Yksinkertainen tapa hyödyntää tageja kotiautomaatiossa?

Minulla on tällä hetkellä käytössä Netatmon sisä- ja ulkoanturit. 24/7 päällä oleva Windows-pöytäkoneeni käy 15 minuutin välein hakemassa Netatmon pilvipalvelusta lämpötiloja ja CO2-pitoisuuksia ja säätää niiden mukaan ilmalämpöpumpun sekä ilmalämmityskoneen parametreja. Skripti on kirjoitettu Pythonilla ja kaikki ohjaus tapahtuu http-protokollalla ja Pythonilla toteutettujen rajapintojen avulla.

Pystyykö Ruuvitageja hyödyntämään tässä niin, että voisin jättää Netatmon lämpötilamittausten luvun pois - käytännössä siis niin, että saisin tageista jollakin Windowsissa toimivalla kyselyllä tietoja ilman erillistä RPi-viritelmää väliin? Netatmo katkoo yhteyttä pakkasella sen verran useasti, että rakentaisin mielelläni vähän luotettavamman järjestelmän nykytarpeeseen. Jatkossa voisi sitten miettiä noita tietojen tallennuksia yms.

1 Like

Moi,

Käytännössä Windows-koneilla BLE-skannaus on aika epäluotettavaa, dataa tulee vain harvakseltaan. Myös Mac OSX-koneissa on samaa pulmaa. Yhteisön tekemät kirjastot käyttävät Linuxin HCIToolia, mutta Windows 10:llä NodeJS-ohjelma voisi toimia.

1 Like

OK, täytyypäs tutustua tuohon tarkemmin. Minulla on kyllä yksi vanha RPi 3B+ joutilaana, että jos ei muuta saa toimimaan niin sitten virittelen isomman ratkaisun suoraan :slight_smile: Epäilyttää vain monien kokemat ongelmat sd-korttien kanssa kun tuossa kuitenkin kirjoitetaan dataa aika paljon ajan myötä.

Olisiko tässä mahdollista hyödyntää virtuaalikonetta, eli asentaisi Virtualboxiin teidän valmiin imagen ja antaisi sen pyöriä tuolla Windows PC:llä taustalla? Koneessa on muistia ja levytilaa sen verran paljon, ettei RPin varastamia resursseja edes huomaisi kaivata. USB:ssä kiinni oleva bluetooth-donglekin löytyy.

Muistaakseni olen joskus ajanut VirtualBoxin sisällä Debiania ja hyvin toimi, mutta siitä olisi vuosi tai pari aikaa.