Siemens ja virtaviesti. Odottamattomia ongelmia osa 1

Hei!

Käsiini tuli odottamaton ongelma jossa toivon jonkun voivan auttaa. Kaikki ideat ovat tervetulleita!

Minulla on käsissäni laite jota saamani tiedon mukaan pitäisi pystä ohjaamaan viemällä virtaviesti 4-20mA laitteessa olevaan nastapariin. Nämä nastat ovat Siemensin AI-kortin M0+ ja M0- nastat.

Käytännössä ongelmaksi muodostuu se, että virtaa mitattaessa nastasta M0+ nastaan M0- löytyy kylmiltään virtaa jo se 20mA. Siis käytännössä: Hyppylanka nastojen väliin -> Laite toimii täysilla. Kytkin välille potentiometrin ja sain sillä virtaa rajotettua ja tätä kautta tehoa säädeltyä aivan oikein.

Eli alkuperäinen “ohjataan virtaviestillä” muuttui muotoon “ohjataan virran rajotuksella” ja eihän se nyt näin voi olla. Vai voiko? Mitä minä nyt ymmärrän väärin ja miten tuon ongelman saisi korjattua? Laitteen sisäiseen sielunelämään ja logiikan sisältämän ohjelman toimintaan minulla ei ole pääsyä eikä mahdollisuutta tutustua. Löytyykö hyviä ideoita?

Edit: Mistä se virta sinne tulee ja kuuluuko sen sielä olla? Siis toimiiko tuo ihan oikein ja tämä minulle annettu tieto (valmistajalta) on virheellinen vai toiminko minä itse nyt tavalla tai toisella väärin?

Laite toimii täysin oikein. :slight_smile:

Eli nastojen välissä kuuluu olla “valmiina” se ohjausvirta jota sitten rajoitetaan? Lukeeko tämä selväsanaisesti jossain vai mihin perustat tämän väittämän? Tuntuu niin perin omituiselta että kapistus toimisi eri tavalla kun valmistaja sen kertoo toimivan, niin ei enää tiedä että mihinkä tässä pitäisi uskoa :astonished:

Edit: Tokihan omat mittaukset tukevat tätä ajatusta varsin selvästi :slight_smile: Lähinnä ajattelin että jääkö esimerkiksi laitteiston alustuksessa jotain tekemättä ja kortti sen vuoksi toimii jotenkin hassusti. Kovasti koitain toivoa että jostain löytyisi jokin keino laskea tuo virtamäärä aluksi nollaan, jolloin voisin omalla kortilla vain kirjoittaa sinne haluamani virtamäärän!

Ja jos tämän asian saa nyt lyötyä varmaksi, niin seuraava looginen kysymys on että miten tuota sitten kannattaa lähteä ohjailemaan? Koneohjatuksi tuo kuitenkin pitää saada joten käsisäätöinen potikka ei ole ratkaisu.

Pakko yhtyä Tegin kommenttiin… Mietippä miksi laite antaa ulos 20mA jos mittaat virtaa suoraan kortin lähdöistä! :wink: Siinä on homman juju.

Virtaviestiset toimilaitteet ottavat sähkönsä siitä kortin liittimistä ja muuttavat virran mitatun suureen mukaisesti oikeaan arvoon. Ja se on välillä 4-20 mA.

Nyt kun ei ole minkäänlaista käsitystä että mistä laitteesta puhut, niin en voi sen kummemmin opastaa…

Niin. Niinhän se on, koko homman juju! :slight_smile:

Selviskö homma? Tuo edellinen viestini ei ollut hirveän asiapitoinen. Olisin voinut avata asiaa enemmän! :slight_smile: Mutta itse tykkään siitä kun itse hoksaa miten asiat toimivat ja näin ymmärtää asian ehkä paremmin kuin valmiiksi kaikki “pureskeltuna”.

Juu, kyllä. Homma toimii kun junan vessa! :slight_smile: