Piirilevy kalvain

juu tossa tuli tilattu tota reikälevyä ja mietin että millä vois pätkäistä nuo kupari johteet.
olen lukenut että siihen hommaan tarvitaan piirilevy kalvain koulu elektroniikassa maksaa sellaine 23e :open_mouth: joten ei kiitos. olisiko tälläinen mahdollista rakentaa itse? kertokaa miten ja lähettäkää vaikka kuvia omistanne.

Itsehän olen vain mattopuukolla noi kuparijohteet katkonut, ei siihen sen kummempaa työkalua tarvita.

6mm poranterä on kaikkein paras, sillä saa varmasti vedon poikki ja vielä selvän ilmaisimen siitä :slight_smile:
Käsipelillä se on ehkä vähän puuduttavaa, mutta itse ainakin akkukoneella pyöräytän kerran ja homma on selvä.
Jos et akkukonetta omaa tai halua käyttää niin johonkin viilan käsiosaan tökkäät pystyyn, saat hyvän kahvan jolla saa vähän paremmin voimaa käytettyä :slight_smile:

Mie oon katkonut niitä (melko pienillä) sivuleikkureilla. Jättää vähän ikävähkön jäljen ja on hieman työläskin ehkä, mutta on kuitenkin kelvannut vähäiseen tarpeeseen. Reiän kohdalta onnistuu helpoimmin.

Morjes,

Aina välillä kun näkkärille jotain tarvii rakennella niin kylymän viileesti vetäsen kupariradan poikki lähimmällä työkalulla mikä löytyy. Yleensä se on mattoveitsi tai talttapäämeisseli. Hieman brutaalia ja rumaa jälkeä tulee, mutta eipä tuo näkkäri mikään kaunis muutenkaan ole :smiley:

Moro,

Ite hommasin ton, jos en jaksa alkaa skapelilla tai mattopuukolla leikkiin.
Testinä niin meni nopeampaa vedot poikki.

partco.biz/verkkokauppa/prod … ts_id=7203
Itellä työkalussa luki että Farnell :slight_smile:

Ihan näppärä työkalu varmasti.

Työkaluista puheenollen tiedättekö mistä saisi halvalla piirilevyleikkurin tai mistä sellaisen rakentelisi? Oon semmosta kaipaillu jonkun aikaa ja koittanu miettiä voisiko sellaista itse rakentaa kohtuullisella vaivalla… Veikkaan että halvemmaksi tulee suoraan ostaa jokin valmis laite… Hmm :slight_smile:

Halvemmasta en tiiä, mutta ois kyllä itelläki käyttöö. (kouluelektroniikassa maksaa 450€ :open_mouth: )
Jotku käyttää ihan peltisaksii…