RGB lediohjaus

Moi!

Elikkäs ledipalloprojektissa on tarkoitus ohjata kolmea pyörivää RGB ledia. Ongelmana tässä on läpivientien lukumäärä, eli ledejä pitäisi pystyä ohjaamaan mahdollisimman harvalla johdolla. Vähän olen jo shift registereiden toimintaan tutustunut, mutta onko tähän muuta mahdollisuutta? Itse laitteessa saisi olla mahdollisimman pieni piiri hoitamassa signaalin jakelun kolmelle ledille, mutta itse olen sen verran kokematon signaalien pakkauksessa, että vähän apua tarvitsisin.

Onko ohjaavan elektroniikan tarkoitus tai pakko olla jossain muualla kuin mukana pyörimässä? Jos signaalien määrä halutaan pitää kurissa, on niiden varmaan pakko olla digitaalista jollain tavalla koodattua dataa (tarkoitan siis ettei suoraan ledien/transistorien ohjaussignaaleja), ja jos tämä yhteys toteutetaan liukurenkailla, on etenkin kello- tai muun signaalin reunoihin reagoivan signaalin kanssa varmaan ongelmia, eli voisi kuvitella häiriöitä tulevan. Sopivalla suodatuksella tuosta voisi päästä, ta sitten harkita jotain radiolinkkiä tai infrapunaa tai muuta optista tiedonsiirtoa.

Edit: Tuo mahdollisimman pieni piiri ledejä ohjaamassa on varmaan käytännössä pieni mikrokontrolleri? Tuntuvat olevan yksinkertaisin toteutus moneen ongelmaan.

Lainaan masaan tuon langattomuuden kanssa, niin ei tarvitse kauheesti miettiä pakkaamisia yms…
Eli, ajatustasolla pyörijään sisälle: vastaanotin signaalille, kontrolleri, LED-ajuri, LEDit
harjoilla siirretään ainoastaan tehoa noille, ei signaalia…
ja jalustaan sit itse piiri joka komentaa pyöriän ohjainta!

Jep, tuo olisi hyvä vaihtoehto, mutta…

Laitteen koko rajoittaa tätä aika paljon, sillä jos sisimpään pyörivään komponenttiin sisällyttää kaikki ajurit, signaalilaitteet yms, niin koko kasvaa aivan tuhottomasti. Lisäksi pyörivien osien kasvava paino lisää jo ennestään tärkeää painopistetta, ettei tärinä hajota laitetta, sillä kierrosnopeuksien noustessa homma vain vaikeutuu. Koska tällä hetkellä ei ole mahdollisuutta esim koneistukseen, vaan kaikki mahdollinen pitäisi saada kotona aikaan, on itseasiassa koko monivärilediohjaus tällä hetkellä kuopattu. Ensin pyrin rakentamaan version, jossa on normiledit yhdellä kanavalla ohjailtavissa, siinäkin tuntuu olevan hommaa tarpeeksi.

Tällä hetkellä harjoittelen slip-ringien rakennusta erilaisiin pyöriviin lediympyröihin, josta on tullut kipinä rakentaa jotain muutakin, mutta katsellaan jos kevääseen mennessä olisin saanut jotain aikaan, jota kehtaisi esitelläkin…

Olisko tää ollut joku POVin tapainen?

kohdassa;
viewtopic.php?f=13&t=358

Löytyy lisää tietoa projektin “innoittajasta”.