Dynaaminen virransöyttö [Kontrollerit]

Tervehdys kaikille,

Minua kiinostaisi tietää että onko olemassa valmiita dynaamiseen virran syöttöön tarkoitettuja kontrollereita. Elikkäs tarvisin sellaisen jolle voisi esim koodissa kertoa että PORTB1 syötetään 0.1V jännite ja sitten 5us päästä vaikka 1.9V jännite.

Itse olen toteuttanut tähän mennessä oman kökkö mallisen vastusten avulla. Elikkäs tyyliin 0.2v, 0.5v, 1.0v, 2.0v. Mutta ois kiva jos ois olemassa valmiita ja enemmän dynaamisempia. Oma toteutukseni on hieman staattinen noiden 4 eri vaihto ehdon takia.

Kiitos.

Tuohon tarkoitukseen on kontrollereissa DA muuntimet. Pystytään myös tekemään PWM ohjauksella, mikä suodatetaan. Eli normi lähtöjä ei pysty pyytää välitilaan. Esim. 5V TTL tasoa et saa jäämään minnekkään 2v tietämille, koska tämä on kielletty tila.

Joillain piireillä voi määritellä IO standardin mitä se käyttää, mutta näissä pitää erikseen tuoda kyseiselle IO pankille oikea käyttis.

Eli jos oli tarkoitus säätää useampaa analogista signaalia, niin hyvä valinta varmaan olis I2C/SPI väyläinen monikanavainen DAC.

Esim. Microchip MCP4728 4ch 12bit käyttää I2C väylää SSOP-10 kotelo eli kohtuu hankala aloittelijalle tinata
search.digikey.com/scripts/DkSea … 28-E/UN-ND

Itse olen käytellyt aika paljon STMicroelectronicsin STM32-sarjan Cortex-M3-pohjaisia mikrokontrollereita, joista löytyy 12-bittinen DAC. Pinnin ulostulojännitteen voi säätää siis 12 bitin (4096 pykälän) tarkkuudella väliltä 0-Vcc. DAC:llä voi luoda myös mukavasti erilaisia aaltomuotoja ja toistaa vaikkapa valmiita äänitiedostoja. Kannattaa tutustua. Lisää tietoa asiasta vaikkapa tässä:

ruuvipenkki.fi/2011/01/30/ar … to-tulille

Tuohan on täysin kiinni montako ja kuinka nopeaa analogista signaalia pitää ohjata. Lähinnä kyse on että pystyykö kontrollerilla suoraan toteuttaa. Suurimmassa osassa kontrollereita on ADC lohkoja, mutta ei DAC lohkoja. Järeämmissä piireissä tulee noita DAC lonkoja, mutta niitäkään ei yleensä ole kuin 1-2 kpl.

Vaihtoehto ulkoiselle piirille on käyttää sisäistä timeria ja sen PWM lähtöä. Tässä kuitenkin miinuksena rippeli ja huono tarkkuus.

OT:
Itellä päättötyössä on STM32 prossalla toteutettu sini generaattori mittasignaalin lähteenä.
Piti vain määritellä DMA oikealle alueelle, että kopioi tavaraa DAC:lle. Taajuus alue 100 hz - 10 kHz siniaalto. Sampletaajuus 1 MHz

Itselläni on käynnissä eräs ainakin omasta mielestäni mielenkiintoinen projekti, jossa on tarkoituksena puskea DAC:llä erilaisia aaltomuotoja ulos luoden ääntä pietsosta, buzzerista tai kaiuttimesta. En ole vielä miettinyt koodipuolen toteutusta valmiiksi, mutta raudan olen jo suunnitellut ja toteuttanutkin. Pystytkö/haluatko jakaa omaa DMA-koodiasi?

Jep voihan tota laittaakkin sen tänne.

Eli tossa on sinisignaalin luonti 100 Hz - 100 kHz. periaatteessa max taajuus olis 500kHz, mutta vaatis analogia puolelle suotimen rakentamista. Alaspäinkin pääsis, kun muuttais DAC:n sample taajuutta.

1 MHz sample taajuudella tuo 100 Hz vie 10 000 samplen muistin. eli about 20 kB rammia
LUTSin.h (156 Bytes)
LUTSin.c (7.85 KB)

Joo elikkäs tarvitisisin virransäätöö oman PAL video signaali generaattoriin. DAC:in avulla voisin sitten helposti luoda tuon signaalin väreineen kaikkineen.

Meinasikko suoraan generoida datan prossalla, jossa on värikantoaallolla moduloitu informaatio mukana?

Kohtuu nopean DACin tarvitset siihen. Värikantoaaltohan oli 4.43 MHz.
Tunerilta välitaajuus on 10 MHz, jossa on myös audio mukana. Melkeen suosittelen käyttämään 20 MHz muunninta, jos suoraan meinaat moduloida väridatan tuohon.

Jos prossasta meinaa puhti loppua kesken, niin kantsii katella jotain ulkoista muunnin piiriä tai mennä esim. iMX233 ARM9 prossaan, jossa on rautalohkolla toteutettu PAL koodaus.

Edit:
esim tällänen RGB -> PAL muunnin
search.digikey.com/scripts/DkSea … 723ARUZ-ND

Tuo AD723 vaikuttaa lupaavalta ja nopean googletuksen jälkeen aika käytettykki vastaavissa projekteissa. Ajattelin kuitenki että jos saisin iroitettua AtMEga168 kokonaan signaalin generointi hommista ja ulkostaisin sen myös toiselle chipsille. Huomasin että moni on käyttänyt ELM304 tuon NTSC/PAL Sync generaattorina, mutta eipä tahdo tuota saada muualta kuin valmistajalta suoraan tilattuna. Tämä taas on huono homma, koska joudun tilaamaan osan Kanadasta joka rahtikulujen sun muiden kulujen jälkeen ei ole kannattavaa.

Olisiko kellää tietoo vastaavalaisista chipseistä mitä tuo ELM304?