SO8 piiri ja koekytkentälauta

Olen uusi elektroniikassa, mutta minulla on use case mielessä jonka haluaisin toteuttaa, joten aloitan sillä niin on helpompi ymmärtää mitä haluan saavuttaa; minulla on 1-wire lämpötilasensori, jonka haluan kytkeä RaspberryPi:n, jonka tulisi lähettää lukemia verkon yli palvelimelle.

Tätä varten olen hankkinut 1-wire to I2C bridgen (maximintegrated.com/datashee … vp/id/4382), joka käsittääkseni on SO8-kantainen piiri. Minulla on myös koekytkentälauta, jolla haluaisin aloittaa jotta voin varmistaa, että kytken kaiken oikein ennen kolvaamista.

Kysymykseni on kuitenkin, että miten minun tulisi helpoiten kytkeä tuo SO8-piiri koekytkentälautaan?

Entä mikä olisi näppärä ratkaisu kytkeä “irtonaisia piuhoja”, kuten tuosta 1-wire sensorista tulevat, koekytkentälautaan? Sensorini on tämä: dx.com/p/water-proof-ds18b20-tem … 0cm-142889

Vastatakseni itselleni, ostin sitten tällaisen: partco.biz/verkkokauppa/prod … s_id=11147 sekä siihen tarvittavat juotospinnit.

Kai se tuolla menee.

Onko sulla jokin erityinen syy käyttää tuota 1-wire to I2C muunninta? DS18b20 sensoreita voi käyttää RasPissa ihan suoraankin.

Joo, noh, syynä on kaiketi ensisijaisesti tuo sensori ja se, että jatkoa ajatellen haluaisin kuitenkin mahdollisesti kytkeä useampia sensoreita RaspberryPi:n ja 1-wirellä ja tällä I2C bridgellä niiden ketjuttaminen kaiketi onnistuu parhaiten?

Toki, jos on muita vaihtoehtoja tarjolla, niin käytän mielelläni niitä. Opin siinä samalla.

Tosiasia taitaa myös olla, että olen lukenut tästä ratkaisusta toisaalla ja olen ymmärtänyt mitä minun pitää saavuttaa. En siis ole varmasti tietoinen kaikista mahdollisista ratkaisuista kytkentöjen suhteen noin ylipäätään, mutta olen valmis oppimaan.

Tuossa on yksi tutoriaali ds18b20 käytöstä Raspberryn kanssa: cl.cam.ac.uk/projects/raspbe … mperature/

Ja samassa 1-wire väylässähän voi olla useampia sensoreita, koska jokaisella on uniikki serial number.

Tietenkin tuo bridgen käyttö voi olla oppimisen kannalta parempi. Saa käsitystä myös I2C -väylästä, mutta suoraan kytkeminen olisi yksinkertaisinta.

Erinomainen tutoriaali, kiitos linkistä! Luulen tosiaan, että aloitan tuolla jotta pääsen alkuun. I2C:tä voi miettiä sitten kun on aika miettiä lisäsensoreita (joku selitti minulle, että Raspberry Pi:n ei voi kytkeä kuin yhden 1-wire laitteen - lisäsensorit vaatii masterin. Tiedä sitten, on kiva päästä edes alkuun :slight_smile:).

Kyllähän noita 1wire antureita voidaan usemapiki kytkeä, mutta sw:llä pitää tehä device scannaus verkolle ja tallentaa tunnistetut laitteet. Tällöin tätä ei joka bootin jälkeen tarvitse tehdä. Tämän jälkeen vain protokollan mukaisesti pyydetään tiettyä laitetta vastaamaan ja annetaan sille tarvittavat käskys.

Kiitos selvennykseksi. Ilmeisesti tuon voi siis itse scriptata, niin että softalla käy väylää läpi. Mutta jos käyttää I2C-yhteyttä, laitteiden löytämiseen ja kutsumiseen on valmiit I2C Linux-työkalut. Menikö jotakuinkin oikein?

I2C scannaukseen on linuxissa valmis softa, mutta jos toi piiri ei hoida tuota 1wire scannausta automaattisesti ja palauta taulukkona löydettyjä laitteita, niin siinä on pikkusen rutiinin teko tuota verkon scannaamista varten.

1wire väylältä voidaan kysellä onko tiettyjä osoite avaruuksia olemassa. Eli väylälle kirjoitetaan komento että scannataan väylää ja sitten puu tyylillä kahlataan kaikki aktiiviset haarat läpi ja tallennetaan laitteitten ID:t.