Entä 10:n vuoden päästä?

Sorrumpa tekemään tänne tekemään tällaisen sekunda aiheen… Eli millaisena näet maailman kymmenen vuoden päästä? Itse odotan innolla 3d tulostimien tulemista. Mihinkähän hintaan tuollaisen saa kun joku iso valmistaja alkaa sarjatuotantona valmiita tekemään. Mitähän muuta hienoa tulee tulemaan?

Milloinkahan tulisi lasiton 3dee?
Entä kuinka pieneksi kännykät kutistuvat?
Kuinka “lähelle ihmistä” tegnologia tulee?

Olen pohtinut, tuleeko joskus kehityksessä vastaan seinä? -Kun nyt on joka toinen vuosi koneiden tehot ja muistimäärä tuplaantunut, niin tuleeko joskus vastaan absoluuttinen maximi piste josta tehokkaampaan ei päästä?

Mitä vanhale yeknoloialle käy? Minne dumpppaamme 10 vuoden päästä ne vähätehoiset 8-ydin proseasoreita sisältävät koneet?

No joo. Tämä ei hirveesti sulautettuihinjärjestelmiin liity joten voi mennä spämmiin mutta toivottavasti ei. Kertokaa vapaasti omia mietelmiänne!!!

On jo olemassa esim. nintendo 3DS ja on niitä lasittomia 3d tv:eitä kehitteillä ja olemassa jo jonkunlaisia.

Kännykkähän nykyään saadaan hyvinpieneenkin tilaan esim rannekellon sisään mutta sitten pitää miettiä mistä virtaa. Eikä niistä hirveän pieniä voi tulla nimittäin niihin puhuminen olisi hankalaa. Tänään postissa tulleessa tietokone lehdenkin kannessa oli otsikko: “Pieni ei enää ole puhelimissa in”

Kyllä tietokoneiden muisti määrä kasvaa jatkuvasti eikä sille taida olla olemassa rajaa. Hyvin monissa emolevyissä max muisti on 32 gb mutta windows 7 home premium versio rajottaa muistin 16 gb:n. Tehokoneiden emolevyissä mistä löytyy 8 tai enemmän muistipaikkoja voi olla yli 200 gb:n tuki muistille mutta windows 7 professional ja ultimate versiot rajottaa muistin määrän 192 gb:n. Noissa kaikissä windows 7 käyttöjärjästelmissä jos käytää 32 bit niin max muisti vähä vajaa 4 gb mutta noin isot rajat tuloo sitten kun käytetään 64 bitin käytistä.

Vaikka ohjelmat ja pelit tulevat koneille kokoajan raskaammiksi, silti ei normaali käyttäjä minun mielästäni tule vielä pitkään aikaan tarvitsemaan yli 32 gb keskusmuistia. Windows 8 käyttöjärjästelmästähän on kehittetty kevyempi mitä windows 7 on kun 8 tulee kai toimeen vaan 512 mb:n keskusmuistilla. Mikäeli käytiksissä ollaan menossa vähämmän suorituskyvyn vaatimuksille niin silloin jää muille sovelluksille enemmän tehoja jälelle eikä tarvita isompia muisti määriä.

Nämä ovat sitten minun mielipiteet asiasta. Vaikka tekniikka menee kovalla vauhdilla eteenpäin niin en silti usko mihinkään valtaviin muutoksiin.

Pitkään ja pitkään. Oma rauta on nyt tapissa. 8G muistia ja jokunen pyörivä media tallennustilaa. Mielenkiintoista on huomata, että kone swappaa jos minulla on Eclipse ja firefox auki. Lisäksi vaaditaan, että videota koodataan. Tämä tapahtuu siis siihen aikaan kun minun pitäisi olla pois koneelta, mutta jos on jäänyt pihalle loggaamatta.

Näin kosteiden aikojen jälkeen pyörivien medioiden hinnat ovat olleet korkealla. Hienointa on huomata, että Janissa on jo myynnissä 4T kiekot.

Pidemmällä ajalla odotan akkutekniikalta mullistuksia. Se on pullonkaula ja jotain SSD:n korvaajaksi. Seagate/Samsung/WD julkaisi joskus tutkimuksen, että maailmassa ei ole tarpeeksi raaka-ainetta syrjäyttämään kiekot. Siihen saakka pyöritän kiekkoja.

Yksi asia jonka haluaisin nähdä, olisi laitteiden langaton verkottuminen. Minusta olisi mukava nähdä ATK:n ääreltä jääkaapin sisältö, kahvinkeittimen tila, kämpän sähkönkulutus ohjata ilmastointia jne. Kaikki tämä niin, että annan julkisen avaimeni niille ja sitten privaatilla voin lukea dataa.

Toinen juttu minkä haluaisin olisi valot. Tällä hekellä ainoa vaihtoehto on valaista kämppä varttikilowatilla huonetta kohden 940 sarjan loisteputkilla. Jyväskylän AV-valo-sähkö-messuilla oli jokunen esittelijä jo LEDilaattoja esittelemässä. olivat vain hintavia, himmeitä, hiivatin painavia ja hämmentävän paksuja. Lisäksi valo oli laikukas.

Ehkä taas tulee uusi rikkilamppukausi. Mutta kyllä. Mua häiritsee, että sisällä on pimeämpää kuin ulkona, silloin kun haluan valoa.

Nämä on pieniä unelmia. Isot on niitä millä mä teen joskus ehkä rahaa :slight_smile:

Nykytietämyksellä mitä ihmisellä on, niin raja tulee vastaan kvantti tietokoneessa…
Linkki wikipediaan

Luulen että tekniikka tulee olemaan kehittyneempi, mutta ei kuitenkaan eroa hirveästi nykypäivään. Vaikeata sanoa, itse elän päivä kerrallaan.