vanhempi malli, jossa ei tuota +5VDC lähtöä ole. Käyttiksenä on Win7 32bit, vähän oli ongelmia asennuksessa mutta sekin meni loppujan lopuksi melko kivuttomasti kun käytti XP:n ajureita. Kokeiltu on myös CodevisionAVR:ssä.

Lyhyt ohje Win 7 32bit asennukseen:

Hae ajuri täältä.

Alta löytyy video jossa on näytetty uuden laitteen lisääminen.

Youtube - UsbAsp ajurin asentaminen WIn7 32bit

Kiitos mukavasta post …