Kaksi tai useampi regulaattori tai transistori rinnan

Tällaista aloin tässä miettimään, kun olisi tässä lähitulevaisuudessa tarkoitus alkaa leikkii regulaattoreilla ja transistoreilla.
Eli, jos kytken vaikka kaksi 5V/1A regulaattoria rinnan, niin eikös minulla ole silloin piirissäni 5V ja 2A? Entäpä transistorit ja MOSFETit, jos kytken vaikka kaksi MOSFETiä rinnan jotka ovat arvoiltaan 24V/10A, onko silloin minun piirissäni 24V ja 20A?

Olen varmaan joskus käynyt nämä hommat läpi amiksen penkillä, mutta kun kaikkea ei voi muistaa ja eikä ole sopivia komponentteja tämän testaukseen. Olisi siis kiva jos joku voisi vastata tähän kysymykseen.

Kaksi asiaa jotka tarvitsee osata unissaankin. Jännitelähteitä ei saa kytkeä rinnan ja virtalähteitä ei saa kytkeä sarjaan.

Olet kuitenkin jäljillä. Regulaattorit tulee suojata esimerkiksi sopivan kokoisella vastuksella. Eli hippasen korkeampaa jännitettä regulaattoria kuormitettaaessa toispuolisesti, sen antama jännite laskee samalle tasalle naapurin kanssa.

Nyt en kyllä ymmärrä. Jos jännitelähde on esimerkiksi auton akku, niin kyllä sen saa kytkeä sarjaan tai rinnan. Anna joku esimerkki virtalähteestä kun tuosta Wikipedian tyngästä ei saanut kovin paljoa selkoa, jonka tuossa äskön lukasin.

Mihin tuo vastus tulee sijoittaa?

Miten asia on sitten noiden MOSFETien kanssa?

no aloitetaan vaikka akuista.

Jos laittaa kaksi akkua rinnan kuten esimerkiksi autoa startatessa, kaapelit laittaessa niissä menee helposti satakin amppeeria kytkettäessä starttijohdot. Jännite-ero voi olla noin voltin tienoilla. Yleensä ihmisillä on sellaisia naruja, että jännitehäviöt tappavat hillittömät virtapiikit ja tasaavat jännite-eron.

Vastukset heitetään regulaattorien ulostuloihin ja toiset päät yhteen. Samalla lailla fettien ja transistorien kanssa.

Eli tämähän kaikki palautuu ohmin lakiin ja jos piirianalyysi mielessä piirtää kaksi jännitelähdettä rinnakkain, siinä välissä ei ole mitään vastusta niin virtahan ääretön. (I=U/R)

Virtalähteet sarjassaa voisi olla joulukynttelikkö. Hehkulamput ovat kohtuullisia virtalähteitä. rajatulla alueella. Muuttamalla jännitettä virta pysyy kohtuullisen vakiona. Eri ikäiset lamput ovat kuitenkin muuttaneet ominaisuuksia ja siksi ovat eri kirkkaita. Myös yli jäävä jännite on jakautunut epätasaisesti. kirkkaampien yli on suurempi jännite, joten samalla virralla menee enemmän tehoa ja tulee enemmän valoa. Virta on kuitenkin sama kaikilla lampuilla, koska sillä ei ole muuta reittiä kulkea. I=U/(R[size=85]Lamppu 1[/size] + … + R[size=85]Lamppu n[/size])

Ja tosiaan virtalähteet sarjassa levahtaa jännitteissään taivaaseen ja haisee todella helposti ikiliikkujalle. Otetaan ämpärin letkusta kaksi ämpärillistä.

Mutta virran nostamiseen lineaariregusta on muitakin temppuja. Itse olen normaalisti heittänyt siihen transistorin rinnalle luomaan lämpöä ja tunnelmaa :slight_smile:

reuk.co.uk/High-Current-Volt … lation.htm tuo näytti ihan fiksulta. Siellä on tuo vastuskikkailukin näytetty.

Reguja en ole kytkenyt rinnan, joten EOS. Mielestäni kyllä onnistuu. Ehkä.

FETtejäkään en ole kytkenyt rinnan, mutta joskus vähän jämäkämpiä
vahvistimia rakennelleena muistaisin, että trankkuja voi laittaa rinnan.
Liekö sitten samoin FETin kanssa… todennäköisesti kyllä (tai sitten ei).

Onko sulla Ad-hoc -tarve vai miksi haluat tehdä rinnankytkentöjä (meinaan
parin ampeerin regut eivät ihmeitä maksa).

Akkuja ja FETtejä voi kytkeä rinnan. Parhaan hyödyn saavuttamiseksi täytyy huolehtia, että ne ovat saman tyyppisiä. Akkujen kohdalla on myös syytä valita saman ikäiset myös.

Regulaattoreita voi jossain tilanteessa kytkeä rinnan, mutta välttämättä virranantokyky ei tuplaannu. Näin ei kuitenkaan tavata menetellä enkä suosittelisi sinunkaan niin tekevän.

Kiitoksia vastauksista, ja Vuokolle kiitokset tuosta linkistä jonka laitoit.

Kyselen näitä siksi, jotta nämä muistuisi mieleen.

Ja myös sen takia kun olin ajatellut rakentaa sellaisen laitteen, jossa tarvitsen tehokkaan sähkömoottorin ohjaimen. Toinen projekti tarvitsee taasen noin 5 V jännitteen ja korkean virran (noin 10 A).

Pitää kai ostaa parit regulaattorit ja parit FETit, ja katsoa saanko poltettua työhuoneeni :laughing:

No niin. nyt voidaankin antaa jo parempia vastauksia kun tiedetään mitä tehdään. 5V 10A (50W) löytyy PC:n powerista tai sitten tämä on selkeä hakkurin paikka. Tosin mistä teet sen kivan välijännitteen? Seinäsähkö kun tappaa talossa ja puutarhassa, jos pääsee valloilleen.

Varoittava lanka aiheesta: viewtopic.php?f=14&t=980