FET ohjaamaan GSM-modulin virran/jännitteen syöttöä...

Fetti ei kytke jännitettä kovin hyvin. Miksei? Eli olen laittanut tälläisen fetin:

N-KANAVA FET 60V 2,7A 3,1W 200mohm SOT223 LogicLevel
partco.biz/verkkokauppa/prod … ts_id=5025

ohjamaan jännitteen/virransyöttöä GSM-modulille:

partco.biz/verkkokauppa/prod … ts_id=1138

No nyt jostain syystä tuo fetti ei anna täyttä jännitettä tai edes lähelle sitä tuolle GSM-modulille. Kun sitä yrittää ohjata mikro-ohjaimella antamaan sitä jännitettä. Jännite notkuu ja jää alle GSM-modulin vaatiman jännitten. Sen verran huomasin, että jos fetin hilaan nopeassa tahdissa antaa 4-5 voltin pulsseja vaikka johdolla “tökkimällä”. Niin silloin tuntuisi tuo GSM-modulikin heräävän saadessaan riittävän jännitteen. Mutta jos laittaa ohjausjännitteen fetille, niin fetti ei ohjaudu auki kunnolla ja GSM-modulikin pysyy hiljaa.

Missä siis vika? Tarvitseeko tuo fetti sitten pulssimaisen ohjauksen jonkun muunlaisen ohjauksen vai mitä? Ratkaisin lopulta tuon GSM-modulin jännitesyötön katkonnan pienoisreleellä, jolla se sitten toimiikin hienosti. Mutta ei sitä saisi millään toimimaan muuten?

Niin ja olen testannut fettiä itse asiassa useampaa samanlaista yleismittarillakin. Ja siinä näyttää toimivan eli D ja S välinen vastus tippuu lähelle nollaa. Mutta ei näytä toimivan sitten käytännössä homma :slight_smile: Olen myös kokeillut PWM-syöttöä toisenlaiselle N-kanavaiselle fetille, joka syöttää useampaa kymmentä lediä. Niin PWM-syöttö näyttää kyllä toimivan tässä tapauksessa. Pitäisikö siis ohjausta pulssittaa, että fetti alkaa toimimaan kunnolla?

Ensimmäisenä pitäisi nähdä piirikaavio, että kuinka olet fetin kytkenyt :wink: Tai edes täydellisesti selitettynä.

Käytätykö tuota käyttöjännitteen puolella?

D (+3.3v), G ohjaus, S (out 3.3v, GSM 3.3v)?
Tuolla tavoin ei tule toimimaan, ilmain ohjainpiiriä.

Jos vaihat siihen P-kanavan logiikkatason fetin, niin voisi pelata.
S (3.3v in), G ohjaus (0 aktiivinen), D (3v3 out GSM)

Tässä ei tule vastausta FET-kysymykseesi.

Eräässä sovelluksessa käytän BenQ GSM-modeemia, joka vaatii käyttöjännitteen 5V sekä 3.3V ohjaukseen. Koko laitteen syöttöjännite on 12V. Kokeilin ensin trankku/FET-kytkintä ja erilaisia näihin liittyviä virityksiä, mutta “lopullinen” ratkaisu oli sitten ihan simppeli rele, joka kytkee tarvittaessa 12V GSM-moduulille. 12V ohjaan 5V ja 3.3V LDO-regulaattoreille (GSM-moduuli ei ole koko ajan virrat päällä). Hyvin toimii.

Haitat: kytkentänä ehkä hieman karkea ja brutaalin suoraviivainen.
Edut: yksinkertainen ylläpitää (muistan jälkeenkinpäin, miten tämä toimii :slight_smile:, pitää jännitteet GSM:lle vakaana. Halpa (rele 2e, regut ja pari konkkaa 3e). Ratkaisuna KISS.