Leikkuri2013

hei.
Olen aloitteleva sähkömoottori harrastelija.
Olen aikeissa rakentaa itse sähkömoottorilla toimivan leikkurin. Tai levittimen kuten hiekka autoissa on perässä
Siis tarvitsen teknistä tietoutta teiltä kokeneemmilta.
Etsin 12 voltin jännitteellä olevaa tehokasta ja erittäin vahvaa sähkömoottoria.
Minulla on jo valmiina akkulaatikot ja 50 ah sulakkeetkin plus kaaplelille.
etsin myös ratkaisuja mootttorin akselin pidentämiseen koska aikeissani on leikata ylhäältä alaspäin noin metrin korkeudelta. Siis akseli saisi olla se metrin mittainen. Jonka alapäähän leikkuuterä tulee kiinni.
Minulle on kerrottu aiemmin että mootttorissa ei tarvitse olla nopeuden säätöominaisuutta.
Minulla on 3 akkua tähän tarkoitukseen a 300 ampeerisia uusia agm akkuja. Ja se moottoria ja akkuja kannatteleva telinekin on jo valmiina.
Olen saanut tietooni että moottorissa saisi olla potkua noin 900 wattia ainakin. Koska leikattavan pinnan kovuus tekee terälle vastusta aikalailla. sähkönkulutuksella ei ole merkitystä koskapa akkkuja on ainamjokunen latingissa. Eli tällainen ongelma minulla. Valmista olisi tarkoitus olla syksyllä 13.
Mistä saisin tällaisen riittävän tehokkaan moottorin? 12 voltin akuille.
Itse ajattelin ensin sähköporaa mutta se ei käy koska se käyttää verkkovirtaa ja minulle se ei taas sovi.
Onko vinkkejä? Kiitos.
Mika

Oisko joku romikselta haettu auton starttimoottori käypä? Niissä on ainakin jossain ~1kW potkua. Niitä ei kyllä ole kai oikein suunniteltu jatkuvaan käyttöön eikä minulla ole kokemusta.

Sulakkeet mitoitetaan virralle (A), ei virta x aika (Ah).

Itselle tuli mieleen myös tuo starttimoottori. Ne vain ei ole tehty jatkuvaa käyttöä kestäviksi.

En ole nyt varma, mutta rälläkkä kaiketi pyörii myös tasasähköllä. 12V ei taida vain riittää pyörittämiseen. Jostain johto- tai kuorivammasesta, voisi miettiä, miten ihmeessä käämitään pienemmällä jännitteelle.

Niin juu ja:
50A*12V = 600W

Jos meteli ja käry ja ja kaikki muut huonot asiat eivät haittaa niin polttomoottorisaha on myös yksi hauska voiman generointilaite.

Invertteri => 230Vac laitteet

12Vdc tuskin löytyy riittävän tehokkaita moottoreita. Ainakaan sopuhintaan… Invertterillä jännitettä isommaksi tai sitten generaattorilla suoraan dieselistä 230Vac. Ne minulla tulee mieleen… Molemmissahan on omat etunsa/haittansa.

Vaihtojännällehän sitten löytyy jo paljonkin eri vaihtoehtoja, kaupallisiakin ihan pelkkiä moottoreitakin löytynee googlella. Raiskaa joku vanha rälläkkä/porakone?

Hei,
kiitos vihjeistä.

Millaisia ongelmia tulee jos käyttää startti moottoria yhtäjaksoisesti ? meneekö rikki?
Yksi ratkaisu tähän tarpeeseen olisi myös soutuveneen sähköperämoottorin moottoriosa se toimii 12 voltilla ja antaa tehoa mallista riippuen 888 wattiin asti.Minun tietoni mukaan esim Rhino Vx 54 kuluttaa virtaa 72 ampeeria tunnissa jolloin tehot lähentelevät 888 wattia. Adita.fi… elikkäs sellainen motti pitäs saada jostakin. käytettykin moottori kelpaa.
Saattaisi riittää minun tarpeisiini. en kuitenkaan haluaisi ostaa koko perämoottoria vain pelkän sähkiksen siitä. Onko tietoa missä näitä käytettyjä olisi myynnissä ?

Mutta: ongelmaksi tulee toi akselin pituus… siis miten saisi jatkettuas sitä mittaa aina 90 cm asti?

Terän kiinnitys ei sitten enää olekaan niin iso juttu kunhan ite pyörittäjä löytyisi.

Kiitos. jatketaan pohtimista.
Mika

Hei,
tuli vain mieleeni muuan seikka.
Saatta olla että ehkä pienempi tehoinen moottorikin kelpaisi mutta silloin täytyy tehon menetys korvata leikkuuterän leikkaavuudella. TS leikkuu terän oltava vastaavasti parempi.

Mika

starttimoottori kuumenee rasitettuna ja jatkuvasti pyöritettäessä, tästä seuraa erinäisiä ongelmia pitempiaikaisessa käytössä, hiilet jumiutuu, solenoidi “sulaa” jne…
jonkunlainen jäähdytys helpottaisi kaiketi mutta lienee hankalahko toteuttaa.
lisäksi jos päädyt käyttämään starttimoottoria niin valitse sellainen jossa neulalaakerit, ainakin toyotalla on neulalaakeroituja startteja.

Kytke ne akkusi sarjaan 24V tai jopa 36V niin et tarvitse niin järeitä kaapeleita ja edukkaita sähköpyörän moottoreita löytyy ebaystä säätimineen.

juu kiitos vihjeistä. asia etenee pikkuhiljaa.

hmm toi ebay on ihan outo enkä sieltä kautta osaa hankkia yhtikäs mitään.
joo se vanhan porakoneen käyttö olisi ihan ok jos sen vaan saisi jotenkin pyörimään 24 voltilla.

kun kerran on olemassa laite jossa jo moottori valmiiksi niin taidan kysyä mnyös laitteen valmistajalta löytyykö pelkkiä moottoreita.

Kiitos
Mika

Tuo sähköperämoottori ei taida kans kestää, koska se on suunniteltu pyörimään veden alla, jolloin ympäröivä vesivaippa toimii jäähdyttimenä. :frowning:

Mutta hei!! Mitenkäs mikroauton moottori? Sähköinen sellainen.

joo mikäs siinä jos ei ihan hirmu isokokonen ole.
Kiitos vihjeestä. Siinä koneessa voisi olla potkua. Siis todellakin mun leikkuri moottorini toimii vedessä veden alla joten se perämoottorikaan ei ole pois suljettu mutta riki putki pitäs taivuttaa 90 astetta
tehotkin riittäisivät mutta uskaltaako sitä riki putkea vääntää mutkalle va sisältääkö se jotain muutakin kuin sähköjohdot?
Millainen se mikroauton moottori sähköisenä on? Kuinka isot kierrokset? Kuinka pitkä akseli kun mä tarviin 90 cm akselin jos moottoriosa on veden päällä.
Mutta jos moottoriosa olisi veden alla niin silloin se sähkiksperämoottorin motti olis ok.
Kehitys työ jatkuu.

Terv. Leikkuri