Liian suuren kantavirran seuraukset?

Hei.

Ensinnäkin pahoittelen jos tuli väärälle alueelle mutten tiedä onko kysymykseni typerä vai ei :smiley:. Elikkä minulla olisi pari mikrokontrolleriin kytkettyä BC639-transistoria kytkettynä mikrokontrolleriin, ja aloin tuossa miettimään että mitähän tapahtuu jos kantavirta onkin pari milliampeeria suurempi kuin datasheetillä ilmoitettu maksimiarvo.

Mikrokontrollerilta tulee siis n. 3.5V jännite ja vastuksia rinnakkain kytkemällä olen saanut kantavastuksien resistanssiksi 33,3 ohmia. Laskelmieni mukaan transistorin kannalle tulee noin 5mA suurempi virta kuin “saisi” olla.

Kysymykseni on siis tämä: jos transistori on kytkinkäytössä niin onko liian suuri kantavirta haitallista ja voiko se vioittaa transistoria?

Liian suuret virrat lyhentävät transistorin ikää, joten tiputa kantavirtaa mielummin maksimin alle. Käytät sitä kytkimenä, niin hfe;n ja maksimivirran avulla voit laskea tarvittavan (maksimi) kantavirran.

Kiitoksia vastauksesta. Viestisi sai minut katselemaan asiaa uudesta näkökulmasta, ja tajusin että olin jättänyt laskelmistani kokonaan pois kanta-emitteri -jännitehäviön. Ilmeisesti siis olin laskenut kantavirran arvon liian suureksi, joten näyttää siltä että minun ei tarvitse pelätä transistorin kärähtämistä.

Mihin tarvitset niin suuren kantavirran ?
Useimpien mikrokontrollereiden lähdöistä ei irtoa juuri 25mA enempää.
Jos olet ohjaamassa mikrolla useamman ampeerin kuormaa, niin helpointa
on käyttää tehofettiä.

Kyseessä oli siis kouluprojekti, jossa kantavirralla ohjataan moottorin virtaa. Käytössämme olivat määrätyt osat, ja opettaja mainitsikin että kyseisen transistorin pitäisi nipin napin riittää moottorin kytkinkäyttöön.

Loppujen lopuksi sain kantavirran mitoitettua oikein ja transistorit toimimaan halutulla tavalla, vaikka ongelma ei ilmeisesti ollutkaan kantavirran huono mitoitus, vaan katkenneet liitokset muualla piirilevyssä… :unamused: