Aurinkokennolaturi puhelimelle

Kesä ja auringonpaiste sai taas kiinnostumaan aurinkokennolaturista sekä puhelimelle, että läppärille. Ja vaikka tietämys ko. aiheesta on minimaalinen niin mielenkiintoa piisaa. Ohessa se mitä meinasin ja sitten niitä tyhmiä kysymyksiä mitä täällä Aloittelijoiden nurkkauksessa sai esittää :blush:

  1. Puhelimelle aurinkokennolaturi, jonka tehtävä on ladata puhelinta auringonpaisteessa toisin kuin yleisimmät kaupalliset joissa ideana on pitää laturia koko päivä auringossa keräämässä hitaasti energiaa akkuunsa, josta sitten vasta puhelin ladataan.
  • Ostaa useampi tälläinen http://www.ebay.com/itm/USB-Solar-Battery-Panel-Charger-for-MP3-MP4-Cell-Phone-/150823998024?pt=PDA_Accessories&hash=item231dcf9248#ht_4679wt_1270 ebay:sta
  • Noissa latureissa on kaksi pientä epoksiin tms paketoitua (siis kestävää) aurinkokennoa, jotka siis irrottaisin ja kytkisin siten, että saisin enemmän milliampeereita jolloin sillä saisi ladattua puhelinta auringosta näppärästi esim. reissun päällä. Koska kennot on epoksissa, niin ne kestäisi käyttöä ja voisi integroida jotenkin esim. reppuun kiinni.
  • Nuo kennot on 0,2 watin kennoja ja niitä on kaksi laturissa, eli jo 5kpl latureiden hankkiminen tarkottaisi yhteensä 2 watin kennoja yhteensä. Eli siis 5voltilla voisi suorassa auringonpaisteessa saada 400 milliampeeria joka jo puhelinta hiukan lataisikin, vaikkakaan ei niin nopeasti kuin tietokoeen USB-Liittimestä
  • Mitä ajatuskuviossani on väärin, ja mitä en ole ottanut huomioon ?
  • Mitä komponentteja ja elektroniikkaa minun pitää hankkia noiden laturien lisäksi sellaista jota en latureista saa purettua ?

Vastauksista jo etukäteen nöyrästi kiittäen Urgenus. Pahoittelen jos termit on sekaísin, eli korjannette jos meni pieleen :smiley:

Hei!

Mielestäni kannattaa ensin tutkia millä keinolla tuossa laturissa on latauspiiri ja aurinkokennon hallinta-piiri toteutettu. Etsiä datasheettejä käytetyistä komponenteista ja tutkia josko saisi yhteen laturiin yksinkertaisesti useamman aurinkokennon kiinni jo olemassa olevan rinnalle. Jos tämä on mahdollista, saat pienellä vaivalla tehokkaan laturin ja aurinkokennot voit sijoitella vaikka lippikseen josta johtimet on vedetty laturin sisään… :smiley: varmasti näky!

Toisaalta vielä yksinkertaisemmin, voit kytkeä useamman laturin rinnakkain niin, että vasta ulostulossa yhdistetään laturien lähdöt rinnakkain. Tässä ei pitäisi olla ongelmaa kunhan pysyttelet rinnankytkennässä. Tietysti joutuisit sovittamaan koko rakennelman uuteen koteloon, mutta koteloitahan saa tilattua :wink:

‘Tosiharrastaja’ varmaan tekisi kaiken alusta-alkaen itse, suunnittelisi ja toteuttaisi sopivan latauspiirin, mutta ylläolevat ehdotukset soveltuvatkin aloittelijoille ja tee-se-itse miehille/naisille :smiley:

Itse en huomannut päätelmissäsi/kuvioissa mitään varsinaista väärää, varmaan muut mainitsee asiasta jos jollakin enemmän kokemusta näistä aurinkokennorakennelmista.

luulen että jotkut puhelimet saattavat vaatia minimi latausvirran ja/tai jotain myös datalinjoilta (esim. IPhonet)

luulen että latausvirta jää liian pieneksi joten suosittelen edes pientä litium akkua. tällöin voit myös ladata pimeällä puhelinta ja taas auringossa täyttää akun

Tuo datalinja juttu on puhelinkohtainen, iphonea ladataan Applen omalla leveällä ja moninapaisella liittimellä. Nokia käyttää laturissa kaksinapaista 2mm liitintä.

Oman puhelimeni laturi antaa 350ml, kannattaa kattoo paljonko laturi antaa. Minkälainen puhelin? :smiley:

Projekti sinänsä on käytännöllinen, varsinkin jos laturista saa kestävän ( voi esim pudota taskusta lattialle tai asfaltille ilman että hajoaa , toisin kuin Iphone tai joku muu kallis älyttömyyspuhelin jotka tehään mahollisimman heikoksi ja nopeasti hajoavaksi, että kuluttaja joutuu ostamaan uuden). Applekin on mainostanut itseään yhtiönä joka olevinaan harastaa kestävää kehitystä, just joo, kehittelee varta vasten lyhytikäisiä tuotteita saadakseen enemmän voittoa.

youtube.com/watch?v=JLsxtTYy8WA

Uusissa kännyköissä, poislukien Applen tuotteet, käytetään Micro-USB-liitintä, jossa tietääkseni ainut vaatimus on että Data+ ja Data- johdot liitetän yhteen laturissa (siis kun ei tarvitse kuin ladata). Virtaa olisi hyvä tulla ainakin se USB:n 0,5 A, mutta näkyy omat laturit olevan 1-2 A. Periaatteessa i-vehkeitäkin voi käyttää noin, mutta datalinjoihin pitää syöttää 2 volttia, kuten MintyBoostissa on tehty vastuksilla. Tämä kytkentä ei myöskään haittaa muiden laitteiden lataamista, kunhan ne linjat on yhdessä.

Erilaisten liittimien tarpeen voisi korjata sillä, että laittaa siihen tavallisen USB-A host liittimen, joka on tietokoneessakin ja sitten erilisellä johdolla kytkee sen kännykän tai muun laitteen. Täytyy kuitenkin muistaa varmistaa, että se jännite on aina USB:n 5 V(±5%).