3D Tulostin

Elikkä minulla olisi tarkoitus tehdä 3D tulostin itse ens vuonna. Enkä siis aio ostaa valmista, koska ne maksavat ihan ***** ja toisekseen haluan tehdä itse. Todennäköisesti olen tekemässä RepRap http://reprap.org tyyppisen laitoksen. Ideoita ja halpoja tarvikekauppoja saa ehdotella. Tulostinpää varmaan täytynee ostaa vai tiedättekö voiko sellaisen tehdä itsekkin? Robomaassa maksoi muistaakseni jotain 160€ :confused: tarkoitus olisi saada hinta pysymään siedettävänä ja hyödyntää valmiiksi itseltä löytyviä tarpeita. Esimerkiksi askelmoottorit saattane löytyä ihan omastaa takaa jo. Kertokaa omia ideitanne ja aisaan liittyvät linkit kiinostavat kanssa :smiley:

Pidemmän tutkimisen jälkeen lähes kaiken saan tehtyä itse piirilevyistä tulostuspäähän. Todennäköisesti tilaan komponentit jo tässä kuussa. Voin täällä kertoa projektin etenemisestä. …jos ketään kiinnostaa?

Moi,

Raportoi vaan, mielenkiintoista luettavaa, sillä itsekkin olen suunnitellut tuommoista mendel- mallisen reprapin tekemistä tänä vuonna. Mistä ja minkälaiset osat aiot hankkia ja mikä on budjettisi? Itse aion pitää budjetin mahdollisimman pienenä. Elektroniikan teen ehkä itse, tosin Genius 6 (menikö oikein) ohjain maksaa vain 130 puntaa, niin ehkä ostan sen jos lasken että tulee halvemmaksi.

Sitten kun saatte nuo valmiiksi niin kiinnostaisi kuulla mitä tuon tekeminen maksoi. Siistejä värkkejä nuo Reprapit. :slight_smile:

Minullakin on tarkoitus pitää budjetti mahollisimman pienenä ja tehdä itse mahdollisimman paljon itse, siinähän se koko homman ydin onkin. Olen nytten laskemassa laitteelle tulevaa hintaa. Jos saan komponenttejen hinnat pysymään kohtuudessa olen tilaamassa tarpeet lähiaikoina Partcolta joka toimittaa myös tarpeet Farnerilta ja loput DigiKeyltä josta esim. atmelin piirit saa huomattavasti halvemalla ja voi ottaa vielä mukaan vielä sen paljon täällä mainostetun launchpadin mukaan :smiley: Jos hinta nousee liikaa toteutan projektin vasta myöhemmin. Mutta tänä vuonna teen laitteen silti.

oikeastan Generation 6 eli Gen6. Ajattelin tehdä tuonkin itse :smiley:

/OT Olis joskus hauska lukea projekteista jossa pyrittäis mahdollisimman suureen budjettiin :smiley: /OT

Itseäkin kiinnostais tietää mitä projekti tulee maksamaan. Yllättävän usein vaan hintoja ei julkisteta, mutta jos sovitaan ettei tällä foorumilla kateutta ilmene :slight_smile: Mutta ehdottomasti ääni sille että tulee projekti kertomusta!!

Tulee halvemmaks ostaa valmiina settinnä se ohjauslevy, kun maksaa yhteesä ne neljä askelmoottoreiden ohjauspiiriäkin maksaa DigiKeyltä yli 18 euroa ja sen lisäksi muuta mikropiirit yhteensä noin 15 euroa eli edellämainituista tulee yhteensä noin 30 ja tähän vielä kaikki muut komponentit ja liittimet… Eli hintaa tulisi itse tehtynä luultavasti 40-50. Jos oikein muistan tulee halvemmaksi valmis lauta.

En vielä ole varma, mutta luultavasti siirrän projektia viellä eteenpäin jonkun verran. :frowning:

Gen 6 maksaa optojen kanssa 150 puntaa, gen 3 (emolevy, 3 stepperi ohjainta extderustin (tai mikä lienee) objain ja optot maksaa n.150e valmiina.
Sitten on vielä yksi hyvä vaihtoehto, nimittäin pololu electronics:reprap.org/wiki/Pololu_Electronics
arduino mega ebay 25e, ohjaimet 40e optot 10e ja sitten loppu pikkusälä löytyy laatikosta.

Itse luultavasti toteutan tämän sittenkin pololulla tai gen3:sella. Viimeistään keväällä ois tarkoitus aloittaa, ja samalla voin pitää blogia rakennuksen edistymisestä.

Taidan tehdä laitteen piirilevyt itte sitten kohan teen. Koska TI:ltä saa saa sampleina nuo DVR8811PWP joista tulikin jo tänään meiliä että on laittanut tulemaan. Laitoin muuten yrityksen kohdalle Freelancer :smiley: säästyimpähän ainakin melkein kahdenkympin IC:eiden ostamiselta ja sain vielä yhden varakappaleenkin.

Eikö gen6 piirilevyssä ole 3 kerrosta? MIstä aiot hankkia sen? Itseänikin kiinostais tehdä tuo itse etenkin jos voi saada joitakin komponentejä sampleina.

Onhan se. Mutta tarkotus olisi tehdä kakspueleinen siten että päälipuoli on normaalisti, sisempi kerros tulee toiselle puolelle ja takapuelen teen hyppylangoilla koska siinä on vain muutama(12) johdin.

Sait minutkin innostumaan tämän tekemisessä itse etenkin kun osan komponenteista saa sampleina :slight_smile:

Ei tä kumminkaan ihan niin helposti varmaan käykkään, huomasin, että tuossa on vieläkin kai neljäskin kerros, nimeltä supply. (en ole varma) Lisäksi piirilevyssä on muitakin maadoitusta vaativia kohteita. Menis jo niin vaikeeks hyppylangoilla söheltämiseks, että taidan jättää tämän tekemättä ja kattela jotain muuta ratkaisua.

Itse olen mendeliä tässä pari kk rakennellut. Halpa siintä ei ainakaan tullut. Just viikonloppuna sorvasin pursottimen osat. Ei se 0,5mm reikä siihen suuttimeen ollut edes vaikea porata sorvissa. Tavotteena päästä parin viikon sisällä ajamaan tulostus testiä. Liikkumaan sen sais muuten mutta hihnat on viel tulossa kun 1,5viikkoo sitten kävin tilaamassa eikä vielä oo kuulunut.

Ois kiva nähdä kuvia :slight_smile: Mitä osia käytit siinä ja teitkö ihan perus mendelin, vaiko siitä “kevennetyn” mendelin, prusan? Ja sittenkun saat laitteen kuntoon, niin oisko mahdollista että tulostaisit mulle osat mun mendeliin? Maksan tietysti niistä, eikä tarvitse olla puhdistetut, sillä voin puhdistaa ne itse.

Ihan perus mendel gen3 elektroniikoilla. Joo kyllä se osien valmistaminen onnistuu kuhan saan tuon tuotanto kuntoon asti. Sit mulla on pari froggia 4mm ja peteiä 6mm alumiinista laser leikattuna tossa valmiina. Kuvia voisin laittaa vaikka huomenissa jos kerkeää.

Okei, kiitos ja hyvä jos löytyy noi bedit ja frogitkin, niin saa sulta sitten ostettua nekin. Tässä 4 kuukauden sisällä tarttisin varmaan ne osat, eli ei mikään kiire. Pistätkö vaikka privalla emailisi mulle ja mä sulle niin jutellaan sitten sitä kautta kun tarttisin niitä osia. :slight_smile:

Haluaisikohan joku tulostella minulle noita osia? -Ja kertokaHan mitä saitte valmiille reprapillenne hinnaksi?

tämä tulee vähän viiveellä sarviselle,kun jostain syystä mennyt ohi silmien.
enkä tiedä oletko tulostushommat saanut jo ratkaistua?

jos et,niin vieraile tuolla kopterit foorumilla.
kaveri kauppaa osaamistaan halukkaille.

kopterit.net/index.php?topic=14476.0