Elektroniikka ostokset

Tuli tämmönen mielee ku kaikkee haluis rakentaa mutta mihinkään ei löydy komponentteja kotoa.
Eli mitkä ovat yleisimpiä komponentteja mitä käytetään kaikenmailman kytkennöissä ( en tarkoita vastuusta tai konkkia) että osais ostaa niitä varastoon? Ite ainaki huomannu että esim. Aymelin piiriä 328p ( vaimikäsenytoli), 555, ja tl494 ovat aika käytettyjä. Jotain ostovinkkejä?

Mikäli mikrokontrollerien maailma kiinnostaa ja omien prototyyppien rakennus kutkuttelee, ovat Atmelin mikrokontrollerit ainakin hyvä lähtökohta. Virrankulutukseltaan ja hinnoittelultaan 8-bittiset AVR:t eivät ole kuitenkaan kaupallisesti kärkipäässä (ATtiny ehkä poikkeus). Harrastusmielessä tällä ei kuitenkaan ole aina merkitystä. Mikäli sulautetusta ohjelmoinnista tai raudasta ei ole kokemusta, niin kannattanee hankkia ensimmäisenä joku valmis kehitysalusta (esim. Arduino, TI:n LaunchPad tms.).

Itseltäni löytyy pikaisesti laskemalla 168 laatikollista jos jonkinnäköistä komponenttia, mutta ne ovat tietysti kertyneet ajan mittaan. Mikäli haluat hankkia helppoja mikrokontrollereita, niin hommaa vaikka ATtiny85- ja ATmega44/88/168/328P-piirejä. Niiden kanssa olen huomannut, että aloittaminen on helppoa. Myös ATtiny2313 on harrastajien aika paljon käyttämä MCU. Tarvitset toki kuitenkin erillisen ISP-ohjelmointilaitteen (esim. AVR Dragon tai AVRISP mkII). Mikäli saat käsiisi esimerkiksi ATmegoja, voit lueskella lisätietoa Ruuvipenkin oppaasta ATmega328P koekytkentälevylle.

Voisin myös paljastaa teille foorumilaisille pienen sisäpiirin vinkin: Ruuvipenkkiin on tulossa lähiaikoina mahdollisuus voittaa itselleen Texas Instrumentsin LaunchPad-kehitysalustoja. Lisätietoa asiasta on luvassa uutisen muodossa mahdollisesti jo lähipäivinä.

Ehkä käytetyimmät komponentit itselläni on 7805-7812 sarjan regulaattorit ja 555-timer. Suuret valmistajat tarjoavat kotisivuillaan mahdollisuuden tilata sampleja, joka kannattaa hyödyntää. Itse olen keräillyt tällä periaatteella vähän eksoottisempia piirejä, joita ei välttämättä tulisi mistään muuten tilattua.

Ebaysta löytää melko halvalla, esim kun vähän suuremmissa osissa ostaa niin ledejä halvimmillaan noin 0,01$/kpl ja 555 timereita sellaseen 0,1-0,2$ hintaan.

ehdotukseni komponenttien ostolle:

Tehofettejä (IRF-sarja) N/P-kanavaisia
Tehovastuksia (saat testattua erilaisia juttuja keinokuormalla)
Optoerottimia
RS-puskureita (PC:n ja sularaudan väliin)
USB/UART-muunnin (esim- FTDI:n FT232)
Operaatiovahvistimia
Logiikkapiirejä (hyödyllisimmät lienee Schmitt-triggerit, invertterit, D-kiikut, NAND-piirit (nandeista voi rakentaa muitaki logiikoita suht- helposti)
AD-muuntimia
Antureita (NTC,PTC,Fotodiodeja, elektreettimikkejä yms)
Potentiometrejä (ja tarkkuustrimmereitä)
Timereita
Mikroprossuja
Kiteitä (tai oskillaattoripiirejä, semmosia valmiita on aika hyviä)
Painokytkimiä

Tuossa listaa, noihinki saa kulumaan jo satasen jos haluaa. Itse ostan kerralla yleensä jollain satasella noita kun ja jos tarvii…