Teholedille driveri?

Ajattelin että vaihtaisin maglite-5D:hen polttimoksi ledin ja lediä valkatessa mopo tutusti karkasi käsistä. Nyt olen iskenyt silmäni Luminuksen SST-90 lediin joka tarjoaa täysillä ajettaessa sopivat parituhatta lumenea. Ongelmana vaan on että miten saan ajettua sitä lediä riittävällä hyötysuhteella. Nettiä on tullut kaiveltua reippaanlaisesti eikä vastaan ole sattunut mitään sopivaa.

Virtaa toimittamaan ajattelin tunkea patteriosaston täyteen LiPo kennoja joista irtoaa 3,7V/kenno eli käyttöjännite on joko 3,7V tai 7,4V, riippuen vähän kumpi tulee simppelimmäksi sen ledin ajamisen kannalta. Ledille pitäisi saada ajeltua 9A virtaa jännitteellä 3,9V eli jotain kytkemistä täytyy harrastella. Lisäpisteitä jaellaan jos virtaa voi jotenkin hallita, valkkaamalla joko 3A tai 9A.

Valmiita ledi-drivereitä ei noille virroille oikein tunnu löytyvän joten pitää siis askarrella jotain itse kun akkukäyttöisessä vehkeessä hyötysuhdetta pitäisi kuitenkin olla sen verran että hommassa olisi jotain mieltä.

Yksi ajatus on ollut että tuota 7,4V:tä katkoisi jollain fetillä, ajaisi konkalle jonka jälkeen kelan läpi, tämän jälkeen mittaisi virran ja antaisi ledille. Kun ledi saa yli 9A katkaisee vetti syötön, rupeaa konkka antamaan omaa jännitettään ja kela pyrkii tasaamaan virtaa. Kun virta laskee riittävästi, aukeaa taas fetti. Ennen fettiä pitää varmaan laittaa riittävä kela ettei akkuja kuormiteta puolta aikaa oikosulkuvirralla ja puolta aikaa nollakuormalla.

Ei kellään satu olemaan mitään ajatusta että voisiko tuo toimia tai vosiko homman hoitaa jotenkin järkevämmin?

Heti alkuun, MIHIN HUKKAAT sen LEDin tuottaman lämmön?
Nopsaan laskien 9A ja Uf3,9V noin 35W ==> Josta noin 20W muuttuu lämmöksi!
TI:ltä DRV101:stä kun hieman modaat, niin saat varmaan oikein soppelin virtaohjatun powerin (TI on siitä kiva et 5 sämppeliä tuonkin hintaista saat tilattua)!
Itse en ole vielä ehtinyt tsekkaan, mut jossain kohtaa teen itselle 3xOsram GD Plus (Iled=2A) version (tuotto varmaan silloin jossain 1000lm/W tai sit ei!?) PLUS linssitys!

Voisin kuvitella, että oikein tehtynä tuon ei pitäisi magliteissä erityisen vaikeaa olla, tunnetusti aika hyvin lämpöäjohtava tuo magliten rakenne. Toki en noin kirkkaasta ole varma… 1000 lumenia kuulostaa vähän yläkanttiin heitetyltä arvolta.

Tuo arvioni noin 20W lämpötehosta ON ongelma Maglitellekin, koska sileä pinta ei kauheesti hukkaa lämpöä mihinkään!
Pitäisi olla rivastoa ja ISO sellanen tässä tapauksessa!

Ajattelin lämmöstä hankkiutua eroon niin että ledi tulee tukevahkoon kuparipalaan kiinni, kuparipala puolestaan kahdella heatpipellä ~20cm matkalta lampun runkoon kiinni. Lopputuloksena on 5-10 neliösenttiä per watti, kuvittelisi riittävän jos lamppua ei ihan koko akkujen kestoa pidä putkeen päällä.

Tuo DRV101 vaikuttaisi muuten näppärältä mutta se tuntuisi itse haluavan paljon korkeampaa käyttöjännitettä kun mitä ledi haluaa eli ei saa näppärästi ajettua yhdellä jännitteellä kaikkea. Toinen juttu taitaa olla se ettei mulle ainakaan ihan heti osu silmiin että miten tuosta tehdään vakiovirtalähde. Pwm-ohjaus kytkentöjä on useampikin erilainen mutta tuossa olisi tarkoitus saada riittävä käyttöjännite ja staattinen virta oikosulkukuormaan eli etuvastuksettomaan lediin.

Heatpipe ajatuksena hyvä, mutta eivät tule toimimaan fikkarissa kunnolla, jos lainkaan… Tiedät miten ne toimivat?
Ja sen ohjaus… Onhan siinä pinni 3 millä säädetään ulostulon PWM:ää…