Anturin datansiirto langattomasti

Tervepä kaikille!

Suurena saunan ystävänä minua on aina ärsyttänyt sama asia - lämpötilan tarkistaminen. Mikään ei sapeta niin paljoa kun se että rauhaisana sunnuntai-iltana joutuu sohvalta nousemaan ja käymään tarkistamassa että jokos sinne saunaan voisi mennä…

Jokaisella tulee nyt heti mieleen että hemmetti mikä idiootti. Prismasta langaton sääasema. Niin. Niinpä. Sen käyttö ja asennus ei vain olisi yhtään kivaa… Sitäpaitsi itse tekemällä saa aina haluamaansa. Erästä lainatakseni :slight_smile:

Ajattelin kahta erillista palikkaa. Saunan puolelle MCU, lämpötila-anturi kytkettynä kontrollerin AD-muuntimeen sekä tarvittava elektroniikka tuon lämpötila-datan lähettämiseksi noin parin metrin päähän ja toisaalta ohjaus ja säätötietojen vastaanottamiseksi tuolta olohuoneessa olevalta ohjausboksilta.

Olohuoneeseen sitten MCU, esim 2x16 merkin perinteinen näyttö sekä (vaikka paneelin alle piilotettuna) muutama nappula erilaisten asetusten tekemiseen sekä vaikka piezo vähän surahtamaan kun tavoitelämpötila on saavutettu. Niin ja tietysti jokin palikka jolla dataa saisi liikuteltua molempiin suuntiin.

Kaiken muun oikeastaan saisin kyllä tehtyä mutta tuo tiedonsiirto aiheuttaa minulle kyllä päänvaivaa. Kaiken näköistä on kyllä tullut tehtyä mutta tuo langattomuus on aina ollu minulle jokin ongelma. Helppoahan olisi tietysti vetää piuha siihen välille mutta ei nyt saunan seinääkään viitsisi puhkoa. Elikäs. Hyviä ajatuksia tuon puolen tekemiseen?

Mitä nyt googlettelin niin ainakin Zigbee olisi vaihtoehto mutta valmiit moduulit maksavat ihan hirmuisesti. Ja toisaalta etäisyys on korkeintaan muutama metri joten siinä mielessä (käsittääkseni) aika yliampuva. Toinen mitä mietin niin oli bluetooth mutta miten sen virrankulutuksen kanssa? Löytyykö siihen kohtuu yksinkertaisia ratkaisuja tarjolle?

Eli nyt kaikki hyvät ideät ilmaan. Niistä sitten etsitään kriteereitä tasapainottaen parasta :slight_smile: Huomioitavaan ainakin on

  • Tarvitaan vain hyvin lyhyt kantama (2m + ~20cm kiviseinää)
  • Ajattelin pattereita joten vähävirtaisuus plussaa
  • Ja koska harrastamisen täytyy aina olla ilmaista niin mahdollisimman halpaa tietysti! :wink:

Tuleeko mitään hyvää ajatusta mieleen? Kiitän kaikista kehitysideoista, myös muuten projektiin liittyvästä!

Itse on kommentoi toiminta tapaan mittän muut kähetyksen voisi tuoteuttaa näillä jos viitsii tilata ulkomailta: (Sparkfun)
RF Linkki lähetin - 434MHz
RF Linkki 2400bps vastaanotin - 434MHz
Hinta noilla olisi noin 10 dollaria. Ja yhteys yksi suuntainen.

Tai suomesta hieman saman tapasia ja hieman kalliimpia: (partco)
Hope DIGITAALINEN FSK RADIOMODEEMI 868Mhz
Hintaa on 7 euroo kappale ja yhteys taitaa olla kakssuuntanen. (Korjatkaa jos olen väärässä, kun en jaksanu perehtyä tarkemmin.)

Onkhan tuo 868MHz lupavapaa? Jos itse tekisin, niin olisin laiska ja kehno. Digi internationalin XBee palikka, poweri, ntc ja pari vastusta linearisoimaan härvelin. Saman tien sitten olisi yksi kappaletta routereita tarjolla, kun haluaa laittaa jotain muuta sensoria maailmaan. ATK:n kylkeen sitten Zigbee USB tikku ja jos haluaa niin mikrkontrollerihärveli johonkin boksiin ja samanlainen zigbee moduuli. Ei tarvitsisi heti kirota, kun tulee jokin uusi ajatus, jonka voisi toteuttaa.

Tuossa moduulissa on oma AD muunninkin.

Tai mitenkäs kun kännykkä on nykyään aina taskussa tai enintään yhden metrin toimintasäteen sisällä, niin jos tekisi Bluetooth-orjalaitteen siitä anturipuolesta? Kännykkäsofta pollailisi aina ja kyselisi RFCOMM-yhteyden yli lämpötilalukemia… AT-komennoilla mikrokontrollerilla ohjattavia BT-moduuleita saa 10 eurosta ylöspäin.

Tai jos kaapista löytyy vanhoja puhelimia niin pyhittää tarkoitukselle yhden, niin saunaa voivat muutkin kuin isäntä lämmitellä :wink:

Katohan, se on näköjään menny perille tuo meikäläisen ehdotus noista HopeRF:n radioista.
Ku tuli tuossa vuos sitten tilattua noita suoraan HopeRF:ltä, niin mainitsin että voisko saaha noita suomeen kans myyntiin esim. SP-Elektroniikkaan tai Partcoon…

Tuo hopen radiomodeemi tuntuu aika hauskalta viritykseltä. Kiitos vinkistä! :slight_smile: Siihen löytyi vielä hyviä esimerkkejä käytöstä ihan koodin kanssa, säästyy paljolta virittelyltä kun ei tarvitse keksiä pyörää uudestaan…

http://zenburn.net/~goroux/rfm12b/rfm12b_and_avr-%20quick_start.pdf
http://www.hansinator.de/rfm12lib/

Näin niinkun aluksi! Ensi viikolla Helsinkiin, pitänee käydä Partcolla hakemassa… Tuleekohan tästä mitään :mrgreen:

Noita HopeRF:n radiomoduuleita löytyy myös saksasta esim. täältä, olen itsekin sieltä tilannut niitä pari kertaa. Saa pari euroa halvemmalla ite laitteen ja postikulutkin sieltä suomeen ainakin silloin olivat halvemmat kuin suomen sisällä… :wink: