Pari hassua kysymystä

Elikkäs mulla on Arduino Duemilanove -lauta ja Seeed studiosta hommattu pieni komponentti setti

Kysymykseni koskee lähinnä tuota buzzeria ja fotodiodia:

Minkälaiset vastukset tartvitsen noiden eteen kytkennöissä. Ledeillä olen jo leikkinytkin, ja tekis mieli kokeilla kikkailla noillakin komponenteillä jotian…

Edit
hmm, Vai tarvitsenko edes vastusta tuon buzzerin kanssa? Mitä googlella selailin, niin toisilla on jonkun näköinen vastus ja toisilla ei ole vastusta lainkaan.

Offtopic, mutta itsekkin täsin vielä ummikkona mietin kolvin ostamista ja sitä, että mitähän komponentteja tulisi ostaa. Tässähän tämä minun tarpeisiini onkin. Kiitoksia! :slight_smile:

-Miika

Vastutksista alussa (no miksei kauemminkin) E12 sarjalla pärjää kivasti tarpeeseen, kuin tarpeeseen…
Kondensaattereissa ei kannata samaa linkaa ottaa, koska sit homma leviää käsiin, jos lähtee jostain pF päätyen uF asti! :smiley:
Trankuissa muutamia PNP ja NPN piensignaali mallia olevia vois alkuun hommailla…
Muut enempi tietävät jatkaa…

Joo, tulihan tossa aika hyvin jo mainittuakin, mutta itellä on ollu tapana ottaa tilaukseen ensin ne, joita varmana tarttee ja selailla sitten vielä kaupan valikoimia, jos vaikka löytys jotakin… Itte oon myös huomannu, että jos tarttee erikokoisia vartuksia joihikin vliaikais viritelmiin (koekytkentälevylle), niin kannattaa hommata kasa erikokoisia trimmereitä, jos ei enää tarttee jotain arvoo, säätää uudelleen. Ja jos levylle tulee väärän kokoinen vastus, se on helppo muuttaa. :slight_smile:

Hyviä vinkkejä ihmisiltä kiitos :smiley:

Ensin vastaus AP:n kysymykseen. Buzzerille et muistaakseni tarvitse virranrajoitusvastusta, jos vain kontrollerilla riittää potku ohjaamaan sitä suoraan. Kokeilemalla selviää. Fotodiodilla alkaa valon vaikutuksesta johtamaan myös estosuuntaan, joten riippuu paljon kytkennästä ja siitä mitä haluat kytkennällä tehdä, että mitä lisäkomponentteja siihen haluat. Periaatteessa kuitenkin vastus ja diodi kytkettynä estosuuntaan on mahdollista tehdä yksinkertainen valontunnistin vaikkapa.

Vielä jos joku haluaa lukea yksinkertaisen jutun jonka olen kirjoittanut sivuilleni aiheesta “elektroniikkaa aloittelijoille” niin tässäpä on linkki olkaa hyvä :slight_smile: http://www.hutasu.net/elektroniikkaa_aloittelijoille.htm