Hyviä Tapoja leikatapiirilevyä

juu olen täs miettinyt että mikä olis paras tapa leikata piirilevyä? KUn olen nyt leikannut piirilevyä rautasahalla nii reunoista tulee aika epä tasaiset ja rumat, mutta viilaa kun näyttää kyllä tulee ihan kohtuu hyvät. olen kuulut että matto veitsellä olis myös mahdollista katkaista sitä mutta millasta on jälki?
Kertokaa omia kokemuksianne piirilevyjen katkaisusta sekä tavoista.

Näitä kahta menetelmää on tullut käytettyä:

lasikuitulevyä voi leikata peltisaksilla mutta tahtoo vääntää 1.6mm levyä hieman kippuralle.

puukon kärjellä kun vetää katkoskohtaan “viivaa” viivottimen avulla molemminpuolin muutaman kerran niin levy katkeaa taittamalla suht siististi. katkoskohdan voi siistiä hiomapareria vasten pyyhkimällä.

Kiitos hyvästä vinkistäsi. koitin tota puukolla katkasua ja toimi loistavasti!

Itse käytän dremelin katkaisulaikkoja. Oikeaa dremeliä mulla ei oo, mutta sen halpisversiolla pärjää hyvin (ja lysti tulee paljon halvemmaksi) . Vehkeen mukana tulleilla laikoilla ei ollu mitään virkaa, (niillä saattoi leikata noin puolikkaan levyn ennen kuin laikka kului olemattomiin tai hajosi) mutta tilaamillani uusilla laikoilla leikkaaminen onnistuu hyvin. Työ kannattaa suorittaa ulkona tai esim. autotallissa, koska laikat lennättävät leikkauspaikan ympäristöön hienojakoista pölyä. Laikoista ja muista pienoisporakoneen tarvikkeista on hyötyä myös koteloiden valmistuksessa, piirilevyjen porauksessa, vanhojen laitteiden koteloiden hajottamisessa, yms.

Giljotiinileikkuri tekee siistiä jälkeä.

Jep, kerholta löytyy tuollainen ja onhan se varsin pätevä laite. Taitavat vaan olla aika kalliita, Kouluelektroniikassa maksaa 450e.

Modattu laattaleikkuri.

Itsellä on laattaleikkuri, jossa on Stanleyn mattopuukon teriä syövä pää. Sillä piirto tarpeeksi syvään ja sitten taitolla naps. Vähän meni harjoittelussa piirilevyä pilalle, kun opettelin vetään oikean syvyyden. Hintaa tuli roskiksesta kiipeämisen verran :slight_smile: