For käsky arduinossa?

arduino.cc/en/Reference/For

Voisiko joku selittää mulle tän for käskyn käytön arduinossa. Tuossahan tuota on kerrottu lontooksi mutta, käytetty niin outoa sanastoa etten tajunnut. Ihan saisi rautalanggasta vääntää että tämmönen kasiluokkalainen tajuaisi.

int i=0; annetaan muuttujalle i alkuarvo
i < 10; tutkitaan onko i arvo pienempi kuin 10, jos i on pienempi suoritetaan sulkujen { } sisällä oleva juttu
i++ kasvatetaan joka kierroksella i arvoa yhdellä

for (int i=0; i<10; i++)
{
tässä tehdään joku asia kunnes ehto(i<10) on tosi
}

Sillä tehdään toistorakenne eli tuttavallisemmin silmukoita. Onko se käsite tuttu?
fi.wikipedia.org/wiki/Toistorakenne

Tuohon for silmukkaan annetaan jokin kasvava muuttuja (esimerkissä i), jota sitten kasvatetaan jonkin ehdon mukaan (esimerkissä yksi kierroksellaan “i++”), kunnes se täyttää jonkin ehdon (esimerkissä i <= 255).

Minusta ohjelmointia kannattaa ensin harjoitella vaikka Pythonilla tehden yksinkertaisia ohjelmia komentoriville ja sitten kun osaa perusrakenteet yms. niin voi siirtyä vaikeampiin (vaikka nyt sitten koodaamaan Arduinolle). Eri kielten välillä on toki eroja, mutta perusjutut on yleensä samoja.

Ps. En siis nyt tiedä paljonko kysyjä osaa koodamista yleensäkään. Itse aloittelin ollessani yläkoulussa ja käytin juurikin Pythonia sekä sitten mm. PHP:tä.

Kiitos teille molemmille. uk350 selitys selvensi aika paljon ja tomin auttoi lisää, kiitos. Pythonilla voisin kovin mielelläni ohjelmoida mutta kun en saa toimimaan ubuntussanni (11,10). Toisaalta ei tämä arduinollakaan ohjelmointi ole mielestäni ollut yliysepääsemättömän vaikeaa, kun aika hyvin löytyy ohjeita…

ps, etkai tomin ole sama tomin tuolta ubuntufooumin puolelta? :smiley:

Olen. :slight_smile:
(Ubuntu Suomessa siis myös nimimerkillä Tomin)

Pythonin kyllä pitäisi aika helpolla pyöriä Ubuntussa, koska se on asennettu oletuksena. Voi olla, että sotket 2:n ja 3:n syntaksia keskenään tai vastaavaa.