Koteloiden teko elektroniikkalaitteille

Tämmöinen pisti päähän, kun olen nyt rakentamassa yhtä elektroniikkalaitetta, niin haluaisin tehdä ja suunnitella sille jonkin kotelon, kun en oikein haluaisi rakentaa sen koteloksi jotain puuhökötystä, niinkuin joskus peruskoulussa on tullut tehtyä.

Onko olemassa joitain ohjelmia, joilla voisi suunnitella koteloita? Voiko esim. Blenderillä tai Wings3d:llä suunnitella ja miten? Sitten tämä toteutus puoli eli, onko olemassa jotain yritystä joka valmistaa koteloita?

Millaisia koteloita olette rakentaneet itse ja miten? Olisi ihan kiva nähdä millaisia olette tehneet.

Jollakin 3d mallinnus ohjelmalla teet kotelon (esim google scetchup), ja sitten tulostutat jossain 3d tulostutus firmassa, tai tutun 3d printterillä. Taitaa yleensä olla vaan niin kallista, ja aikaa vievää, että kannataa ostaa vaan joku pakastepurkki.

googlen scetchup -> gimp -> Razorlab

Eli piirrellä 3D malli levyistä kasattuna. sitten vektori filet viimeisteltäväksi gimppiin ja lopuksi tilausta laserleikkuu firmasta.

razorlab.co.uk/

noni täs on yksin kertanen ohje leikaa metalin paloja 6 ja hitsaa 5 kiini esim ja saranat esim toiseen päähän :smiley: suositelen hitsaamaan ne kiini ja jokin lainen eristys

Itsehän suojasin juuri jokin aika sitten elektroniikkaa vesivanerilla,

Metalli on muuten kivaa, mutta se on painavaa ja sähköä johtavaa. Lisäksi jos on RF kamaa koteloimassa niin metallista saa tehtyä melkoisen mielenkiintoisia antenneja tai antennin polttolaitteita.

Paloja itsellä oli useampia, koska tarvitsin ominaisuuksiksi pinottavuuden, vedettävien johtojen vedonpoiston ja kantokahvat. Suunnittelu kuitenkin meni ihan paperilla ja nelilaskimella. Kun oli paperille piirtänyt niin googlen ketsupilla mielikuva ja LibreCADilla mittapiirrokset. Vein asiansa osaavalle puusepälle ja ei tarvinnut kirota palojen olevan huonoja. Itse sain kasaamalla pilata joka laatikon, jos halusin. Onneksi ei tullut sutta eikä sekundaa.

laatikon sisäleveys 120mm, ulko 153mm ja pituutta muistaakseni 560mm