Kicad ongelmia ja ratkaisuja

Kiitoksia neuvosta ja hyvistÀ ohjeista. Oli ainakin tarkat.

MitenhÀn Kicadissa tehdÀÀn komponentti, jossa on heatpad alapuolella? Siis se alue, joka juotetaan yleensÀ groundiin kiinni ja joka on komponentin alla. Koitin tehdÀ ensin ison padin komponentin alle, mutta kaskas siihen ei voikaan laittaa viaa alle, mikÀ on tietysti loogista, koska padin kohdalle niitÀ ei tyypillisesti laiteta. En löytÀnyt padin asetuksista mitÀÀn millÀ tÀmÀn voisi kumota. PitÀÀkö tehdÀ vain customina jokaiseen designiin kuparialue tuohon kohtaan ja pinnoitteen avaus myös?

KyllĂ€ padiin pystyy tekemÀÀn vian. Itse teetin juuri piirilevyn, jossa on kuusi viaa komponentin alla olevassa padissĂ€. PĂ€din tein ihan normaalisti komponenttieditorilla. Viat lisĂ€sin kĂ€sin PCBnewssĂ€ tekemĂ€llĂ€ GND-trackin, jossa viat. PreferensseistĂ€ pitÀÀ ottaa “magnetic pads” pois, jotta via “tarttuu” muuallekin kuin padin keskelle. EhkĂ€ tuon voi tehdĂ€ jotenkin myös komponenttieditorillakin, mikĂ€ tietysti olisi kĂ€tevĂ€mpÀÀ, jos komponenttia kĂ€yttÀÀ usein.

Komponetti on tarkoitus juottaa viritetyn vanhan silitysraudan avulla. Tuo on hyvin vanha ilman höyryreikiÀ. Purkamalla sain termostaatin sÀÀdettyÀ siten, ettÀ raudan saa 200-300 lÀmpötila-alueelle. Yhden vastaavan piirin olen tuolla aiemminkin juottanut ja vielÀ lyijyttömÀllÀ tinalla, joka vaatii paljon suuremman lÀmpötilan. Termostaatti ei ole kovinkaan tarkka ja ensimmÀinen piirilevy ylikuumeni ja sulatti piirilevyn hartsin. Toinen onnistui sitten hyvin kun seurasin tarkemmin piirilevyn lÀmpötilaa IR-lÀmpötilamittarilla.

Kiitoksia! TÀmÀ toimi.

Noniin tÀllaista olin kirjoittamassa, mutta asia ratkaistu. Eli postaan silti jos joku törmÀÀ samaan ongelmaan :slight_smile:

Poistin .sch-filestÀ kaiken vÀlistÀ $Comp 
 $EndComp ja skema avautui oikein. Kyseinen komponentti oli kadonnut, mutta se on pieni harmi tÀssÀ vaiheessa :smiley: