Arduino PWM ja 12V lediohjaus

Lisää kysymyksiä.

Tarkoitus on ohjata Arduinolla (Atmel 328p) 12V ledinauhan kirkkautta. Ohjauksen olen tällä kertaa tehnyt ultraäänianturilla, ja Arduinosta tulee ulos noin 1.5 - 4.5 volttia anturin tilasta riippuen. PWM-ulostulon perään olen laittanut NPN-transistorin, kannalle 1.2k vastuksen kautta ohjaus Arduinolta, kannalta maahan 2.2k ja 10uF elko. Emitteri suoraan maihin. Jännitettä tulee transistorilta ulos noin 6…9 volttia, millä siis ohjataan ledinauhaa. Tähän asti kaikki ok, MUTTA!

Ledit alkavat loistaa noin 7V jännitteellä, ja maksimi (100% valoteho) saadaan jo noin 8.5V jännitteellä. Transistoriohjaimesta pitäisi vääntää sellainen, että se antaisi Arduinon ohjauksen mukaan (0…255) ulos 7…8,5V. En keksinyt, miten moinen tehdään, ja ratkaisin ongelman tyydyttävästi ohjelmallisesti (muunnostalu anturin lukemien ja PWM-ulostulon välille), joten homma toimii jo.

Jäi vain kaihertamaan, että miten tämä olisi oikeasti hoidettavissa. Yleisellä tasolla kysymykseni liittyy jännitevahvistuksen skaalaukseen. Vastatkoon joku, jos tietää. Eli jos tulee vastaan tilanne, että ohjausjännite on vaikka 3-5V, ja ulos pitäisi saada vaikka 8-12V samalla skaalalla. Skaalaus pitäisi saada aikaan elektroniikalla, eikä virittämällä esim. Atmelin PWM-timereita (lienee mahdollista niinkin, mutta nyt mua kiinnostaisi “kolvattu” ratkaisu).

Vastaus kysymykseen: Opari ja konkka sisääntuloon ylipäästämään.

Ratkaisu:
PWM on fiksumpi. Biasoit trankun tai sen fetin johtamaan täysillä kun jalka on ylhäällä tai alhaalla ja olemaan auki sitten toisessa tilassa. Kun sitten ajat niitä jollain, vaikka 342Hz, taajuudella PWM modulaatiolla, hukkuu vain johtavassa tilassa tehoa LEDien etuvastukseen. Ihminen hämääntyy vilkkuvasta valosta ja luulee näkevänsä himmentyneen valon.

Voit verrata ratkaisuasi A-luokan vahvivistimeen ja D-luokan vahvistimeen. Nyt en ole tarpeeksi järjissäni miettiäkseni kytkentääsi, joten paljastan omani:
IRL530N ohjataan suoraan Atmelin 5V I/O linjasta ja se maattaa yhteisanodista RGB lediä. Perässä on pari sarjaa Ikean LEDilistaa.

Jotain tällaista jännitejakajaa: wisc-online.com/objects/View … ID=SSE1302 ?

Kysyy tyhmänä.