SIM908 moduli KiCad:iin mutta miten?

Nythän on täällä kehitteillä tuo Ruuvitracker systeemi. Ja siinä käytetään GSM/GPS-moduli SIM908. No itse ajattelin että itse teen vastaavan sitten PIC:llä. Ja nyt kun tutkin KiCadia ja täältäkin löytyviä hyviä ohjeistuksia miten sillä pääsee alkuun. Ja nyt olen sitten päässytkin aika hyvin alkuun omasta mielestä. KiCadista löytyi sopiva PIC suoraan sekä vastukset yms komponentit.

Sitten tökkäsi kun pitäisi saada tuo SIM908-moduli myös KiCad:iin sitähän ei siittä löydy komponentti kirjastostakaan. Miten se onnistuu että löytyisi?

Lauri on mitä ilmeisemmin tehnyt sille modulille jo hyvät pohjat KiCadiin. Jonka varmaan voisi ladata suoraan KiCad:iin. Mutta en nyt keksinyt millään miten se tapahtuu. Olisiko mitään hyviä ohjeita miten se tapahtuu käytännössä vaihe vaiheelta.

Itse en ole juurikaan käyttänyt noita piirilevyn suunnittelusoftia tai no jos painttia sellaiseksi voisi sanoa :slight_smile: Mutta tuo Kicad näyttäisi hyvältä idealta opetella käyttään. Niin ajattelin aloittaa saman tien oman PICtrackerin suunnittelusta. Sellainen toimii jo itsellä kokekytkentälevyllä. Mutta piirilevylle tehtynä sellainen olisi vielä hienompi ehkä joskus tulevaisuudessa jos niin hyvin käy.

Niin että sellaiselta pohjalta tuohon KiCad olen alkanut sotkeentuun. Aikaisemmat CAD-ohjelmat on olleet metallintyöstössä käytettävät Autocadit, Wincamit Jetcamit yms. Niillä saa tehtyä G-koodia CNC-koneille että DFX tiedostoja ja sen sellasta. Mutta tuo piirilevyn suunnittelu näyttää olevan vähän erilaisempaa :slight_smile: Niin vähän (vähän on suhteellinen käsite sitten) tarvitsisi vielä neuvoa.

Miksi tehdä sama pyörä uudelleen?
Tosin eri mikrokontrolleri ja onhan siinä aina oppimisen ihanuus.
Lisäarvoa hommalle saisit, jos tekisit esim. Quectel:in tavaralla.
GPS:ksi L16 ja GPRS:ksi M95.
Näin GPS olisi tarkempi kuin “kilpailijoilla”!
Tosin onhan tuossa enemmän hommaa, mutta silti…

No itseasiassa olen jo aikasemminkin tehnyt saman jo pariinkin kertaan Microchipin PIC:llä ja Fastraxin GPS:llä ja BENQ m23 GSM-modulilla tosin vain reikälevy koekytkentäalustalle tinattuna. Lisäksi PIC:it on itselleni hyvinkin tuttuja mikrokontrollereita ja saan niillä helposti aikaiseksi jotain.

Nyt vain sovitin aikasemmin tekemääni systeemiin tuon SIM908-modulin BENQ M23 tilalle kun siinä on tuo GPS sisäänrakennettuna ja sekin toimii nyt jo ihan hyvin koekytkentänä reikälevyllä tinattuna. Ja kyllä SIM908 GPS tarkkuus riittää tavan käyttöön. Kun ei sitä kumminkaan esim auton ohjaamiseen tietä pitkin käytetä. Tulevaisuudesta en tiedä :slight_smile:

Mutta jos tulevaisuudessa haluaa tarkempaa paikannusta, niin ei tuon Quetel:in GPS ole ongelma liittää tuohon systeemiin kun siinä on jo ollut erillisenä Fastraxin GPS-moduli aikaisemmin kiinni. Jätän tuon liitäntämahdollisuuden vain jäljelle. Kaikki muu hoituu sitten koodilla. Ja loppukäyttäjiä ei välttämättä kiinnosta millä palikoilla systeemi loppujen lopulta toimii. Tai näin uskoisin.

Mutta nyt tosiaan kiinnostaisi miten saada tuo SIM908 moduli tuohon KiCad:iin. Ajattelin päästä vähällä ja kopioda sen Ruuvitrackerin KiCad systeemeistä. Mutta miten se oikein tapahtuisi?

Joo PICllä itekkin kaikki tehnyt, tuntuu jotenkin selkeämmältä maailmalta.
Tuli jossain vaiheessa hommattua CSS C kääntäjäkin.

En tunne KiCad:a, mutta ehkei sitä suunnitellusta levystä voikkaa kopsata?
Eikös Eagle ainakin aina vaadi komponenttia kirjastosta, jos sitä yrittää
lisätä uutena komponenttina levylle/skemalle.

Jos lisenssi kelpaa sulle niin taitaa löytyä ruuvitracker_hw kansiosta githubista.

Joo en ole sekaantunut kicadiin. Oon geda/pcb puolella enemmän.

Kyllä kaikkea mitä Githubista löytyy, voi tosiaan käyttää lisenssien puitteissa. Minua ei haittaa, vaikka pyörä keksitäänkin uudelleen. Ongelmana taitaa olla, että et vielä ole tuttu KiCadin kanssa. Opettelumielessä kannattaisi tehdä omat skema- ja leiskakomponentit, mutta mikäli haluat päästä helpolla, homma menee suunnilleen näin:

Skemakompon käyttö:

  1. Lataat Githubista .lib-tiedoston
  2. Skemaeditorissa lisäät tiedoston kirjastoksi
  3. Käytät sitä

Moduulin käyttö:

  1. Lataat Githubista .mod-moduulitiedoston
  2. Lisäät moduulitiedoston kirjastoksi Cvpcb:ssä ja valitset oikean moduulin komponentille
  3. Leiskaeditorissa käytät sitä kuten muitakin

KiCadin käytöstä löytyy mm. Ruuvipenkistä useitakin artikkeleita, joten apuja on myös suomeksi.

Tämä ei ole vastaus, vaan kysymys ap:lle.

Saako BenQ:ta moduulina jostain, mihin hintaan?

Olen itse käytellyt muistitikun näköistä BenQ:ta MCU:n
kanssa, ja siitä joutuu poistamaan yhden piirin sekä
tinaamaan lankoja -> kypsää hommaa.