Komponentti Eagleen

Morjensta vaan kaikille,

Elikkäs olisin hieman kiinnostunut tietämään tuosta Eaglen lisä komponenteista. Sillä olen törmännyt Eaglen kanssa siihen ongelmaan, että kun haluan suunnitella jonkun piirilevyn töppää suunnittelu komponentti ongelmaan. Tarkoitan tässä nytten sitä, että ko. komponenti ei löydy Eaglen lbr:tä.

Itse olen koittanut sitten googlella ettiä jos ko. tai vastaavanlaiselle komponentille sattuisi löytymään joku lbr mutta EI!

SItten tietenkin tulee mieleen, että itseppäs tuosta luon komponentin Eagleen, mutta kuulin kaverilta vähän juttua, että se ei kannata varsinkaa sillon jos aikoo tilata jostain firmasta piirilevyn, koska ne mitta suhteet omassa tehdyssä ei pidä paikkaansa ja ne on kuulema sielä todella tarkkoja.

Eli miten porukka löytää Eagleen tarvitsemansa lbrt?

Kyllä ne komponentit voi luoda itse. Tuossa on yksi ohje uusien komponenttien luontiin Eaglella

sparkfun.com/tutorials/110

Jos haluaa varmistaa, että komponettin koko on oikea, kannattaa komponentti tulostaa paperille. Tällöin voidaan testata, että komponenttin padien koot ja sijainnit ovat oikeat. Jos komponetti on luotu oiken, voidaan sitä käyttää myös firmoilta piirilevyjä tilatessa.

Mikäli valmiita kirjastoja halutaan käyttää, löytyy alla olevasta linkistä paljon valmiita kirjastoja Eaglelle

cadsoftusa.com/downloads/lib … mk=8966709

En itse ole viime aikoina enää Eaglea käyttänyt, mutta muistelen Sparkfunin kirjaston olevan varsin kattava:

github.com/sparkfun/SparkFun-Eagle-Library