Arduino Nano 3.0 perinteisenä AVR:nä, Onnistuuko?

Moro,

Aikaisempaa kokemusta minulla microcontrollereista on PIC:n puolelta ja assemblerilla tietysti :smiley:
Nyt kiinnostusta siirtyä AVR:n puolelle.

Tämä kyseinen palikka olisi juuri sopivan oloinen projektiini jota olen tässä pyöritellyt.
Miten on. Onnistuuko esim. AVRISP mkII:llä kyseisen piirin ohjelmointi?
En siis halua käyttää Arduinoa vaan ihan oikeasti opetella AVR:n saloja ja C-kieltä.

Vahva vihje olisi, että ICSP olisi in circuit serial programming ja laitteesi kuullostaa juuri SPI ohjelmointilaitteelta. Tarvitsee vain sen 6 pinnisen liittimen.

Tuolla voi vaikka AmForthiakin ajaa, kun on 328 kontrollerina. Jos kummallisuudet kiinnostavat.

normaalisti vain tekee softaa ja dumppaa hexit ja eepit, sekä säätää fuset niin silloin on Arduinopahuus poistettu.

Tätä mä vähän pelkäsinkin. Piti vaan viisaammilta varmistaa.
Pitää laittaa tilaukseen AVRISP mkII. Atmelilta näyttäis saavan suoraan.
Tai sitten jos joku haluaa täällä luopua sellaisesta, niin laittakaa YV.

Jotenkin vaikuttaa tuo piirin ohjelmointi monimutkaisemmalta tällä AVR:llä, kuin PIC:llä :open_mouth:
On kaiken maailman toolchaineja ja makefileja ja fuseja ja ja ja…
Mut kyllä tästä päästään perse edellä puuhun.

Onko kenelläkään tietoa mistä saisin ne Microsalon oppaat ihan pdf:nä?
Tai sitten saa ehdottaa jotain hyvää tutoriaalia Lontoon kielellä missä on käytetty AVR Studiota ja Windowsia.

AVRISP mkII tai mikä tahansa ISP-ohjelmointilaite. En tiedä mitä AVR ottaa posti- ja toimituskuluista, mutta tuo verkkokaupan $34 on ihan ok hinta :slight_smile: Itselläni LadyAdan usbtinyisp-kitti johon olen ollut tyytyväinen ($22).

Kaikestahan saa tehtyä hyvin hankalaa jos vain haluaa. Etsii itselleen sopivan ohjelmointityökalun (Itselläni AVR Studio), tekee makefilen esim WinAVR:n MFilen avulla ja kirjoittaa pienen batin joka hoitaa make ja make program -komentojen lähettämisen avrdudelle. Toimii kuin junan vessa.

Mitä tulee tuohon Microsalon oppaaseen, niin minulta löytyy. Eikös sitä saanut vapaasti jakaa, levittää ja muokata? Laita sähköpostiosoite viestillä niin lähetän zipin.

Ei se niin vaikeaa ole. Rohkeasti vain päin vastoinkäymisiä.

WinAVR:n asennuksessa tulee muistaakseni avrdude, make ja monta muuta palikkaa. Mukana on myös Makefilestä template, joka pitää sisällään melkein kaiken. Siitä tarvitsee van muokata targetti, prosessori, antaa kellotaajuus ja ohjelmointi laite. Sitten voi mennä command promptilla ja sanoa make make program tai jotain muuta vastaavaa. Muistaakseni siinä on myös jokin makefile editorikin. AVR studiolla sitten sanotaan, että käyttää ulkoista makefileä.

Joku Windows kehittäjä toivottavasti oikaisee muistikuvani. Lisäksi ongelmien tullessa täällä on varmasti ihmisiä, jotka tunnistavat kaikki virheilmoitukset ja niiden tekijän. :slight_smile:

Aikalailla näin. AVR:n ohjelmointi Windowsilla kirjoitettuna kahdella kappaleella :slight_smile: Ei muuta kuin leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä!

Edit: Kyselee vain täältä jos jokin ei onnistu…