Arduino Uno + Ethernet Shield, Releen ohjaus

Moro,
Pitäisi saada kehiteltyä koodi jolla saisin kodin sisäisessä verkossa kytkettyä 230v hehkulampun päälle/pois, olen vasta aloittelemassa arduinolla joten taitoja ei kauheesti tässä hommassa ole joten pyytäisin teidän apuanne ja olisin todella kiitollinen jos pystyisitte auttaa minua tässä projektissa :slight_smile:.

Tässä kuva kytkennästä, toivottavasti selkeyttää edes vähän:
rahamaa.fi/paavo/tiedostot/Kytkenta.jpg

Onko verkkosähköhommat hallussa? Pysyykö C hanskassa?

Itsekään en meinaan koske mihinkään, missä toisessa päässä on TVO, sillä se tappaa ja polttaa talon. (lisäksi vakuutus on nihkeä noiden suhteen) Muuntajan läpi onkin sitten toinen juttu. Oon silloin yleensä näennäisessä turvassa (suojaerotettu, mopo virta tai jännite)

Tee mielummin niin, että haet halvimman radiolla ohjattavan pistorasia, suolista kapula ja kytkyttele sillä. Voit päästä ohjaan ihan digitalWrite(jotain,1); komennolla päälle ja 0:lla pois. Miten internetti tehdään niin muut varmaan vihjaa siitä.

Olen sähkö-alalla opiskelemassa. C -kieli ei vielä ole oikein hanskassa koska olen vasta aloittelemassa sen harjoittelua. Ja eipä tuossa mitään riskejä ole koska arduino voi ainoastaan kytkeä tai katkaista lampun virran saannin, muutenhan toi ei eroa normaalin kattolampun asennuksesta jonka saa suorittaa kuka tahansa Matti Meikäläinen. Olen kyllä jo kokeillut kytkentää ja mitään ongelmia ei ilmennyt, pitää vaan saada härpäke liitettyä nettiin.

<sähköturvallisuus> Tuon kuvassa näkyvän suojaamattoman ja koteloimattoman releen liitäminen 230 VAC jännitteeseen ei ole maallikolle sallittuja säkötöitä jonka varmaan sähköalaa opiskelevana jo tiedätkin. Kattolampun saa asentaa myös maallikko käyttäen liittämiseen sokepalaa tai valainsinpistoketta. </sähköturvallisuus>.

Jos tuo sinun relekorttisi on ihan 5 VDC ohjauksella toimiva niin sitten vain teet softan joka asettaa tuon bitin päälle verkosta tulevien komentojen perusteella. Esimerkkiä voit katsoa vaikka tästä linkistä:
http://www.hobbyist.co.nz/?q=web-switch-tutorial

Löysin tähän sopivan koodin netistä, mutta ongelma on että en tiedä mitä laitan näihin kenttiin (tässä screenshotti suorita>cmd>ipconfig /all rahamaa.fi/paavo/tiedostot/arduino.jpg):

Eli jos nyt ymmärsin tuosta oikein niin, tuo tekee staattisen IP:n tapauksessasi jokin vapaa ja ei mielellään minkään DHCP:n kirjoittava osoite.

Tuon DHCP alueen voit toivottavasti kaivaa jostain reitittimestä esille.

Näin yhtäkkiä tietämättä verkkosi topologiaa.
IP osoite voi olla jotain 192.168.1.2-255 pl. DHCP:llä jaettavat koneet.

Tietenkin, mikäli intoa riittää niin heitä tuo 192.168.2.xxx osoitteeseen ja anna ATK:llesi alias kiinteä osoite. Silloin DHCP ei sössi sitä, mutta vaatii verkossa käytettäviltä koneilta säätöä. En sano miten tehdään, kun edellinen kosketus winkkariin vakavasti on ollut dd komennon kanssa leikkiminen linuxissa.

Tuosta MAC osoitteesta en nyt tajua taas höykäsen pöläystä. Miksi on tuollainen osoite ehdotettu.

90-A2-DA   (hex)		GHEO SA
90A2DA     (base 16)		GHEO SA
				Via Soldini, 22
				Chiasso  CH-6830
				SWITZERLAND

standards.ieee.org/develop/regauth/oui/oui.txt
Laita AC-47-23 - xx-xx-xx niin tulee HiFi laite :slight_smile: Sit se on Genelec

Tai voihan sen koittaa saada organisaation antamana. Wikipedia kertoo miten se menee. ja ne ovat ne kaksi ensimmäistä bittiä, mitkä menevät verkkoon. Eli kaiketi AC:n C tai 90:n 0 bitit 0 ja 1. ja haluat toimia unicastina.

olisi pitänyt vaan kuunnella vuokkoa… nyt jäi kyllä noi kiinalaiset verkkovirtaan kytkettävät laitteet boikottiin, aina pitää oppia kantapään kautta :smiley:

kuva:
rahamaa.fi/paavo/tiedostot/2013-02-12-015.jpg

onneks ei ollut kuulusia viimeisiä sanoja…

Aina kannattaa olla varovainen, jos vain toinen johdin katkaistaan ja laite on kytketty pistorasiaan.
50/50 niin on 230V vielä väijymässä.

Joissakin pöytälampuissa nähnyt, että vain toinen katkaistaan.

Hyvä että tarkistivat sydänkäyrät. Olikahan joku tapaus missä henkilö saanut tällin ja yöllä sitte vasta kuollut. Olis tainnu sydän käyrässä näkyä kumminkin.

saa kiittää onnea ettei taju mennyt, olin kumminkin yksin kuumeessa kotona rakentelemassa. ajattelin purkaa yhen kytkennän ja oletin että olen ottanut johdon pois pistorasiasta mutta ottaessani relettä käteen sormeni yhdistivät releen alla olevaan suojaamattomaan piirilevyyn ja virta kulki hetken minun kautta kunnes pääsin irti. vois lähettää dealextremeen ton kuvan, releen asiakaskuviin :laughing:

Jep. 230v kanssa säätäessä pitää olla varovainen ja jos meinaa tehä jännitteettömiä kytkentöjä, niin kannattaa kuitenkin varmistaa, että ei ole sähköjä ja vielä varmistaa ettei kukaan muu pysty kytkemään säköjä sinä aikana kun teet muutoksia.

Samperi vaikka joku Glim lamppu laitteen 230v inputtiin, niin näkee onko kytketty seinään.