AVR BootLoader

Tervehdys kaikki,

Elikkäs olisin kiinnostunut tietämään miten AVR piireissä tuo Flash:in ohjelmointi tapahtuu. Tarkoitan nytten, että kun ISP:n kautta nytten ohjelmoin kontrollerin, niin mitä itse piirissä todellisuudessa tapahtuu. Käynnityykö AVR kontrollerissä joku bootloaderi joka sitten keskustelee AVR ohjelmoijan kanssa vai miten?

Jos siellä sellanen bootloaderi on niin onko omaa boot loaderia kirjottaessa sitten itse kirjotettava tuo kontrollerin ja ohjelmoijan välinen rajapinta?

Ja voinko kirjoittaa AVR kontrolleriin oman BootLoaderin joka olisi staattinen 2kb ja loput olisi aina uudelleen ohjelmoitavaa. ELi jos minulla olisi vaikka boot loaderi joka lukisi SD kortilta AVR:lle käännetyn .hex tiedoston ja ohjelmoisi oman flashinsä niin ettei bootloaderi häviäisi kontrollerilta.

Löysin vastaukseni sattumalta googlen avulla: avrfreaks.net/index.php?name … ic&t=72303

Kiitos kuitenkin. :slight_smile:

SPI:ssä resetti veetään maihin ja sitten puhutaan Tarvitaan nippu karvoja. MISO MOSI SCK reset VCC ja GND. bootloaderi taas käsittelee flashia eri tavalla. Se voi kirjoittaa osalle alueesta ja lukea joka paikasta. Se miten tuo on tehty riippuu bootloaderista.

Mainittakoon kummallisuutena Amforth, joka tallentaa : sanoja ( – ) ; flashille, jotka säilyvät bootista toiseen.