mitäs sais kicadiin lisää koteloita ladattua???

Juu eli oisko mitää sivuu mistä sai ladattua noita koteloita lisää kicadiin kun en itse jaksaisi tehä.
esim tälläselle komponetille pitäsy löytää kotelo DBS104G (smd)(diodi silta)

Saattaa googlella löytyä, mutta todennäköisesti ei. Helpommalla pääsee kun opettelee kerrasta piirtämään “uudet” komponentit itse. Se on helppoa kun heinän teko kun kerran vain yrityksen ja erehdyksen kautta opettelee! :slight_smile:

Täältä löytyy jotain: kicadlib.org/

Tympeetähän se on piirtää jotain standardikoppaa… Mutta kuten tässäkin aiemmin mainittu, että kun sen kerran hanskaa niin se käy sitten tosi nopeasti jatkossa. Ja ainakin voi olla varma että on oikean mittainen, tosin mikään ei oo niin varmaa kuin epävarma :smiley:

Simppelin kotelon teko vie oikeasti vähemmän aikaa kuin sen etsiminen verkosta. Lisäksi itse tehty on vähintään yhtä hyvä ellei parempi.

Olen muokannut lähes kaikkia valmiita komponentteja paremmin itseäni mielyttävään suuntaan

  • en halua että silkkipainokuva menee padin ylitse
  • komponenttien silkkipainokuvien viivanleveys vakio ja samaa tyyliä
  • tekstit samaa kokoa
    -jne

Lisäksi ihan peruskomponteissa on fataaleja virheitä (esim. 3mm LED). Elikä jos komponentissa on jotakin pielessä niin harmittaa vähemmän jos se on oma moka. Komponenttien teko on liian helppoa; Niitä osaa tehdä kuka tahansa (on myös tehnyt) ja koska muokkauskin on helppoa niin virheitä ei viitsitä korjata kirjastoista.