Raspberry Pi B - USB eikä ethernet tomi?

Hei,

Sain käsiini Raspberry Pi B -mallin, jossa mm. 2x USB ja ethernet portti. Laite täysin uusi ja itsellenikin myös täysin uusi kokemus. Kun yritin asentaa OSsää, niin heti alkuun huomasin että USB-näppis ei toimi… Nyt olen useamman tunnin kokeillut eri variaatioita ja tullut siihen tulokseen, että usb-portteihin ei tule jostain syystä virtaa ollenkaan. Olen yrittänyt asentaa sekä Rasbiania että NOOBS versiota, noobsissa huomasin että hiirikään ei pelitä, eli ajatus virtaongelmasta vahvistui.

Lueskelin, että ongelmat johtuvat usein huonosta powerista, mutta olen kokeillut 5:llä eri 5V virtalähteellä (ja muutamalla eri kaapelilla) saada tuota toimimaan, mutta ei auta… laitteissa ollut 1000mA-1200mA, mutta en saa silti toiminaan.

Olen kokeillut myös pitää lisälaitteista ainoastaan näppiksen kiinni jos virta riittäisi edes siihen - mutta ei auta.

Onko vielä jotain mitä voisin kokeilla vai onko laitteessa fyysinen vika?

-Jesse-

Yleismittarilla voisi mitata USB:n nastoista, että tuleeko niihin jännitettä. Jos ei tule, niin jotain on vialla. Kannattaa varoa yhdistämästä jännitettä suoraan maahan eli ehkä kannata sieltä liittimestä mitata vaan joko piirilevyn alapuolelta tai sitten katkaistusta (ja kuoritusta) johdosta, jonka kanssa pitää muuten olla varovainen. Tosin normaalisti PC:ssä oman kokemukseni mukaan nuo USB-portit ovat ihan hyvin suojattuja, mutta en tiedä mikä on tilanne Raspberryssä.

USB:n sähköihin on olemaassa ihan oma hieman epäluotettava testilaite. Sitä sanotaan puhelimeksi :slight_smile:

Latausjohto kiinni ja katsoo alkaako lataan.

Lisäksi optisissa hiirissä on yleensä pohjavalot. Jos ne syttyy, tulee virtaa.

Yksi tyhmä kysymys on, että minkä päällä tuo pi on? voiko se olla oikosulussa jotenkin pöljästi?