Automaattiset valot pesutiloihin

Olen ajatellut rakentaa pesutiloihin automaattiset valot, jotka syttyvät kulun mukaan. Sauna ja eteinen tulisi myös mukaan systeemiin.
Tämä sivusto herätti kauan unessa olleen uteliaisuuden, joka minulla oli lapsuudessa yli 30v sitten: Sähkö ja mitä sillä voi tehdä.
Langattomuus ja sen tuoma vapaus, tekniikan huima kehitys ja edullisuus on alkanut kiehtoa aina vain enemmän.

*Tarkoitus olisi saada eteisen katossa olevat 5x50w, pesutilojen 8x50w halogen-valot ja saunan 1x60w vaihdettua ledivaloihin, saada ne syttymään ja sammumaan kulun mukaan.
Mitä muuta uskaltaa kokeilla kuin valmiita sarjoja, jotka on todella kallita?
Peukalo ei ole paikoiltaan enkä ole vielä koskaan kieltäytynyt haasteesta, joten teen projektin joka tapauksessa. Tässä vaiheessa vaan on hyvä ottaa asiantuntevaa neuvoa vastaan, eikä kävellä kalliolta mereen osaamista uhkuen. PRKL!
::Nämä sivut on asialliset ja täynnä inspiraation lähteitä, suuri kiitos tästä!

Ei vielä liian wanha:
Boot

1 Like

Nuo vanhat halogeenithan voi helpoiten vaihtaa suoraan samalla kannalla varustettuihin ledeihin – homma onnistuu riippumatta siitä, ovatko vanhat 12V vai 230V lamppuja. 12 voltin tapauksessa halogeenien virtalähteet täytyy myös vaihtaa ledeille sopiviksi.

Samaten helpon tuntuinen ratkaisu automaattiseen sytytykseen ja sammutukseen olisi suoraan vanhan käsikytkimen tilalle vaihdettava liiketunnistinkytkin, joita nykyään käytetään esim. monissa käytävätiloissa.

Jos hommat saa toteutettua yllä mainitulla tavalla, urakka on siinä mielessä mukavan sisäsiisti, ettei tarvitse miettiä lainkaan uusia kaapelivetoja. Suurin haaste on löytää omaa silmää miellyttävä valoteho ja valon väri. Pesuhuoneen tapauksessa kannattaa myös varmistaa, että sinne tulevat lamput kestävät vesihöyryn.

Tietenkin, jos rakentelu muuten kiinnostaa enemmän, tai haluat muuttaa valaistuksen tyyliä vaikkapa enemmän epäsuoraksi, homma saan tehtyä paljon mielenkiintoisemmaksi…:slight_smile: En ole läheskään kaikkia palikoita kokeillut, mutta ruuvipenkissäkin useasti mainittu Dealextreme kauppaa valtavasti erilaisia ledejä ja ledilamppuja sekä virtalähteitä moneen lähtöön. Niiden kanssa pitää vaan varmistaa, että virran rajoitus hoituu oikein.

Saunassa olevaa lamppua voi olla hankala ohjata perinteisellä infrapunatunnistimella, koska saunassa ambientti lämpötila tekee hommasta aika haastavaa. IR-kytkimen sijaan voisi ajatella jotain säänkestävää mikroaalloilla toimivaa läsnäolotunnistinta. Tuollainenkaan mokkula ei varmaan arvosta sitä, että se ruuvataan katon tasalle, joten tutkaamisen toimivuus jossain alempana pitää kokeilla tapauskohtaisesti. Valoautomatiikan voisi saunan tapauksessa hoitaa niinkin, että kytkin seuraa saunan oven avautumista ja liipaisee joka avauskerralla halutun mittaisen ajastimen päälle.

Saunassa ledien lämmönkesto tulee hyvin testattua, joten käyttöiän kannalta varminta lienee pyrkiä asentamaan ledit mahdollisimman matalalle.

Kaikki valot ovat 230V, eikä ole himmentimiä noissa huoneissa.
Saunaan ajattelinkin oven avauksen hoitavan valokatkaisijan roolin.
Katselin [url [vekoy.com/](http://www.vekoy.com/)] eri vaihtoehtoja, ja niitähän riittää. Täytynee käydä kyselemässä paikanpäällä lisää.
Olohuoneessa on himmennin, mutta se taisi mennä rikki. Siinä oli tuuletinlamppu kiinni joka lakkasi toimimasta kerralla, virtaa ei tule lampuille eikä tuularille. Sulake on ehjä, joten joko himmennin tai koko lamppuhässäkkä on sökö.
Olohuoneeseen en ole löytänyt tyylikästä led-lamppua sitten millään. Parempi puoliskohan sen tietty päättää :unamused:
Voisin oikeastaan ottaa kuvia vaihe vaiheelta, näkee sitten missä olisi voinut tehdä toisin tahi paremmin.

ei pidä unohtaa pieniä logiikka ohjaimiakaan tällisissä projekteissa.
esim omron zen http://industrial.omron.fi/fi/products/catalogue/control_components/programmable_relays/zen_10c/default.html
lähinnä vihjeenä :mrgreen:

Joissain himmemtimissä on oma sisäinen lasiputki sulake, kannattaa tarkistaa jos sille on vielä tarvetta.

Tuollainen pieni logiikka olisi kätevä, mutta vaatii luultavasti aika paljon johdotus töitä ja jos kyseessä on vanha uppoasennettu järjestelmä, menee homma luultavasti turhan hankalaksi.

Itse asensin lähiaikoina vessaan lampun jossa oli oma sisään rakennettu tunnistin ajastimella… Eli aika perus kattovalaisin jonka kuvun alla oli tunnistin. Myös nuo kytkimen tilalle asennettavat tunnistimet ovat hyviä ja helppoja käyttää, eivätkä vaadi suuria muutostöitä

Muista pitää mielessä että pesutiloissa sähkölaitteiden suojaus luokitus tulee olla kunnossa (IP44)

Mä olen tehnyt yhden sähkölukkosysteemin tuolla Zenillä, varsin näppärä peli. Viikkokellot, loma-ajat, kesäaika… kaikki on toiminu hienosti eikä oo kertaakaan tarvinnu koskea asennuksen jälkeen. Eikä ohjelmointi laitteen omallakaan näppiksellä ollut mitenkään ylitsepääsemättömän vaikeaa. (tikapuukaavio)

Ja vehje oli halvempi kuin tähän tarkoitukseen tarkoitetut vehkeet :stuck_out_tongue:

Oven katkaisijaan kannattaa varmaan etsiä jokin reed-tyyppinen kytkin ettei tarvi sitten mekaanisien katkaisijoiden huoltoa miettiä.

Ja mahdollisesti näillä vois hoitaa itse valon kytkemisen
johdoton.fi/

(löytyy myös ihan suoraan PIR-tunnistimia…)
Tosin noi ei varmaan oo ihan sieltä halvimmasta päästä. Muistelisin että noi kattorasiat on jossain kahenkympin tienoilla, että ei mitään älyttömän kallitakaan.

Phillips HUE lamppuja voi ohjata BLE:llä. Tietokoneeseen jossa on BLE voi kerätä tietoja voi kerätä ruuvista ja sama softa sitten sytyttää tai sammuttaa lampun ruuvin tietojen perusteella.

Boot : Sep’10
I’m thinking of building washrooms automatic lights that light up according to the passage. The sauna and hallway would also be included in the system.
This site aroused the long-dreamed curiosity I had in my childhood over 30 years ago: Electricity and what you can do with it.
The wireless and the freedom it brings, the tremendous development and affordability of technology have only begun to fascinate more and more.

• The intention would be to have the 5x50w halogen lights in the atrium roof, the 8x50w halogen lights in the washrooms and the sauna 1x60w replaced with LED lights, to make them light up and go out as used.
    What else do you dare to try than ready-made sets that are really expensive?
    The thumb(?) is not out of place and I have never refused the challenge yet, so I’m doing a project anyway. At this point, it is good to take expert advice, and not walk from the cliff to the sea, threatening expertise. PRKL!
    :: These pages are matter-of-fact and full of sources of inspiration, thank you very much for this!

Not too wanha :(?)
Boot

jil Sep '10

After all, those old halogens can most easily be exchanged directly for LEDs with the same strain - it works regardless, whether the old 12V or 230V lamps12 volts, the halogen power supplies must also be replaced to suit the LEDs, currently used in the first aisle spaces If things can be done as described above, the contract is nicely tidy inside in that sense, no need to think about new cable networks at all The biggest challenge is to find a light output that pleases your own eye and the color of the light In the case of a washroom, you should also make sure, that the bulbs that come there can withstand water vapor, of course, if the construction is otherwise of more interest, or you want to change the style of lighting, for example, more indirect, I get to do it a lot more interesting …: light_smile: I haven’t tried almost all the blocks, but also the Deal extreme, often mentioned on the vise(?), trades a huge variety of LEDs and LED lamps and power supplies for many departures(?), that the current restriction is handled correctly The lamp in the sauna can be difficult to control with a traditional infrared sensor, because the ambient temperature in the sauna makes the job quite challenging instead of the IR switch one could think of some weather-resistant microwave presence sensor. Such a mocha probably doesn’t appreciate it either, that it is screwed to the roof, so the functionality of the examination somewhere below should be tried on a case-by-case basis

Boot Sep '10
All lights are 230V, and there are no dimmers in those rooms.
In the sauna, I thought about the role of a light switch to open the door.
I looked at [url [vekoy.com/] (http://www.vekoy.com/)] different options, and that’s enough. I have to go ask more on site.
There is a dimmer in the living room, but it seems to be broken. It had a fan lamp closed that stopped working at once, no power coming to the lamps or the windshield. The fuse is intact, so either the dimmer or the whole lamp acepter is a check.
I haven’t found a stylish LED lamp in the living room since then. The better half of it a certain decides: the sunmused:
I could actually take pictures step by step, then see where I could have done otherwise or better.

oh5hrm Sep '10
we must not forget even the small logic controllers in projects like this.
e.g., omron zen ZEN-10C | Omron, Suomi 5
mainly as a hint: mrgreen:

MikaTml Nov '10
Some dimmers have their own internal glass tube fuse, you may want to check if you still need it.

Such a little logic would be handy, but it probably takes quite a bit of wiring work and in the case of an old recessed system, the job will probably get unnecessarily awkward.

Personally, I recently installed a lamp in the bathroom with my own built-in sensor with a timer … So a pretty basic ceiling light with a sensor under the hood. Those sensors that replace the switch are also good and easy to use and do not require major modifications

Be sure to keep in mind that in washrooms, the electrical equipment protection rating should be in order (IP44)

Kurri Nov '10
I’ve done one of the electric lock system over there Zenillä, quite clever game. Weekly watches, holidays, summer time … everything has worked great and oo never had to be touched after installation. And programming with the device’s own key was by no means insurmountably difficult. (dartboard diagram)

And the gadget was cheaper than the tricks for this purpose: stick_out_tongue :

You should probably look for a reed-type switch for the door circuit breaker, so you don’t have to think about the maintenance of mechanical circuit breakers.

And possibly with these you could handle the light switching yourself
johtoton.fi/ 1

(also found directly in PIR sensors …)
Admittedly, that probably isn’t the cheapest end of it. I would remember that those roof boxes are somewhere around twenty, that nothing insanely expensive.

datamo 11-07-23
Phillips HUE lamps can be controlled with BLE. A computer with a BLE can collect data from a ruuvi and the same software can then light up or turn off the lamp based on the ruuvi data.