Piirilevyn valmistus

Onko täältä foormilta kukaan valmistanut piirilevyjä tämmöisellä menetelmällä: http://www.riccibitti.com/pcb/pcb.htm Itse olen muutamia piirilevyjä valmistanut kyseisellä menetelmällä. Tuolla systeemillä on nopea ja helppo valmistaa piirilevyjä. Tulostin piirilevyn kuvan liukkaalle piirustuspaperille, kun en uskaltanut lähte tulostaa lehteen. Jos kokeilette tätä menetelmää olkaa varovaisia tulostaessa, ettei mene tulostin rikki. Huom. piirilevy pitää piirtää peilikuvana tai tulostaa peilikuvana.

En ole itse koittanut musteensiirtotekniikkaa, mutta siitä on ollut hieman keskustelua piirilevyn syövytysoppaan kommenteissa. Etunahan tuossa on, että ei tarvitse pelata valotuksen ja valoherkän lakan kanssa. Paljaat kuparipinnoitetut piirilevyaihiot ovat halvempiakin kuin valmiiksi lakatut.

Tuliko valmiista piirilevyistä kuinka hyviä? Olisiko näyttää esimerkiksi kuvaa? Voisin kokeilla itsekin, mutta tällä hetkellä löytyy ainoastaan mustesuihkutulostin ja värilaser, jonka jälki on hieman turhan pehmeää.

Olen kokeillut. Hyvin toimii prosessina.

Ongelma on toisaan tuo printterin tarkkuus ja paperin syöttö. Kovin pieniä vetoja ei passaa yrittää. Vaikka printteri lupaisi 2400x 600 dpi:tä, ei sitä kuitenkaan oikeasti saavuteta huonolla paperilla.

Hyvä nyrkkisääntö on, että se todellinen tarkkuus on luokkaa 300 dpi. Eli pienimmät linjat ovat mielestäni 10 milssiä leveitä jotta niissä on mahdollisuuksia onnistua. Ja välit toisiin vähintään tuo 3 milssiä. mielummin mahdolliisimman paljon.

Paras paperi on joku 75-125g/m² ja joka on kiiltävä. Itsellä oli Ahlstromin A6 vihko MasterArttia. Se oli parasta tulostuslaadun ja ajettavuuden kannalta. Kyseistä paperia ei kai tehdä enää :frowning: Mutta tärkeintä on, että paperi on kiiltävää, valkoista ja läpinäkymätöntä. Nämä ovat mukaasti luettavaksi tarkoitettujen painopaperien ominaisuuksia. Painokoneen ajettavuus onkin sitten jo paljon huonompi. Tarkoituksessamme vain halutaan tasainen ja värijauhetta imemätön pinta, jotta se siirtyy helposti kuparille.

Hyvä indikaattori tähän tarkoitukseen sopivasta paperista on sen polttaminen. Sanomalehtipaperi on täysin kelvoton tähän ja siitä ei jää tuhkaa. Optimoidaan siis tuhkan perusteella. Pienemmät grammapainot johtavat helpompaan liukenemiseen veteen. Ja muovipäällytys ja märkälujuus on huonoja juttuja.

Offtopicina todettakoon, että tieto lisää tuskaa. Olen aikoinaan lukenut lähes koko pitkän paperin jalostuksen sivuaineen. (Oon silti ATK-nörtti) Omaa opinnäytetyötä tehdessäni ja tutkiessani eri tulostuksia kauhistuin mitä roskaa ihmisille myydään tulostuspaperina. Löysin lopuksi kelvollisen paperin ja se maksoi miltei kympin/riisi.