Akun kesto

Olen käyttänyt Ruuvia vuoden verran. Ruuvitag sijaitsee lasitetulla kuistilla. Kiinnostaa akun kesto: Sovellus ilmoitti jännitteeksi 2.05 V (n. -10 C), siitä tunnin huonetilalämmityksen jälkeen 2.538 V.
Kuukauden ajan yhteys tagiin on reistaillut, kännykän kanssa on pitänyt kumartaa syvään ja lähelle tägiä (lattialla kylmin kohta).
Jos tägi on ympäri vuoden ulkotilassa sateelta suojassa, kuinka kauan patterin “pitäisi” kestää?
Mikä on alin jännite, jolla laite toimii kikkailematta?

Pariston jännite ja kesto on kysymys johon ei ole yhtä täsmällistä vastausta, asiaan vaikuttaa moni seikka, mm.

  • Yksilölliset erot (ei vain valmistaja, saman valmistajan paristoilla on myös hieman yksilöllisiä eroja)
  • Pariston koko ja kapasiteetti (CR2477 ja CR2450)
  • Lämpötila (paristo tyhjenee nopeammin kylmässä, ja lämpötila myös laskee pariston jännitettä jolloin kylmässä tagi sammuu “aikaisemmin”)

Mutta olen itse pitänyt noin 2.5V jännitettä rajana missä alan seurailemaan tarkemmin pariston vaihdon tarvetta. Teknisesti alin jännite taitaa olla 1.8V jos en väärin muista, mutta noin alhaista jännitettä tuskin saa mitatuksi siten että virta vielä riittäisi lähettämään se tieto. Noin vuosi kuulostaa suurinpiirtein uskottavalta reaalimaailman kestolta normaalilla paristolla ulkona Suomen säässä.

Minulla on pari tagia pihalla, toinen ihan ulkona asti ja toinen lasitetulla terassilla, ja niiden vajaa viimeisen viiden vuoden historia näyttää tältä (pariston jännite ja lämpötila), mikä voi antaa jonkunlaista kuvaa pariston käytöksestä:


Ihan käytön alusta asti ei ollut jännitedataa saatavilla, mutta alkuun 2017 keväästä kummassakin tagissa oli suuremmat CR2477 paristot, kesällä 2019 paristot loppuivat ja vaihdoin ne pienempiin, CR2450 kokoisiin paristoihin jotka kestivät 2020-2021 talveen saakka jolloin vaihdoin ne taas.

Pienenä huomiona että minulla on virtaa säästävä erikois firmware mistä puuttuu mm. datan logitus tagin puolella sekä tageihin yhdistäminen, joten nämä paristokestot eivät ole suoraan verrattavissa vakioversioihin.

Lopuillaan olevan pariston selkeimmät oireet ovat tagin satunnainen uudelleenkäynnistyminen, joka lopussa tapahtuu miltei joka mittauksen yhteydessä (tämä todennäköisesti selittää reistailevan yhteyden), tätä voi seurata tarkkailemalla tagin raportoimaa mittausjärjestysnumeroa (measurement sequence number englanniksi) joka alkaa nollasta tagin käynnistyessä uudelleen ja kasvaa normaalisti 65534 asti jonka jälkeen laskenta aloitetaan uudelleen nollasta.

Tässä esimerkki omasta ulkotagista, 22. kesäkuuta tapahtui ensimmäinen odottamaton uudelleenkäynnistäminen, ja 6. heinäkuuta tagi ei saanut enään lähetettyä lainkaan dataa (data oli jo katkonaista heinäkuun alussa kun tagi käynnistyi uudelleen miltei joka mittauksen yhteydessä)

1 Like

Kiitos vastauksesta! Laitteeni ei siis ole viallinen, vaikka patterin käyttöikä jäi aika paljon luvatusta. Näppärä värkki siitä huolimatta.

CR2477T pattereita saatavilla.
+85…-40 ast.

Niin vielä. Tänään lasiterassin anturi lakkas toimimasta. Jännite oli 2,5V. Vaihdoin patterin CR2477T tyyppiin. Minulla on viisi anturia. Kaksi ulkona joissa käytän nykyään CR2477T patteria.

Mulla on ulkona yksi RuuviTag, jossa oli Rainbow-merkkinen halpis-CR2450 (0,75€/kpl lähikaupasta). En muista tarkkaan milloin se tuli vaihdettua, mutta 1-2 vuotta sitten. Viimeinen sen raportoima data tuli tänään +1,9C lämpötilassa, ja jännite oli ollut 1,65 V. Huoneenlämmössä on toinen RuuviTag, jonka patterin jännite on nyt 1,83 V, ja se tuntuu toimivan vielä ok.

Pitääpä laittaa nyt muistiin milloin tuli vaihdettua patteri, niin voi ensi kerralla katsoa kauanko ne kestävät.

Vielä semmoinen kysymys tähän asiaan liittyen (saattaa olla käsitelty jo aiemminkin), että vaikuttaako paristoon kestoon se, miten usein esim. Ruuvi mobiilisovellus on yhteydessä tagiin? Itselläni on Shellyn plugiin tehty skripti, joka mittailee RuuviTagin avulla lämpötilaa ja kosteutta ja niiden perusteella kytkee tarvittaessa puhallinta päälle. Laitoin tuohon skriptiin varmuuden vuoksi 15min BLE pollausvälin kun ajattelin että siitä voisi olla hyötyä pariston keston kannalta. Mutta onko näin, vai onko se ja sama kuinka usein dataa luetaan tagilta? Samaan aiheeseen liittyy myös kysymys siitä että kuluttaako kenties Ruuvi Gateway enemmän paristoa, koska se käsittääkseni on “jatkuvasti” yhteydessä antureihin?

@Remppari
Ei, sillä ei ole väliä kuinka usein “pollaat” anturia. RuuviTag huutelee tilatietojaan tietyllä intervallilla, eikä sillä ole merkitystä onko joku kuuntelemassa vai ei. RuuviTagiin ei siis kytkeydytä kuten tavallisiin Bluetooth-laitteisiin.