Piirilevyn osasijoittelukuva

Moi kaikille. Mitä konstia olette käyttäneet omatekoisissa piirilevyissä komponenttien osasijoittelukuvan siirtämiseksi piirilevyyn? Mulla on käytössä Eagle. Kaikki apu on tarpeen! T: jani2n

Tässä nyt joku konsti…
-samalla valoherkällä lakalla kuin kuparipuoli.
-tulostaa paperille ja silitysraudalla “siirtää” kuvion
-tulostaa kuvan paperille ja liimaa paperin levyyn.
-jos pcb-jyrsin käytössä niin komponenttikuvat voi jyrsiä, edellyttäen jotta on 1 puoleinen levy

osasij1.jpg

Omiin levyihin oon joskus laittanut silkkipainot ihan paperilla. Lisäksi tulostuksessa on padit ja reiät. Ne olen sitten meistannut pois. Dippaus liisteriin ja levy kohdilleen. Kuivatuksen jälkeen asetonitopsilla padit puhtaaksi ja kompoja liimaamaan.

Tuon jälkeen levy ei sitten kestä vettä.

Tästä on sitten olemassa toinenkin versio. Tulostetaan kopiokoneen kestävälle piirtoheitinkalvolle peilikuvana ja laitetaan kuristemuovi alle. Sitten meistauksen jälkeen silitysraudalla liimataan kiinni. Nyt tulostus on PE:n ja kalvon välissä näyttämässä oikealta ja suojassa kihnutukselta. Levy myös näkyy alta. Tämä toimii myös kevyesti JEPpinä. Kärähtää kolvilla kuikkaan, mutta sula tina ei vielä pilaa.

Itse en ole kokeillut, mutta kaverit, jotka halusivat kokeilla sanoivat tän toimineen.

Tuoshapa videota diy jepin tekoon, samalla konstilla varmaankin sais osasijoittelunkin jos kalvoa löytyy eri väreinä.
youtube.com/watch?v=SHDI18pI … re=related