230v laitteiden ohjaus arduinolla

Tarkoitus olisi ohjata ainakin muutamia lamppuja arduinolla ir-ohjaimella, liiketunnistimella tai wlanin yli (jos tuon raspberryn saan kokoonpanoon mukaan) mutta vähän jännittää tuon 230v kanssa. Rele on seuraavanlainen ebaysta arduino starter kitin mukana tullut.
Kuvaa en kyseisestä releestä saanut mutta releessä lukee seuraavat tiedot:

TIANBO
05VDC
10A 120VAC
7A 240VAC
5A 240VAC

HJR-3FF-S-Z

Mitäs mieltä alaa tuntevat on tuon lampun tökkäämisestä pistorasiaan? Onko suurikin riski, jos toivoo elävänsä ainakin vielä ainakin 70 vuotta:)

Muuten releen naksuttelu toimii mainiosti!

Oon miettinyt tätä samaa asiaa eli miten fiksusti ohjata teollisuuden voimaa.

Perusoletus on tietenkin EI!

Tällä hetkellä mielessä on pieni bilteman sähköboksi, DIN-kisko ja kaksikärkisiä releitä oikeasta sähkökaupasta siihen kiskoon. Lisäksi ajattelin siihen kiskoon heittää vikavirtasuojan.

Ohjauksen olen miettinyt tekeväni jollain pienellä kontrollerilla ja RS-485 yhteydellä. Nämä tungetaan laatikkoon. Sivistyneellä vedonpoistolla otetaan syöttösähkösisään ja laatikossa on pistorasia seinäsyylälle.

Seinäsyylä syöttää mikrokoiralle sähköt, releet irroittavat nollan ja maat. Suojamaa pysyy kiinni aina ja kokoajan. Suojamaan johto on kaikissa johdoissa aina pisin, jotta irtoaa viimeisenä. Lisäksi siihen tulee kontrollerikötön maa.

Kun loota on kasattu, tulee sieltä numeroituja jatkotökkelien päitä (vedot poistettu boksiin) ja kyljessä on liitin sarjaliikenteelle.

Tämän jälkeen ei voi töhöillä ja tunkea nyrkkejään teollisuuden voimaan, eikä repiä johtoja irti niin, että kipunat sinkoilee. Lootan voi tietenkin heittää kylpyammeeseen ja tappaa jonkun.

Näin minä tämän ajattelin. Lisäksi tuo on täydellisen laiton loota, vaikka oletuksena onkin fiksusti tehty.

Mitä tilanteeseesi tulee, releesi pitäisi kestää ihan kivasti. Vajaan kilowatin moottoria sillä voi kytkeä. Älä päästä mitään seinäsähkön kontakteihin kiinni, pidä eristetyssä kotelossa ja käytä vain valvonnan alaisena.

Älä polta kenenkään omaisuutta tai tapa itseäsi. Olet vastuussa.

Jep elikkä nyt työpöydän valo ja samalla yövalo on ir ohjattu. Ei tarvitse illalla sängystä nousta valoa sulkemaan :wink: Mutta tuo turvallisuus puoli taitaa hiukan vielä olla hukassa joten aina huoneesta lähtiessä otan varalta johdon seinästä. Olisi kiva testata vielä raspberry palvelimelta saada ohjatuksi mutta tähän huoneeseen en langallista nettiä saa. Koneesta tietenkin ethernetin kautta olen yrittänyt mutta en saa toimimaan:/ varmaan wlan tikkua raspiin hankkimaan ja sitten raspia arduinoon kiinni ja ohjailemaan:) Samoin lämpötila antureiden kanssa tuo johtojen vetäminen tuo esteitä. Autotalliinkin kun on 10 metriä matkaa. Mutta varmaan toinen raspberry talliin ja siitä wlanin yli tiedot sisällä, palvelimena olevaan raspiin. Rele ohjaukset ja ovi anturit varmaan sitten vaan johtojen kanssa arduinon kautta palvelin raspille.

Kun sinulla se wlan on siellä, miksi et siirrä antureiden tietoa sen kautta?
Anturin kylkeen ESP-8266 kiinni ja tiedot siitä sitten mihin vaan haluat.
Eikä maksa paljon.

Joo jotain tällaista olen etsinytkin. Näyttäisi juuri sopivan tarkoituksiini. Kiitos! Aloittelija vasta:)

Osa noista on sitten täyttä kiinalaista laatua.

Oman firmwaren noihin tunkeminen on sitten oma tieteen alalajinsa ja sinne ei kannata lähteä. Kävin vilkaisemassa, enkä saanut aikaiseksi sitä mitä halusin.

Oppimisprojektina todella hyvä kyllä. Itse päädyin brutaaliin ratkaisuun tuon kanssa. Huudellaan palikka päälle, käydään kyselemässä asioita. Kun 45 sekuntia on kulunut, tehdään kyselyt uudelleen ja resetoidaan koko höskä. noustaan uudelleen ja homma lähtee alusta. Käteni ovat siis olkapäitä myöten kiinalaisessa siinä itsessä.

Raspin ja Arduinon liitto onkin sitten helppo. Pitää vain tasot sovittaa ja vähän koodata.

Mutta silti ei kannata aloittaa seinäsähköstä harrastusta. Eka eleprojektini oli Bebekin valourut silloin nuorena ja se maksoi kolme sulaketta ja lopputulos oli roihuava eleläjä keskellä keittiön pöytää. Vanhemmat olivat onnellisia ja syy löytyi suoraan peilistä, kun en vain osannut. Nyt 20 vuotta myöhemmin kunnioitan vielä reikää jonka antoimpedanssi on nolla, enkä halua kytkeytyä siihen johteeksi tai polttaa sillä vääriä asioita.

No kiinalaisiahan ne.

Vaan mitä minä olen noiden kanssa pelannut, niin erittäin toimintavarmoja ovat olleet.

Ja joo, en ole omaa firmwarea noihin lykännyt, minulle on NodeMCU riittänyt firmwareksi anturi-/ohjauspäähän oikein mainiosti.